Ladda iPhone/USB från motorcykel, vart hämtar jag ström?
Postat: 29 mars 2010, 21:39:36
Hej
Jag vill kunna ladda min iPhone (ska eventuellt använda den som gps) från min motorcykel medans jag åker
Det jag vill göra är att ta 12v (från lämplig ställe) och fixa en krets med 7805 för att regulera ner spänningen till 5V och därefter mata ut det genom en USB-kontakt för enkel inkoppling av tillbehör.
Enligt databladet för 7805 så kan den ge max 1A och det är ok för att ladda iPhonen
Frågan är vartifrån jag skall ta 12v ifrån. Det är inte så enkelt som att bara ta direkt från batteriet. För jag vill endast att kretsen är igång när tändningen är på.
Först tänkte jag leta på en kabel som har 0V med tändningen frånslagen och ~12V med tändningen påslagen
Jag hittade 2 sådana (av totalt 4) som gick från tändningslåset. Dessa 2 gick sedan till bromsljus och halvljus. Dem övriga 2 låg på ca 1V och jag vet inte vart dem tog vägen sen.
Tyvärr så har jag inte kunskapen att veta vad som kan påverkas om jag kopplar in mig på någon av dessa 2 kablar som matar ~12V. Hur vet man om att man kan koppla in sig på denna kabel utan att man bränner en säkring?
En annan lösning jag tänkte på var att koppla in ett relä som slår till när någon av kablarna från tändningslåset börjar mata 12V. 12V matningen tar jag då direkt ifrån batteriet.
Ska man kolla efter något speciellt relä till detta. Eller räcker det med ett 1-poligt som detta på Kjell?
http://www.kjell.com/?item=36108&path=2 ... ,257500000
På ett annat forum så hade en kille tagit matning från parkeringsljuset och satt en säkring på plus.
Nån som har någon annan ide på lösning?
MVH Niclas
Jag vill kunna ladda min iPhone (ska eventuellt använda den som gps) från min motorcykel medans jag åker
Det jag vill göra är att ta 12v (från lämplig ställe) och fixa en krets med 7805 för att regulera ner spänningen till 5V och därefter mata ut det genom en USB-kontakt för enkel inkoppling av tillbehör.
Enligt databladet för 7805 så kan den ge max 1A och det är ok för att ladda iPhonen
Frågan är vartifrån jag skall ta 12v ifrån. Det är inte så enkelt som att bara ta direkt från batteriet. För jag vill endast att kretsen är igång när tändningen är på.
Först tänkte jag leta på en kabel som har 0V med tändningen frånslagen och ~12V med tändningen påslagen
Jag hittade 2 sådana (av totalt 4) som gick från tändningslåset. Dessa 2 gick sedan till bromsljus och halvljus. Dem övriga 2 låg på ca 1V och jag vet inte vart dem tog vägen sen.
Tyvärr så har jag inte kunskapen att veta vad som kan påverkas om jag kopplar in mig på någon av dessa 2 kablar som matar ~12V. Hur vet man om att man kan koppla in sig på denna kabel utan att man bränner en säkring?
En annan lösning jag tänkte på var att koppla in ett relä som slår till när någon av kablarna från tändningslåset börjar mata 12V. 12V matningen tar jag då direkt ifrån batteriet.
Ska man kolla efter något speciellt relä till detta. Eller räcker det med ett 1-poligt som detta på Kjell?
http://www.kjell.com/?item=36108&path=2 ... ,257500000
På ett annat forum så hade en kille tagit matning från parkeringsljuset och satt en säkring på plus.
Nån som har någon annan ide på lösning?
MVH Niclas