Sida 1 av 1

Vad för motor?

Postat: 6 april 2010, 18:10:11
av zeus
Har en stor motor från en truck jag undrar hur man får igång och vad det är för något.

Bilder:
http://www.dropbox.com/gallery/4287881/1/Motor?h=6acda3

Den är märkt med följande.
BOSCH
901
24V
1200w
1000U/min


De tre anslutningarna är märkta med:
EFA

Har bara kunnat mäta snabbt med batteriladdare och har kortslutning mellan två av anslutningarna.

Den väger ca 30kg.

Re: Vad för motor?

Postat: 6 april 2010, 18:21:07
av Jonas L
F och A kan sannolikt stå för Field resp. Armature, vilket indikerar att det är en elektriskt magnetiserad DC-maskin. Om du har kortslutning mellan F och A är de kanske byglade? Annars kanske A-lindningen har så låg resistans att den upplevs som en kortis. Lägg på 24 V på F och och något lågt på A om du vill börja försiktigt. Tänk på att vissa motorer i denna storleksklassen kan rulla iväg eller övervarva så att de går i bitar om man startar dem på full spänning utan last.

Re: Vad för motor?

Postat: 6 april 2010, 22:02:49
av Fagge
30Kg för 1,2Kw, låter ju galet tungt :humm:

Re: Vad för motor?

Postat: 6 april 2010, 23:07:45
av zeus
Kanske mer 20kg, kolla bilderna.

Jag tackar Jonas L för tipset, måste få tag på 24v bara, sen testa.

Kanske går att sälja till någon som vill bygga golfbil. :D

Re: Vad för motor?

Postat: 6 april 2010, 23:17:10
av bearing
Det är nog inte omöjligt att driva en riktig (liten) bil med en sån där. Man får köra den på högre spänning och kanske montera en (bättre) kylfläkt.

Om rotorn klarar 6000 rpm utan att flyga isär blir kontinuerliga effekten minst 6*1200W. Eftersom att rotorn antagligen kyls bättre vid högre varvtal klarar den säkert även högre ström vid högre varvtal. Säg 10kW kontinuerligt och 30kW i 20 sekunder, det borde räcka för en Nissan Micra eller liknande.

Re: Vad för motor?

Postat: 7 april 2010, 00:04:49
av zeus
Låter lovande! Både för att sälja eller göra något kul med.

Lite man ångrar att man inte för 5 år sedan tog alla 4...

Re: Vad för motor?

Postat: 7 april 2010, 20:25:53
av Jonas L
bearing, vad grundar du dessa siffror på? Jag tror det är alldeles för optimistiskt med 8 ggr av nuvarande maxeffekten. Visst, har den suttit i en truck så kan det vara specat vid en högre temp, så lite extra kan man väl klämma ut om man håller koll på tempen.

Det man ska tänka på är att denna motor (antagligen) saknar permanentmagneter. Det betyder å ena sidan att man kan påverka fältet till sin fördel (alltså minska det för att öka varvtalet eller öka det för att få ut mer moment). Man kan också överbelasta hårt eftersom det inte finns några magneter som kan gå sönder. Å andra sidan så kommer du aldrig få samma verkningsgrad som en permanentmagnetiserad maskin, vilket kanske är lite dumt i en elbil.

Sen har vi det där med överbelastning: Hur smart är det att använda en gammal udda motor till ett nytt bygge, och dessutom överbelasta den så att den går sönder fortare?

Re: Vad för motor?

Postat: 8 april 2010, 11:01:13
av bearing
Jag grundade siffrorna på det resonemang jag presenterade. Om man ökar varvtalet 6ggr så ökar den nominella effekten 6 ggr. Det förutsätter att rotorn tål den 36ggr starkare centrifugalkraften, vilket kanske kräver att man förstärker delar av rotorn där lindningen inte har något stöd, med t.ex. glasfiberkomposit.

Med bättre kylning kan man även använda högre ström kontinuerligt, så att nominella vridmomentet blir högre.

Högre varvtal kan leda till att järnförlusterna ökar, vilket är en okänd parameter, som jag inte tagit med i resonemanget, därför att jag tror att järnförlusterna är försumbara vid nominell ström. Vid högre än nominell ström och högt varvtal kan däremot järnförlusterna ha betydande inverkan, tror jag.

Har läst om elbilskonverteringar där man använt truckmotorer som körs på högre spänning för att få högre effekt. Om det funkar med just den här motorn vet jag inte.