Sida 1 av 1
spänningsdip
Postat: 27 mars 2010, 23:23:34
av jojje123
Halloj alla elektronikare. Jag har ett litet problem jag skulle vilja ha svar på.
På min motorcykel sitter där en färddator med bl.a tripmätare, klocka och timer.
Jag har monterat dit xenon extraljus och när jag tänder dessa så resetas färddatorn om jag inte har motorn på högt varvtal.
Kabeln som går till ordinarie helljus drar endast ett vanligt 12v relä på uppskattningsvis 100-200mA. Xenonljuset är kopplat direkt på batteriet via reläet med 4mm2 kabel. När xenonljuset är uppvärmt drar det ca 4A men i tändögonblicket nånstans mellan 10-15A. (10A säkring smäller ibland men 15A håller)
Färddatorns förbrukning vet jag ej men den innehåller inga strömkrävande komponenter. Det är lcd-panel av gammal hederlig modell i svartvit. Jag har provat dra en kabel direkt från batteriet till färddatorn men fortfarande så resetas den och jag behöver nån kortvarig backup så spänningsdipen inte når färddatorn. exempelvis nån konding eller nåt.
Hjälp mig hur och vad jag ska koppla in.
DC-DC omvandlare som klarar lägre inspänning än utspänning verkar overkill men kan tas med som sista utväg.
M.v.h NooBee
Re: spänningsdip
Postat: 27 mars 2010, 23:54:09
av Henry
Tja något som bara dyker upp sådär snabbt är en diod på pluskabeln riktad mot färddatorn och efter dioden närmast datorn en lite större kondensator kopplad mellan plus och minuskabeln, det skulle fungera tycker jag.
Om spänningen sjunker för mycket när xenonen tänds vilket ju så nu verkar vara fallet så finns fortfarande runt 12V lagrat i kondingen vilket ger ström under denna tid med hyfsat bibehållen spänning beroende på storlek på kondingen, dioden hindrar att den blir urladdad bakåt till annat som vill ha ström när spänningen hos batteriet dippar. När sedan spänningen hos batteriet blir normat så laddas kondensatorn upp igen tills nästa gång, så med andra ord när du startar motorn låt den kanske gå någon sekund innan du tänder ljuset så denna konding hinner bli helt uppladdad men det märker du hur mycket eller lite du behöver vänta på detta.
Re: spänningsdip
Postat: 28 mars 2010, 00:18:10
av E85
En schottky-diod kan nog vara att rekommendera eftersom de har lägre spänningsfall än en vanlig.
Re: spänningsdip
Postat: 28 mars 2010, 01:02:20
av Henry
Så sant, visste att det var något jag glömde.
Re: spänningsdip
Postat: 28 mars 2010, 01:03:34
av Biker
Gör som i andra inlägget en liten Ups med vanlig diod och en stor konding.
Räcker med vanlig diod - normalt skall 12voltsspecad utrustning klara 10,5 till 16 volt så spänningsfallet är inte så viktigt.
Använder sådana här grejer när jag kör fordonsmonterat och inte vill få avbrott vid start.
Det mesta - men att ha en sådan här backupp på minneströmmen till stereon har dom flesta nytta av..
Är din strömkälla energikrävande kan du lägga in en blyacc på 1Ah efter dioden stället för en konding - men då måste din förbrukare dra mycket ström och kunna vara igång länge - så det är ofta overkill.
Re: spänningsdip
Postat: 28 mars 2010, 01:17:15
av E85
Jovisst, det funkar men ska man ändå köpa så spelar det ju ingen roll om man tar en vanlig eller schottky.
Re: spänningsdip
Postat: 29 mars 2010, 23:51:37
av jojje123
Det lustiga är att lyset (det gamla vanliga) och färddatorn tänds när jag slår igång tändningen. När jag trycker på startknappen så drar startmotorn långt mycket mer än xenonljuset men inte ens då resetas färddatorn. Jag har t.om provat att hålla in ljustutan och då har jag en förbrukning på ytterligare 120W (2x helljus) förutom halvljuset som också står tänt samtidigt. Detta plus startmotorn får inte färddatorn att reseta.
Drar jag av kontakterna till lamporna, har motorn igång och slår till ett xenonljus så resetas den om motorn går på tomgång. Så det är jädrans märkligt.
Jag ska prova det där med shottky och konding.
Har hittat en på elfa och undrar om det är "lagom" ? 67-163-93 Elektrolytkond TK 6800uF/25V RM7,5
samt en diod 70-058-38 SR804 schottkydiod 8A 40V DO201AD med en framspänning på endast 0.55V.
Med en sån konfig på både konstantmatning och tändning-till så borde färddatorn t.o.m kunna vara igång några sekunder efter man slagit ifrån tändningen.
Re: spänningsdip
Postat: 30 mars 2010, 00:02:00
av SM3BDZ
Låter nästan som om det skulle kunna vara en spänningsspik som induceras i kablaget till färddatorn. Det skulle i så fall kunna avhjälpas med en eller två avkopplingskondensatorer på spänningsmatningen alldeles nära färddatorn. Förslagsvis en elektrolyt på kanske 1000uF i parallell med en keramisk konding på 10nF.
FWIW
Re: spänningsdip
Postat: 30 mars 2010, 10:11:53
av Icecap
Det som sannolikt händer är att Xenonlampan drar så mycket ström att generatorn ger full patte, strax efter är lampan igång men generatorn är inte lika snabb att reglera ner.
Återigen är svaret en diod + kondensator men JAG hade även satt en induktans i serie med dioden, det borde rensa bort de flesta otrevligheter.