Hej alla!
Har en enkel fråga men mina kunskaper har "rostat" en smula, är ute efter en enkel och strömsnål applikation som ni förmodligen enkelt kan hjälpa mig med. Vad jag behöver är att styra två olika utgångar momentant via en inpuls.
Vad jag har är en grindöppnare som enbart fungerar med fjärrkontroll enl. säljaren (förmodligen inte sant men jag har inte orken att reda ut elektroniken) men jag behöver att kunna öppna grindarna via RFID-tag också (har utrustning för det).Tanken är då att använda den extra fjärrkontrollen och koppla den till RFIDn. Problemet är att fjärrkontrollen har två knappar men RFID (naturligtvis) har en utgång så då får jag väl lov att köra med sekvensstyrning (öppna - stänga - öppna osv.). Problemet är att jag vill att det ska dra så lite ström som möjligt annars kunde man ju ha reläer som växlade/låg till konstant men helst vill jag inte ha det så. Självklart kunde man ta ett kamrelä och monostabila vippor men kamreläer kostar en del... Några tips?
Momentan switch
- prototypen
Re: Momentan switch
Sorry, har inte fjärrisen här men ska fota snarast. Den har i alla fall två momentana switchar och att jag funderade på relän är väl mest för att slippa fundera på polariteter m.m. Och ja, tanken är att RFID ska "trycka" på öppna efter en dragning och "trycka" på stäng nästa dragning o.s.v.