Sida 1 av 1
Marantz model 2220 vänster kanal låter kass
Postat: 15 mars 2010, 21:54:35
av SimonHomkham
Hej!
Har en marantz model 2220. Vänster kanal låter dålig (både A och B högtalare utgångar)
Undrar om trissa (2SC1030) är dålig? Vet någon ersättning trissa för 2SC1030?

Re: Marantz model 2220 vänster kanal låter kass
Postat: 15 mars 2010, 22:49:35
av psynoise
Undrar om trissa (2SC1030) är dålig?
Vad har du mätt, jag hade börjat med att jämföra spänningarna på transistorns ben med den hela kanalen utan någon signal inkopplad, om du nu misstänker transistorn.
Re: Marantz model 2220 vänster kanal låter kass
Postat: 15 mars 2010, 23:12:25
av SimonHomkham
Tänker skruva upp den snarast, men vill höra vad ni tror. Chansen är stor att 2SC1030 är kass
Vad tror ni om potentiometer (rattar för balans L R )?? Det lät illa när man vrid på den. Ska spreja
med elektronikspray och testa imorgon.
Re: Marantz model 2220 vänster kanal låter kass
Postat: 15 mars 2010, 23:23:26
av psynoise
Kan mycket väl vara volympotentiometern eller någon annan oxiderad kontakt. Dock ska du inte använda något lösningsmedel i potentiometern om det verkligen inte är kris och den måste fungera omgående. Elektronikspray och andra lösningsmedel löser upp fettet i potentiometern vilket gör att den kommer att oxidera snabbt och bli kass under kort tid. Har man en gång använt elektronikspray är det nästan bättre att byta ut potentiometern helt. Bästa är att motionera potentiometern genom att vrida den fram och tillbaka många gånger.
Re: Marantz model 2220 vänster kanal låter kass
Postat: 15 mars 2010, 23:25:54
av psynoise
Såg även att Japan Electronic Center har 2SC1030, om du inte hittar den på något billigare ställe.
http://www.jec.se