Jog Feed Mach3
Jog Feed Mach3
finns det ingen DRO där man kan ställa in manuel jog feed typ 50mm/min
jag har bara hittat där man ställer in i procent och det har man väl
ingen nytta av, letar även efter en knapp till at aktivera snabbtransport
utan att behöva trycka på shift
jag har bara hittat där man ställer in i procent och det har man väl
ingen nytta av, letar även efter en knapp till at aktivera snabbtransport
utan att behöva trycka på shift
Re: Jog Feed Mach3
Du kan ju i princip ställa in både låg och hög jog rate och med lite matte så kan du räkna ut vad du får för fart eller bara kolla på feed rate indikeringen när du provar.
Vill du ha en knapp för hög och en för låg i stället för att hålla in shift?
Vill du ha en knapp för hög och en för låg i stället för att hålla in shift?
Ja ,
och det där med jog feed ska man ju inte behöva räkna på
funktionen borde ju finnas i mach3
och det där med jog feed ska man ju inte behöva räkna på
funktionen borde ju finnas i mach3
jo det är klart att man ser där men jag vill inte klydda så jag vill sätta en matningshastighet som jag vill ha
Använd t.ex Screen4 för att lägga till en knapp, sätt den att exekvera script-kod och infoga följande:
Problemet med denna kod är om du har olika max-hastigheter för olika axlar, ovanstående använder X-axelns max-hastighet för uträkningen så om Y och Z inte har samma så blir inte den verkliga hastigheten rätt på de axlarna. Jag får klura lite på ifall det går att lösa oavsett vilken axel man kör men spontant så tror jag inte det.
Kod: Markera allt
Dim JogSpeed
Dim MaxSpeed
Dim JogPercentage
MaxSpeed = 60 * GetParam("VelocitiesX")
JogSpeed = InputBox("Önskad joghastighet i mm/min?")
JogPercentage = 100 * (JogSpeed / MaxSpeed)
SetOEMDRO(3,JogPercentage)
tack det funkar, men jag tycker det är konstigt att dom inte har lagt till
den funktionen när dom har lagt till i procent
den funktionen när dom har lagt till i procent
men går det inte att ändra oemdro3 till oem1000 och skriva om koden till den
Du menar att du skriver in din jog-hastighet i mm/min i OEMDRO1000?
Det funkar men du måste ändå ha en knapp att "bekräfta" inmatningen med, och det är koden "under" denna knapp som räknar om värdet till procent och flyttar det till OEMDRO3. Det finns tyvärr inget sätt att "trigga" ett macro/script genom enbart inmatning+retur i en DRO.
Ett alternativet är att lägga in koden i en macropump, den körs "kontinuerligt", ca 10ggr/sekund. Men det har andra baksidor...
På sätt och vis kan jag hålla med om att det är lite märkligt men personligen har jag aldrig tänkt på det och jag kan inte dra mig till minnes att jag sett det diskuteras i usergruppen under de ~10år jag "varit med på tåget" så det är inget som är vanligt efterfrågat. Jag gissar att de flesta kör med MDI eller jog-ratt vid "manuell" körning.
Det funkar men du måste ändå ha en knapp att "bekräfta" inmatningen med, och det är koden "under" denna knapp som räknar om värdet till procent och flyttar det till OEMDRO3. Det finns tyvärr inget sätt att "trigga" ett macro/script genom enbart inmatning+retur i en DRO.
Ett alternativet är att lägga in koden i en macropump, den körs "kontinuerligt", ca 10ggr/sekund. Men det har andra baksidor...
På sätt och vis kan jag hålla med om att det är lite märkligt men personligen har jag aldrig tänkt på det och jag kan inte dra mig till minnes att jag sett det diskuteras i usergruppen under de ~10år jag "varit med på tåget" så det är inget som är vanligt efterfrågat. Jag gissar att de flesta kör med MDI eller jog-ratt vid "manuell" körning.