Sida 1 av 1
Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 10 juni 2010, 08:46:26
av AndersG
OK. Mekanik och verktygsmaskiner är liksom inte min grej....
Hursomhelst så vill jag borra kretskort i Beavern. Vi har konverterat en Biltema handöverfräs och kör som spindel. Har en 3,2->6mm reducerhylsa för borrarna. Har testat borra i en utskrift, tejpad på frigolit, men katten vad svårt det är att ratta in "kortet" så det blir rätt. Även med så feta vior som 1,5 med 0,7mm hål får det inte kasta mycket.
Tips mottages med tacksamhet!
PS. Tar ut drillfilen från KiCAD och konverterar till G-Kod med AkkonDesk av Gerhard Burger.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 10 juni 2010, 09:34:33
av H.O
** Lägg till två "registreringshål" i PCB-layouten, borra dessa manuellt - så noga du kan.
** Generera G-kod som först borrar dessa två hålen i din MDF-skiva eller vad nu har som "underlägg".
** Använd cylindriska pinnar, avbrutna borr eller vad som helst för "lajna upp" kortet med dina två manuellt borrade hål och de två maskinellt borrade hålen i din "fixtur".
Mach3 har ju G68 och det skulle nog inte vara så krångligt att knåpa ihop ett macro som automatiskt roterar koordinatsystemet baserat på positioen för två hål, frågan är om det är värt besväret.
EDIT: Ett annat alternativ är kanske att borra innan du etsar?
/Henrik.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 10 juni 2010, 09:54:17
av AndersG
Jo, funderade på att borra före, men tror att det blir problem med fotoresist, exponering etc då. Det lär väl bli små grader vid hålen.
Skall testa ditt tips!
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 10 juni 2010, 12:39:04
av tecno
Har du bara bra vass borr och borrar från komponentsidan samt att du har en hård offerskiva som 'mothåll' ska det inte bli grader på kopparn. Men !
Tänk på att inner ringen är då exponerad för etsvätskan!
Ang steg 1 med offerskiva så gäller detta även om du borrar efter etsningen, att ha registerpinnar som HO skrev är mycket bra lösning på bra registrering.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 10 juni 2010, 20:35:07
av AndersG
Det är dubbelsidiga kort

Skall testa med registreringshål.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 10 juni 2010, 21:18:49
av ds77
Ett problem kan också vara att lödöarna inte är riktigt där man tror att dom ska vara, har råkat ut för en laserskrivare som inte direkt skrev ut som man hade tänkt sig. Det kunde skilja 0.5 till nästan 1 mm mellan två sidor på kortet. Så har du väldigt svårt att passa in alla hål kan det vara läge att kolla att dimensionerna stämmer.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 10 juni 2010, 22:11:36
av AndersG
Det är kollat, dvs jag har skrivit ut en sida med kända mått och räknat ut skalfaktorer för X och Y
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 10 juni 2010, 22:41:40
av tecno
AndersG skrev:Det är dubbelsidiga kort

Skall testa med registreringshål.
Inga problem = en offerskiva på vardera sidan. Så gör man även idag på mönsterkortsfabrikerna runt om i världen dvs att man packar med offerskiva över och under.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 11 juni 2010, 10:42:14
av AndersG
OK. Det är inte så många hål eg, men det är så irriterande då det skäggar då man skall montera större kontakter tex, därför vill jag automatborra.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 11 juni 2010, 11:24:35
av tecno
Du kan ju alltid slipa med fint våtslip innan montering så blir du av med alla grader.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 11 juni 2010, 11:42:07
av AndersG
Jo, men det var inte det jag var orolig för. Snarare att graderna skulle ställa till med problem vid exponeringen om jag borrar före.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 11 juni 2010, 11:44:15
av tecno
Så klart

Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 12 juni 2010, 16:13:13
av AndersG
Resultatet blev acceptabelt:
Satte passmärken, men i slutänden använde jag två hål diagonalt som referens och rattade in dem med MPGn, iterativt till jag hade kortet rakt. Hade litet problem med skalningen så jag fick justera X och Y faktorerna på fräsen. Om detta beror på laserns onoggrannhet, eller på att vi egentligen aldrig slutjusterat fräsen får jag kolla upp.
Vi ungefär halva kortet mäskte jag att den var litet för långt till vänster, så då stoppade jag, rattade rätt med MPGn (0,2mm) och justerade sedan X-DROn och fortsatte. Vet ej om det är så man gör, men det fungerade.
Lärde mig iallafall en massa praktiskt om Mach, hur man stoppar, justerar, backar tillbaka i ett program och kör om etc.
Film:
http://www.dalton.ax/gpib/PCBDrilling.wmv
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 12 juni 2010, 16:42:28
av H.O
Tycker det blev helt OK.
Det är ju ett flertal faktorer som spelar in här.
Dels har du stigningen på skruven och det antal steg/mm ni anger i Mach3, ett "konstant" stigningsfel är ju lätt att både detektera och justera för genom att ändra step/unit i Mach3.
Dels har du cykliska fel som beror på skruven i sig (som säkert är väldigt litet), på transmisions-komponenterna, deras nogrannhet och hur pass "centrerade" dom är på sina respektive axlar och på steg-motorn i sig samt på driv-elektroniken, speciellt om man förlitar sig på mikrostegning - vilket jag iofs har för mig att ni inte gör(?)
Sen har du eventuell backlash i hela systemet att ta hänsyn till, kör man Mach3 med LPT-porten så finns det möjlighet att kompensera mjukvarumässigt - med olika nivåer av framgång beroende på en massa saker.
Sen har du som sagt skalningen/krympet på utskriften av filmen. Och - inte minst - "upplajningen" av kortet till maskinen.
Så det finns "en del" att ta hänsyn till....
/Henrik.
Re: Hur justera in arbetsstycket?
Postat: 12 juni 2010, 17:08:40
av AndersG
Japp, jag vet. Vi slarvkalibrerade fräsen för ett tag sedan med mikrometer och passbit, men den var ganska kort. Borde bli bättre om man kan köra tex 800mm och sedan mäta.
Åsså är inte lasern optimal heller. När jag lägger ihop sidorna för dubbelsidigt så kastar det kanske 0,1mm på 200mm mellan de båda sidorna.
Vi kör bara halvsteg.