Spänningsstyrt relä med hysteres
Postat: 9 juni 2010, 11:33:01
För nästan ett år sedan började jag med ett spänningsstyrt relä till min båt. Bla fick jag mycket bra hjälp här på forumet http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... 81&start=0
Reläet är ett sk skiljerelä som skiljer start-batteri från förbrukar-batterier när ingen laddning sker. De flesta båtar idag har ett (el flera) batterier som endast används för startmotorn och ett antal batterier för förbrukare (kylskåp, lampor, stereo etc). På så sätt ska man minska risken att inte kunna starta motorn pga att förbrukarna dragit för mycket. Principen är alltså att när generatorn ger dryga 14 Volt vill man att alla batterier ska få del av denna laddning dvs sammankopplade. När sedan laddningen försvinner (spänningen sjunker) ska batterierna skiljas åt.
Det finns många lösningar på själva grundproblemet och jag ska inte gå in på alla och deras för- & nackdelar, men några vanliga sätt är:
http://www.elmco.se/batteriseparator100a1224v-p-49.html
http://www.primepower.se/pub_docs/extras/P101002.pdf
Nu tänkte jag berätta lite om hur det gått för mig under vintern och vad jag lärt mig.
Resan har varit lång och mycket riktigt har det tagit tid. Jag började med att bygga 2 små "spänningsaggregat" för att kunna variera spänningen till experimentet. Sen fick jag utifrån ovannämnda forum-tråd -sakta men säkert - lära mig:
Här är en bild på första bygget (utan kondensatorer).

Reläet är ett sk skiljerelä som skiljer start-batteri från förbrukar-batterier när ingen laddning sker. De flesta båtar idag har ett (el flera) batterier som endast används för startmotorn och ett antal batterier för förbrukare (kylskåp, lampor, stereo etc). På så sätt ska man minska risken att inte kunna starta motorn pga att förbrukarna dragit för mycket. Principen är alltså att när generatorn ger dryga 14 Volt vill man att alla batterier ska få del av denna laddning dvs sammankopplade. När sedan laddningen försvinner (spänningen sjunker) ska batterierna skiljas åt.
Det finns många lösningar på själva grundproblemet och jag ska inte gå in på alla och deras för- & nackdelar, men några vanliga sätt är:
- - Ett vanligt bilrelä som styrs av generatorns utgång till laddningslampan (ofta kallad D+). En nackdel är att reläspolen drar för mycket ström från generatorns D+ och man får varva motorn för att få igång laddningen. Detta är ett kapitel för sig som det skrivits mycket om och jag inte ska gå in på här, men ett tips från många är att INTE mixtra med D+.
- - Ett vanligt bilrelä som styrs av tändningsnyckeln. I detta fall sammankopplar man batterierna strax innan man startar. Detta fungerar ganska bra om man hela tiden har bra laddning i förbrukarbatterierna, men har man inte det kommer en strömrusning att gå från startbatteriet till förbrukarbatterierna just när energin behövs för startmotorn. Inte alltid lyckat.
http://www.elmco.se/batteriseparator100a1224v-p-49.html
http://www.primepower.se/pub_docs/extras/P101002.pdf
Nu tänkte jag berätta lite om hur det gått för mig under vintern och vad jag lärt mig.
Resan har varit lång och mycket riktigt har det tagit tid. Jag började med att bygga 2 små "spänningsaggregat" för att kunna variera spänningen till experimentet. Sen fick jag utifrån ovannämnda forum-tråd -sakta men säkert - lära mig:
- Spänningsdelare
- Lite grunder om OP-förstärkare
- Lite schmitt-trigger
- Hysteres
- Lite om transistorn
- Open collector, pull-up-motstånd (även om det inte används här)
- Diod över relä-spolen
- Lite om kondensatorer (som jag fortfarande inte fattar, men har lyckats utifrån andra exempel gissa mig fram till)
Här är en bild på första bygget (utan kondensatorer).
