Sida 1 av 2
Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 09:26:22
av zimmer
Hej Alla
Jag håller på att bygga en bromsbänk för att kolla hk på min moppe
jag använder en datalogger som jag har en givare som är monterad i axel på hjulet (320KG)
Men nu har jag stött på problem!
problemet är att jag vill få in varvtalet i loggern med
det som jag saknar är ett filter som kan göra pulsen från tändkabeln längre och digital!
Är det någon som har tid lust att hjälpa mig med det..
http://cid-e5c399d576b3934f.skydrive.li ... B3934F!106
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 09:53:23
av AndersG
Vad har du för givare? Tips: Klämman till biltemas stroboskop finns som reservdel, billgt, sedan behöver du bara ett par dioder, motstånd och en transistor, ev en 555'a om pulsen måste vara längre.
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 13:05:22
av JimmyAndersson
Zimmer:
Jag flyttade tråden från Projekt-delen. Där ska det bara finnas projekt-trådar.
Kan du inte berätta mer om projektet?
Läs gärna
här och gör sedan en riktig projekt-tråd.
Välkommen till forumet!

Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 13:28:56
av bearing
Jag testade biltema-sensorn med ett litet filter efteråt som förlänger pulsen.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 60#p372460
Tillägg; kikade på fler bilder. Jag hade likadana fälgar på min moped.
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 13:52:38
av zimmer
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 14:09:06
av bearing
Vad är det för logger? vad förväntar den sig för typ av signaler? vad har du provat hittils och hur gick det?
Har du tillgång till något att mäta analogt med, t.ex. ett oscilloskop eller snabb ADC på loggern, för kontrollera hur signalanpassningen fungerar?
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 14:47:20
av AndersG
Måste leta upp dendär klämman, har den någonstans, men vill minnas att jag hade ett seriemotstånd, zener, seriemoststånd och en BC547..
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 16:18:57
av zimmer
Min kompis gjorde en test krets som simulerade ett var på 7000 rpm
och det funkade kanon med min logger
det finns både analoga och digitala ingångar
nu har jag inte namnet.
det filtret skall göra är att snygga till signalen och göra den digital
jag är inge bra på elektronik
finns bilder på dataloggen på min sida
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 16:41:13
av zimmer
loggern är Datashuttle
hmm...
men jag kommer inte ihåg vad den har för beteckning
det är 8 analoga 8 digitala ingångar en timer ingång
och jag har dasy-lab i datorn som labb program
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 16:44:30
av AndersG
Pulsen från klämman blir ganska smal, men om loggern har en räknaringång så borde det funka.
Re: Bromsbänk
Postat: 9 maj 2010, 16:54:16
av zimmer
Re: Bromsbänk
Postat: 10 maj 2010, 01:00:11
av bearing
Verkar som att dataloggern samplar både analoga och digitala ingångar med max 1500 Hz. Det innebär att om motorn går med 6000 varv per minut (100Hz), går det bara 15 samplingar mellan varje tändpuls. Det är för grov upplösning, gissar jag.
Jag skulle använt en liten enkel mikroprocessor med kristalloscillator. Dom kan mäta med en upplösning motsvarande samplingsfrekvensen 20 MHz.
Re: Bromsbänk
Postat: 10 maj 2010, 10:27:09
av zimmer
Är det möjligt att du kan fixa en sån till mig ?
Re: Bromsbänk
Postat: 10 maj 2010, 10:36:42
av AndersG
Re: Bromsbänk
Postat: 10 maj 2010, 14:57:42
av bearing
Anders: Här kommer varvtalet inte ligga konstant, det kommer ständigt öka, därför fungerar det inte att använda en frekvensräknare. Man måste mäta tiden mellan tändpulserna, och sedan räkna ut varvtalet genom inversen på tiden.
zimmer: Ifall jag ska programmera en mikroprocessor åt dig skulle jag vilja kunna labba på plats. Det är svårt att skriva ett program, skicka det med posten, och sedan vänta sig att det ska funka direkt. Det kan gå, men då krävs tydliga instruktioner t.ex. om hur kommunikationen med datorn ska gå till, samt så måste den analoga delen fungera med tändkabeln på din moped, och det kan kräva mätningar på plats.