Tv fjärr till pic

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Tv fjärr till pic

Inlägg av mullemeck »

Hej!

Har under en stund förgävels försökt koppla in en fjärrkontroll till en pic.

Jag har en avstämd irmottagare på 38khz som om man kopplar den till datorns comport och läser av den i 2400baud från hyperterminalen ser man olika mönster från olika knappar.
Mönsterna är uppbyggda som åtta bitar t.ex 11001100.

hur kan jag koppla in detta till en pic och få den att tolka de olika signalerna?


/mullemeck
AsmN
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juni 2003, 17:39:16
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Om det fungerar till serieporten på datorn är det ju bara att sätta den till serieporten på pic:en på liknande sätt..
Användarvisningsbild
nedo
Inlägg: 16
Blev medlem: 5 juni 2003, 13:37:48

Inlägg av nedo »

Är nog pulsbreds modulerat du ska titta efter längden på dom höga respektive låga pulserna testa att sätta in det på en interupt port på picen.
Men det är nog olika från fjärrkontroll till fjärrkontroll.

Sedan så kan det nog vara bra om du sätter in en kristall på picen ( den inbygda oscilatorn svänger fortare/långsamare ( mins inte vilket ) om den blir varm/kall.
Crille
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:56:21

Re: Tv fjärr till pic

Inlägg av Crille »

mullemeck skrev:Hej!

Har under en stund förgävels försökt koppla in en fjärrkontroll till en pic.

Jag har en avstämd irmottagare på 38khz som om man kopplar den till datorns comport och läser av den i 2400baud från hyperterminalen ser man olika mönster från olika knappar.
Mönsterna är uppbyggda som åtta bitar t.ex 11001100.

hur kan jag koppla in detta till en pic och få den att tolka de olika signalerna?


/mullemeck
Hur har du gjort för att kolla signalen i datan?? kan du förklara lite mer?
Jag har också försökt med dedär men vet inte riktigt hur jag ska se signalen i datan
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur är datan lagrad? Tolkas det inte som ASCI tecken av datorn?
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

när jag använde mig av Hyperterminalen och körde på 2400 baud har jag för mej blev det svarta bluppar på skärmen... jag kom fram till att de var grupperade i grupper om åtta

sen testade jag i "lookrs232" där fick jag ut det i ascii tecken typ "ÿÿÿÿBBBB" fast inte exakt de tecknen..
AsmN
Inlägg: 76
Blev medlem: 10 juni 2003, 17:39:16
Ort: Pedersöre, Finland
Kontakt:

Inlägg av AsmN »

Prova med t.ex. http://bray.velenje.cx/avr/terminal/ så får du datan i HEX eller binär form...
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Inlägg: 1288
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:15:48
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

alltså det är väldigt olika beroende på fjärrkontroll. Vissa använder tekniken att läsa av hur långa signalerna är. Tex 600ms = 0 och 1200ms = 1, sen är det typ 200ms mellan varja bit. Har för mig att det är RC5 tekniken. Sedan finns det än där man läser av flanken. Alltså hur den förändras jämfört med föregående bit. Det tror jag är lite svårt att hantera med en PIC.

Det finns ett bra nummer i Allt Om Elektronik om det här, men jag kommer inte ihåg vilket nummer. Där står iaf hur de olika teknikerna fungerar.

Det finns även en hel del sidor på internet som handlar om hur man använder en PIC till IR mottagning.
Alex
Inlägg: 51
Blev medlem: 3 november 2003, 23:29:59
Ort: Stockholm

Inlägg av Alex »

mullemeck kan du beskriva närmare det här med hyperterminalen?
Gärna med en koppligsschema samt de ändringarna du gjorde?
Det verkar som om vi är flera som är intresserade av att veta exakt hur detta funkar.
Crille
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:56:21

Inlägg av Crille »

Jag håller med Alex. Kan du beskriva lite mer, är intresserad att se hur det fungerar.
mullemeck
Inlägg: 1306
Blev medlem: 27 maj 2003, 23:52:06
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

Jag har haft dåligt med tid att mecka den senaste tiden, ska försöka hinna få till det i veckan och ska då skriva lite mer om det och lägga med nått kopplingsschema
Crille
Inlägg: 63
Blev medlem: 1 juli 2003, 11:56:21

Inlägg av Crille »

de låter bra :P
Användarvisningsbild
Tony
Inlägg: 1038
Blev medlem: 9 november 2003, 16:08:47

Inlägg av Tony »

RECS80 är ett protokoll som kör pulsbreddsmodulering.
RC5 kör bifasmodulering och då tas hänsyn till föregående bit.

RC5 är vanligast men det finns ytterligare några.

Har för mig att allt finns på www.epanorama.net

(iaf om RC5)
Skriv svar