Sida 1 av 1

Knäpp i UPS:er vid användande av stroboskop

Postat: 22 februari 2010, 14:48:09
av MadModder
Körde igång ett stroboskop (en sån enkel modell med glimlampa å skit driven direkt på 230V) och märkte att det knäppte i UPS:en här på bänken i takt med ljuset.
Gick ut till serverskåpet, och det knäppte likadant i den UPS:en. Stängde av stroboskopet, och så slutade knäppandet. Vad beror det här på? Blir det såna stora störningar på nätet av strobben? Eller är det radiofrekventa störningar som gör detta?

Re: Knäpp i UPS:er vid användande av stroboskop

Postat: 22 februari 2010, 15:21:19
av Meduza
Jo det blir stora störningar på nätet av dessa, vet att när vi körde en 1500w-modell i skolan så kunde man gå in i rummet brevid och kolla på taklamporna som blinkade

Re: Knäpp i UPS:er vid användande av stroboskop

Postat: 22 februari 2010, 17:35:57
av limpan4all
Vanligen så är det toppvärdeslikrikning av inkommande DC till extremt låg ESR elyter som har extremt snabb urladdningstid.
Så om urladdningen kommer samtidigt som späningen är på topp så blir inrusningsströmmen MYCKET hög.
Därav blinkandet samt UPS aggregatets knäppande.