Arboga, strands, nydal, mfl maskinerna var bra, men tyverr ganska högt andrahandsvärde.
Jag fick tag på överdelen till en gammal Varrator (jepp, rättstavat, den har en egen tråd här någonstans)
En ganska liten maskin för bänkmontering och mindre arbeten, den är visserligen inte riktig kuggväxel utan en kilremsvariator (som det fans hjulsatser till) men den är ohyggligt mycket mer robust än kinakopiorna som vällde in i modern tid, jag hade tänkt använda den till härdat stål. vi körde en gammal golvmonterad arboga förmodligen från 40-50 talet på förra jobbet den gick att borra 2" härdat borstål och 5tum härdat kolstål (jag vet inte vad den är specad för dock), men det var en hiskelig klump på närmare ett halvt ton så du vet... (strands mfl gjorde dock även yrkesmaskiner som var litet mindre men de hade inget riktigt konfäste vad jag minns utan endast fäste för spindelfattning och liknande, finns dock en litet nyare modell (tror även arboga mfl gjorde dessa en bit in på början av 80-talet jag vet inte hur länge de tillverkade dessa men dessa exemplar brukar vara frecha och man sliter inte ut den under en livstid i ett litet företag vid normalt bruk, lager och annat går att byta även om det är en del pyssel) med kombi som har äkta morsekona och väger nog inte mer än att den går att rubba med muskelkrat tror jag, vi använde en sådan i verkstan intill och det är riktigt bra maskiner) Det nytillverkar i liten skala motsvarande maskiner men de kostar runt 45kk nya, andrahands brukar ligga runt 10 kk för ett hyfsat exemplar som är frecht, men det är yrkesmaskiner för industribruk, de har i princip allt och litet till för hemmabruk eller ett litet företag men inget man stuvar undan i hörnet när man är färdig...

Har själv också länge önskat mig en sådan när plånboken tillåter...