Rullmotstånd vs. hjuldimension

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
FormerMazda

Rullmotstånd vs. hjuldimension

Inlägg av FormerMazda »

Tjosan!

Jag har som ett riktigt långtidsprojekt för avsikt att bygga mig en el-trike.
Fördelen med långtidsprojekt är att man kan ju klura länge på de ingående detaljerna. :)

De teoretiska gissningarna är att denna trike kommer kanske totalt väga 100kg utan förare och passagerare. Med andra ord runt 250kg totalt sen. Kommer nog bygga den växlad för max 45km/h för eventuellt registrering.
Kraftkällan utgörs av 24v elmotor, specad till 5hk. Kanske går att klämma i 36v utan större problem också? Erfarenheter? Det är en enkel permanentmagnetsmotor.

En sak som ligger på ritbordet nu är val av de bakre hjulen, drivhjulen.
Smala och höga, eller låga och breda?
Jag tror att smala och höga, alltså i stil med mopedhjul kommer vara bäst ur energieffektiv synpunkt, men mer estetiskt tilltalande är ju lägre och bredare hjul.
Frågan är hur stor skillnad det kommer vara, hur mycket man förlorar på det? En fråga i stil med hur långt ett snöre är, jag vet.. Men kanske är det generellt så mycket sämre med låga och breda hjul att effektiviteten kommer väga mer än estetiken?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Rullmotstånd vs. hjuldimension

Inlägg av TomasL »

Ju bredare sulor, desto högre friktion (titta på dragsters, breda bakhjul, ger hög friktion=kraften kommer ned i backen, framhjulen är mycket smala, för att minska friktionen).l
Samma gäller cycklar, tävlingscycklar(racing) har mycket smala hjul/däck och offroad har breda.
Sedan spelar naturligtvis gummiblandning, däckmönster och fyllnadstryck in.
Det är en kompromiss mellan de olika för och nackdelarna.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det kommer att gå tyngre med breda hjul ja.. det märks ju till och med på en bil om du ökar däcksbredden med typ 10-20cm.
dessutom innebär bredare hjul oftast tyngre hjul också, till på köpet är det ofjädrad vikt som även bidrar till den roterande massan.

Sen ska man ju iofs tänka på att en trike brukar sägas kombinera nackdelarna med en bil och en MC :)

Sen tror jag f.ö det är omöjligt att som privatperson regga in en EU-moped som inte är tillverkad av någon som kan utfärda rätt papper.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Visst kommer det gå tyngre, helt med på det. Men välpumpade däck som har typ 20cm bred anliggningsyta mot ett mopedhjul. Är skillnaden så stor så det är dumt att ens tänka på breda hjul?

Exakt vilken fordonstyp återstår att se. Har inte kollat något alls på det, men lösa rykten säger att det är "enkelt" att bygga och regga eget fordon. Låter detta vara helt osagt dock.
bearing

Inlägg av bearing »

Friktionskraften och rullmotståndet har ingen direkt koppling, så Tomas resonemang gillar jag inte. Fast det stämmer nog att de flesta däck som erbjuder hög friktionskoefficient också rullar tungt.

Wikipedia har en bra artikel om rullmotstånd.
http://en.wikipedia.org/wiki/Rolling_resistance

Högt lufttryck och släta smala däck är det viktigaste tror jag. Gummiblandning och hjuldiameter har nog inte så stor betydelse i jämförelse.
FormerMazda skrev:lösa rykten säger att det är "enkelt" att bygga och regga eget fordon
Gäller det vilket fordon som helst eller?
http://www.sfro.com/ godkänner inte mopeder, vad jag vet.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

FormerMazda skrev: Exakt vilken fordonstyp återstår att se. Har inte kollat något alls på det, men lösa rykten säger att det är "enkelt" att bygga och regga eget fordon. Låter detta vara helt osagt dock.
Bil och MC ja, andra fordon nej. ..Ja, traktorer har ju specialregler också iofs.

Jag har inte forskat så mycket i ämnet själv, men man har ju sett diskussionen ganska många gånger på andra fordon.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Och detta kommer ju bli en trike, vilket väl närapå likställs med MC?
Sen att det blir en rätt värdelös trike som inte går så fort, det får väl vara en annan sak.. Bara den blir säker och laglig så man får framföra den på väg.

Ang. hjul så bekräftas nog min aning om vad som vore bäst, någon typ av smala hjul.
bearing

Inlägg av bearing »

Ja, SFRO ser trehjulingar som MC. MC-kort behövs för att få köra sen, antar jag, även om toppfarten är 45 km/h.

Om aerodynamiken blir bra räcker nog 5hk till runt 100 km/h.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Men trike får väl köras med B-kort?

Äråvaddå? :lol:
bearing

Inlägg av bearing »

Jag vet inte. Är de trecyklar som man får köra på B-kort registrerade som MC eller personbil?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Efter att kollat blocket så på de med reg.nummer synligt så är de reggade som:
Fordonsslag: MC
Kaross: Motorcykel (01)

och nästan alla annonser säger att de får framföras med B-kort. Vilket stämmer mot vad jag hört.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

B-kort täcker tre och fyrhjulig motorcykel.

FormerMazda:
"Och detta kommer ju bli en trike, vilket väl närapå likställs med MC?"

Det beror på vikten och effekten (vikt/effekt-förhållandet).

Med rätt förutsättningar (bl.a max 50km/h) så kan du köra den som "Motorredskap klass I".
Då gäller samma regler som för bl.a traktorer. (Trädgårdstraktorer är Motorredskap klass II.)
Så det beror på som sagt.
bearing

Inlägg av bearing »

Finns det något annat sätt att registrera ett hemmagjort fordon än att gå via SFRO?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nej.
bearing

Inlägg av bearing »

Då är det med andra ord endast möjligt att registrera sitt hemmagjorda fordon som personbil eller motorcykel.
Skriv svar