Förslag på Atmega uC samt perifiri krets

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
gripner

Förslag på Atmega uC samt perifiri krets

Inlägg av gripner »

Hej

Har för ett tag sedan gjort ett litet "tangentbord" baserat på
http://se.farnell.com/olimex/avr-usb-16 ... vr-usb-162

Koden jag utgick ifrån är "at90usb162-keyboard-1_0_1" Atmegas kod för att leka USB-HID keyboard.

Nu skall jag driva projektet vidare och vill flytta över på ett kretskort för mitt ändamål samt flera knappar på tangentbordet.

Så först, vilken avr uC rekomenderar ni, skall klara koden och hälst vara hålmonterad! och givet ha USB interfacet
Och vad kan man använda för tjusig krets för att läsa av tex 5x4 och ge ett värde ut ? 73-711-49 verkar vara bra för det ?

tack på förhand.

edit elfas nummer
edit Tydligen finns ej USB enablad avr i dip/pdip utförande :(
snigelen

Re: Förslag på Atmega uC samt perifiri krets

Inlägg av snigelen »

Nej, det finns som sagt inga AVR i dip som har hårdvaru-usb. Men är det inte mer avancerat än ett tangentbordsinterface borde det gå bra med mjukvaru-usb. Typ V-USB. Går att köra på, i princip, vilken avr som helst.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://www.xs4all.nl/~dicks/avr/usbtiny/index.html
* Friare kod.
* Fritt val av GPIO (nästan).
* Minst 12 MHz, >46 bytes RAM, >1350 bytes Flash.
Findecanor

Inlägg av Findecanor »

Kul! Jag har precis reggat mig därför att jag har tänkt börja hacka tangentbord. :D

Det är ett par personer på geekhack-forumet som använder Teensy 2.0. Det är ett litet kretskort med ytmonterad ATmega-µC, USB-port och hål på bra ställen - det kan nämligen beställas utan eller med pinnar färdigmonterade i hålen så att den motsvarar ungefär en DIL-kapsel i layout. Den finns i två storlekar med olika antal portar.
Skriv svar