Sida 1 av 1

Driva 220v kyl på båt?

Postat: 8 mars 2010, 16:55:34
av Agamemnon
Går i tankarna att skaffa ett litet kylskåp med kompressor till båten. Speciella båtkylskåp på 12v kostar i princip hur mycket som helst så jag tänkte använda mig av ett strömsnålt 220 skåp med lämpliga mått. Nu till frågan; vad vill kompressorn ha för mat? Antar att det sitter en AC-motor där men skulle man inte kunna byta ut den mot en lämplig DC motor? Enklast är ju att köra en inverter men det känns inte direkt effektivt. Man vill ju spara på dom stackars Ah man har. Ämnar visserligen skaffa 80-100w solcellsladdning men ändå. Tips är välkomna!

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 8 mars 2010, 17:09:52
av limpan4all
Om jag inte minns helt fel så är AC motorn inbyggd i kompressorn och köldmedietanken, så den är inte utbytbar.

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 8 mars 2010, 17:32:52
av Agamemnon
Det var ju mindre bra för mitt projekt. Det kanske är en inverter som gäller trots allt då :(

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 8 mars 2010, 17:35:05
av limpan4all
Japp det är den enda lösningen, tyvärr så behöver man överdimensionera en hel del då startströmen är rätt hög.

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 8 mars 2010, 18:08:45
av Henry
Jo motorn och kompressor är ett och är inget som går att byta, kompressorn i sig går förstås men att byta ut den till en på 12V skulle säket bli dyrare än ett 12V skåp.

Annars kanske du kan få tag på en sådan där ammoniakkyl som används i husvagnar, drivs av en värmepatron på normalt 12V eller om man så vill gasol fast dessa kylar kan vara rätt dyra och inte sådär extremt effektiva eller snabba av sig men fungerar helt ok. Bruka ev kunna få tag på sådana förhållandevis billig på vintern eller sen höst nu är det nog kanske för sent men man vet aldrig.

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 8 mars 2010, 21:49:37
av xxargs
Vanliga kylskåp är för dåligt isolerade för att vara optimala för solcell/batteridrift. Att extraisolera dessa samt ändå ser till att ventilationen bak för kondenson och kompressorn är så bra som möjligt (dvs välj inte en variant med gömd kondensor under plåtskalet) kan göra mycket för att minska elförbrukningen. - dock prova inte att försöka vika ut kondensorn då rören är i stål och knäcks lätt, om man tänker försöka ändå - mjuka börjar och inte på det som redan är böjt, och du riskerar ändå att paja skåpet med olämpliga utsläpp (R12 för en gammal skåp, R134a för en lite modernare (utsläppen av dessa är olagliga) - dock är dom flesta idag R600A-typ i köldmeedie även kallad Isobutan, dvs. en beståndsdel i blandgasen i campingasolburkar som an eldar i sitt campingasolkök)

Om det är en kylskåp med R600A köldmedie, se till att det är forcerad fläkdrag i utrymmet/båten samt all el i båten och omkring är avslagen när du rotar, så att det inte händer något ifall du råkar bryta ett rör o gas läcker ut. Mängden Isobutan i kylskåpet brukar vara ca 40-50 gram - dvs. halva innehållet i minsta modellen av en campingasoltub (100 gr typen). gasol är ca dubbelt så tungt som luften och lägger sig i botten precis som bensinångor (och skall betraktas som lika brandfarliga som sådan) dock diffunderar den fortare ut i luften (både för och nackdel) än bensinångor vilket gör att ångorna försvinner rimligt snabbt om man har lite luftomsättning...

---

När det gäller starteffekt så får du räkna med en 800 VA inverter för att starta en ynka 80W kompressor, en dator-UPS är bara att glömma då dessa drar för mycket ström för egen del...

Bygger man om den och tar bort PTC-motståndet i startapparaten och ersätter med en driftmotorkonding på 4-6 µF så har jag i allafall lyckats starta en Danfoss TL2A med en 300W sinuskonverter (500 VA surge) och dessutom med 8 Bar mottryck!

har inte provat med fyrkantvåg och startförmågan skiljer sig troligen ganska mycket mellan invertermodeller.

Dock så kanske man måste göra arrangemang liknande att termostaten styr ac/på på konvertern, slå på den och väntar någon sekund innan 230V kopplas in till kompressorn... tänk på att mindre invertern i sig drar mellan 3-6 Watt på tomgång.


230V kompressorerna är sannerligen inte lätthanterade när de skall matas från något annat än eluttaget...

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 8 mars 2010, 22:14:23
av Pronic
Hej, är ny på forumet, men ville bara tipsa om att jag köpte ett sånt där litet ammoniak kylskåp på Jula för runt 2000 kr till min förra snipa, funkade kanon, tyst som musen, och höll tempen helt ok.
Ett Stort MEN bara..., I kylen sitter två elpatroner, en för 12v och en för 230vac , och av nån anledning har dom inte kopplat 12v patronen via termostaten. Jag löste detta via några relä , som också såg till att den kopplade ur 12v patronen när man kopplade in landströmmen, vilket den inte gör original.

Mätte upp strömmen när patronen var igång till runt 4,5A vid 12v drift vill jag minnas .

/Andreas

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 9 mars 2010, 00:31:19
av Agamemnon
Har kollat upp vad en inverter med ren sinus kostar och det är ju saftigt! Funderar ändå på en sådan och har hittat en som lämnar 1500W kont och 3000W surge. Detta borde räcka med råge? Problemet är då att den drar 0,7A i tomgångsström! Borde jag välja en annan? Kostar nästan 1700 kr med frakt från kina.

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 9 mars 2010, 01:13:47
av xxargs
Absorbtionsskåp är mycket bättre lösning än att köra på peltier-element, men drar fortfarande typ 7 ggr mer ström än de speciella mobila kompressorkylskåpen/boxen som är avsedd att drivas från 12 Volt.

nu är det väl en massa regler för gasol i båt och husvagn, men en gasoldriven absobtionskylskåp kan köras i typ 2-4 veckor i sträck på en P11-tub

då får man riktig kyla nära 0 grader, inte fjös-kylan som en box med peltier-element ger och som kostar en komplett urladdat 100 Ah bilbatteri per dygn att hålla igång.

Re: Driva 220v kyl på båt?

Postat: 9 mars 2010, 01:20:32
av xxargs
Agamemnon skrev:Har kollat upp vad en inverter med ren sinus kostar och det är ju saftigt! Funderar ändå på en sådan och har hittat en som lämnar 1500W kont och 3000W surge. Detta borde räcka med råge? Problemet är då att den drar 0,7A i tomgångsström! Borde jag välja en annan? Kostar nästan 1700 kr med frakt från kina.
svårt att komma under 0.5 ampere tomgång med sinusväxelriktare - mindre fyrkantvågriktare drar i regel mindre, typ 0.25 amper för en 300W - tills man kopplar in energisparlampan som belysning - då drar fyrkantvågriktaren med lampa mer ström än sinusväxelriktaren med samma lampa!!

jag föreslår att du kopplar kylskåpets termostat till on/off-knappen på din växelriktare istället för 230V så att den är avstängd när kompressorn avses att stanna.