Sida 1 av 3
Hur löser jag detta? OP m NTC & LED.
Postat: 4 mars 2005, 12:24:01
av benring
Hej, jag har gjort en elektronisk termostat, den funkar bra. Dock har jag ett litet "problem".
Detta är schemat:
http://tempsens.dyndns.org/highlowbattmon.gif
Mitt problem är att jag har ett halvledarrelä på samma plus & minus som driver LED:en, det går bra men LED:en tänder upp aningen innan relät drar.
Hur hindrar jag dioden att tända före (eller efter för den delen) relät?
MVH / Benny
EDIT: det är ett OTROLIGT segt forum detta (syftar på linan eller servern eller dylikt), men ibland går det snabbt.
Nu blir det väl 2 inlägg kan ja tro, testar igen.
Postat: 4 mars 2005, 12:39:25
av Schnegelwerfer
Har du inget strömbegränsningsmotstånd till lysdioden? Det är INTE nyttigt för den! Nu kanske OP:n strömbegränsar iom. att den bara kan sänka en viss ström, men det är ingen snygg konstruktion.
Driver du även lysdioden från +5V? I så fall borde den inte kunna lysa innan relät drar.
Postat: 4 mars 2005, 12:43:05
av Icecap
Anledningen är att den uppställning inte är annat än en förstärkare. Vid mycket liten skillnad "glider" spänningen upp-/neråt till Solid State relät får nog till att dra. Montera ett motstånd om 4,7M (t.ex.) mellan pin 3 & 6 på op-ampen, det ger positiv återkoppling och gör att temperaturen som får den att slå på är lite högre än temperaturen som får den att slå av, en såkallad tröskel (threshold).
Motståndets storlek kan du experimentera med, det styr tröskelns storlek men det ska vara ganska högt.
Då får du funktionen att när den ska börja slå på då hoppar den till helt på direkt och när den ska börja så av hoppar den till helt av direkt, inget där emellan.
Edit:
Just det Schnabelwasser, en strömbegränsermotstånd ska man ha! Helt rätt!
Min metod att få tröskel på är lite elak men den fungerar på denna primitiva uppställning, tröskelns storlek varierar med justeringen av trimpotten men det får du leva med i detta läge.
Postat: 4 mars 2005, 12:55:27
av Schnegelwerfer
Hmm.. visst har NTC-motståndet bara 2 ben, du har ju ritat in 3 ben?
Om NTC-motståndet bara har två ben, så blir det ju en vanlig komparatorkoppling, och i och med OP:n väldigt stora förstärkning ska det i princip inte finnas något linjärt område, utan bara "till och från".
En positiv återkoppling för att få hysteres påverkar ju inte heller tillslaget, utan bara frånslaget.
Om det är som jag misstänker så driver du LED:en och OP:n från en högre spänning än 5V, och då kanske det kan uppstå offsetspänningar odyl. som får lysdioden att lysa svagt. Detta kan man råda bot på med ett seriemotstånd till lysdioden (som du ändå borde ha).
Jag kollade upp LM741, och den kan max sourca 25mA, och det är därför som du har haft tur och lysdioden inte brunnit upp.
EDIT: Fast naturligtvis är ju en positiv återkoppling nödvändig ändå, så relät inte står och "klapprar" precis vid temperaturgränsen.
Postat: 4 mars 2005, 13:10:14
av benring
Hej, NTC har bara 2 ben vilket jag oxå ritat. Den andra med 3 ben är ju vridpoten.
Jag vill ju bara ha till/från.
Att dioden inte brinner beror ju på att den får ca 3 volt ut från OP vilket inte bränner dioden som jag kan se det. Har en 5 v reg men driver det just nu med en 12 v adapter. Ser inga problem med att driva dioden på detta vis, den lyser ju inte ens så starkt dom den ska.
lysdioden drivs på ben 6 på OP o jord. Så när OP ger ut spänning på ben 6 så skulle både relä o diod tändas men tydligen så ger OP ut lite mindre spänning först, den är asså inte direkt PÅ / AV som jag trodde.
Varför är inte detta "en snygg lösning" ? Allt funkar ju som det ska.
Dock ska jag testa att montera motståndet mellan ben 3 & 6 för att få det där direkta på/av.
tackar. /B
Postat: 4 mars 2005, 13:17:54
av Schnegelwerfer
Anledningen till att du får 3V ut från OP:n när lysdioden lyser är att du överbelastar utgången på den, och får 3V internt spänningsfall!
Du borde få runt 0V ut när lysdioden lyser, inte 3V! Din koppling är INTE nyttig för OP-förstärkaren, även om det tydligen fungerar för tillfället!
Driver du lysdioden från +12V?
Prova i så fall med ett motstånd på runt 500ohm i serie med lysdioden. Detta tror jag kommer att fixa ditt problem.
En positiv återkoppling som Icecap tipsade om bär du också ha, så lägg in ett motstånd enligt hans instruktioner också.
EDIT: Ovanstående gäller om du kopplat in lysdioden som i ditt schema, med katod mot OP:ns utgång.
Postat: 4 mars 2005, 13:21:52
av Icecap
Räkna aldrig spänning när man snackar om strömbegränsning i en LED! En LED (och diod, transistor...) är en halvledarövergång och har inte en linjär spänning/ström kurva!
När man pratar spänning över en LED menar man spänninge som ska till innan den börjar lysa och den spänning är nära nog fast oberoende om du ger den 1mA eller 50mA!
Därför ska man alltid ha ett seriemotstånd, det finns undantag som specifikt använder strömstyrning men det är ganska speciella kopplinger som inte så ofta används av "vanliga amatörer".
I detta fall kommer LED:n att fungera som clamp-diod och hindra op-ampen att ge fullt spänningsutslag, den dör nog inte av det men det är ett dumt sätt, en dag kanske den pajar och en annan person byter till en annan typ (samma pinout) op-amp som kan dra tunga lass och sen *poooffff*.
Jag vet om att det är osannolikt i just denna uppställning men man vet aldrig. Jag fick ett litet kretskort från mitt gamla jobb, 16 år efter jag hade monterat det och såklart glömt precis allt om det men jag hade i sin tid klistrat fast schema, beskrivning och signatur på det tillsamman med datum, det var lagat 1 gång, reperatören hade noterat detta med komponent, datum och signatur och det fungerade under alla åren (förutom reperationen, en klant hade postat 30V in i 75 ohms motstånden). Kul att se tillbaka på och veta att vettiga design håller.
Ingen snygg lösning du måste lägga in ett motstånd
Postat: 4 mars 2005, 13:23:33
av SvenPon
Du måste mäta strömmen genom LED:en och begränsa med motstånd.
Du bör inte tolerera mer än ca 10 mA genom LED:en
Vad behöver leden för spänning för att tända ? 2 v ?
LysDiod
Drivspänning: 12V
Lysdiod: 2V 20mA
(12-2)/0,02 = 500 ohm = 560 ohm (E12)
Drivspänning: 3V
Lysdiod: 2V 20mA
(3-2)/0,02= 50 ohm = 56 ohm (E12)
Drivspänning: 9V
Två dioder i serie (2V 20 mA)
(9-4)/0,02= 250 ohm = 270 ohm (E12)
Postat: 4 mars 2005, 13:24:32
av benring
Jag driver lysdioden på 5 volt! på ben 6 på OP o minus.
Om inte op:n klarar o driva en lysdiod så klarar den väl inte av ett halvledarrelä heller??
Och ska jag få ut 0 volt om ja har lysdioden på så finns det ju inget kvar till relät? Jag fattar inte detta riktigt ska tilläggas.
i ett tidigare inlägg jag skrev så var detta inga problem alls, "OP:n klara LÄTT att driva ditt halvledarrelä"
jaja, vi får väl se men tack för tipset kring tillslaget iaf.
(Jag har grejer idag som jag kört me i 3 år nu vilket (för 3 år sedan) fick kommentaren "Det DÄR kommer aldrig funka i längden"...nänä...)
Jag tackar verkligen för era tips o liknande saker men dom skiljer sig åt verkar det som.
/B
Postat: 4 mars 2005, 13:32:22
av Schnegelwerfer
Ok, men som du ritat i schemat, kommer lysdioden att lysa när OP:ns utgång går låg. Den borde då bli 0V, men eftersom du överbelastar utgången så får du 3V spänningsfall internt i OP:n.
Lägg ett motstånd på 150ohm i serie med lysdioden och testa.
Angående relädrivning så kan du ju driva det på både positiv och negativ sida. Om din ritning stämmer så driver du relät från den negativa sidan.
Det du gör är att driva komponeterna (OP-förstärkaren) över sina maxvärden, och det är aldrig bra. Tillverkaren rekommenderar inte det, och det finns det ju anledning till. Visst kan det funka, men det är inte rätt eller bra att göra så och det skulle aldrig accepteras i en kommersiell produkt.
EDIT: Kolla även upp hur mycket ström ditt halvledarrelä vill ha, OP:n måste ju klara av både strömmen från lysdioden och relät.
Postat: 4 mars 2005, 13:32:25
av evert2
ett problem kan ju ha tusen lösningar....
Postat: 4 mars 2005, 13:36:15
av benring
hmmm, ang pos o neg, det är MYCKET möjligt att jag ritat schemat "åt fel håll", vad jag vet så ger OP:ns ben 6 ut + för jag har satt + på OP till + på relät iaf.
Så när OP går låg ger den inte ut nått alls, inte enligt mina mätningar.
Vad styr om den ger minus-spänning eller plus-spänning då?
e det på vilket ben ja ger plus eller minus ? ben 7 eller 4 ?
EDIT EDIT: Detta relä är det, jag ser inte vad den vill ha rakt av iaf, kanske nån vet?
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?d ... 218197.htm
/B
Postat: 4 mars 2005, 13:36:50
av Icecap
Nu pratar vi äpplen och du bananer.
Det du gör med LED:n direkt på utgången är fel! Så enkelt är det.
Att en 741 har en inbyggd strömbegränsning på utgången som gör det möjligt att göra det är bara tur för det är väl inte därför du har vald just den krets eller hur? Just det, den låg i lådan med "bra att ha grejor", den duger - den tar vi!
Ett fel design kan mycket väl köra då någon faktor tillåter det men en op-amp är en så universell funktion att det finns många olika op-amp som kan passa i samma sockel, ge de samma funktioner osv. men som har olika grunddata, t.ex. strömbegränsning av utgången eller inte osv.
Vid att byta op-amp kan man alltså mycket väl paja denna krets.....fast den ju är nära nog identisk! Med seriemotstånd till LED:n duger vilken op-amp med rätt pin-out som helst!
Och vi påstår inte att den inte kan driva solid-state-relät (SSR) men LED:n clamper op-amp-utgången till LED:s Vf och så är det med det! Om op-ampen då har svårt att driva ett SSR är det alltså inte fel på op-ampen men på belastningen.
Postat: 4 mars 2005, 13:39:50
av Schnegelwerfer
Icecap: Jag tror vi pratar om varandra här!
Om du kollar på hans schema så har han vänt lysdioden med katoden mot OP:ns utgång, och den lyser när utgången går låg.
Vad kul "Snigelfångaren" ger samma råd som jag g
Postat: 4 mars 2005, 13:41:55
av SvenPon
Jag driver lysdioden på 5 volt! på ben 6 på OP o minus.
Jaaaaaaaaaa det får du INTE göra ! gissar att den tänder redan vid 1.5 v
Vad gör dom andra 3.5 volt ? Jooo skadar och kortsluter drar onödig ström.
Det är ju helt klart det som skrivs lägg in 150 - 220 ohm
i serie med LED:en.
Skit i polariteteten det är inte det som är fel.Du Överbelastar OP:en
Det skall i princip alltid ligga ett motstånd nära i serie med Led !
Kolla i databladet vad LED:en har för tändspänning.
Kolla mina bifogade formler för LED