Köptips på pelarborrmaskin.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Köptips på pelarborrmaskin.

Inlägg av orvar-e »

Sist skulle jag skaffa en metallkap och det gick ju bara fin fint, nu är jag ägare av en frisk 22 kg tung import Rage2 metallkap som lätt klöser sig igenom allt jag matat den med.
Men nu är jag på jakt efter en pelarborrmaskin. Jag har sett de finns att få tag på på flera ställen, Jula Swedol, Verktygsboden bara för att nämna några. Gemensamt för de jag har kikar på är att de koster mellan 3 och 5 tusen och har remdrift.
Julas pelarborr ligger väl kanske närmast till, för den är prissänkt från 5600:- till 4000:-, men seriöst hur bra är det med remdriven borrmaskinn slirar de lätt? Är det drygt att hålla på o flytta remmen helatiden?
Är det nån som hittar en pelarborrmaskin med växellåda för 5000:- eller mindre så vill jag mycket gärna veta. :)

Tips på flera försäljningställen än de jag uppgav, och borrmaskiner så klart.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Köptips på pelarborrmaskin.

Inlägg av Henry »

Har en sådan där billig kina bänkborrmaskin köpt på clas en gång för många år sedan och den är förstås remdriven. Remmen har inte slirat en enda gång inte ens om den är slak och den har ansträngts så mycket att motorn stannat och spänns remmen rätt så kan jag nog garantera att den aldrig kommer att slira så länge som den inte är sliten då det är rätt hög friktion på dessa remmar.

Drygt att flytta remmen är ju helt beroden på vad man själv tycker men framförallt hur pass många delmoment det är kanske. På den jag har så är det bara att öppna en skyddslucka och ändra remmen vilket tar runt 3 - 4 sek sammanlagt.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, det går att borra ganska tjockt, i allafall minst 5-6 mm utan större problem med en (litet kraftigare, antar det var dessa du tittat på) "remmare" utan problems.
Dock skiljer det tydligen väldigt mycket inte bara återförsäljare tar in utan även olika serier, etc.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Spinner vidare på denna tråd. Är själv i behov av en ny pelarborrmaskin, helst hade jag fått tag på en begagnad arboga eller liknande för bra pris. Men det är inte det lättaste, är det någon som har erfarenhet av någon av dessa? Har ni andra alternativ så tipsa gärna.

Jula http://www.jula.se/pelarborrmaskin-for- ... 116-254013
Swedol http://handla.swedol.se/ artnr VT-5448
Senast redigerad av ristomemo 26 september 2011, 08:45:40, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Arboga, strands, nydal, mfl maskinerna var bra, men tyverr ganska högt andrahandsvärde.
Jag fick tag på överdelen till en gammal Varrator (jepp, rättstavat, den har en egen tråd här någonstans)
En ganska liten maskin för bänkmontering och mindre arbeten, den är visserligen inte riktig kuggväxel utan en kilremsvariator (som det fans hjulsatser till) men den är ohyggligt mycket mer robust än kinakopiorna som vällde in i modern tid, jag hade tänkt använda den till härdat stål. vi körde en gammal golvmonterad arboga förmodligen från 40-50 talet på förra jobbet den gick att borra 2" härdat borstål och 5tum härdat kolstål (jag vet inte vad den är specad för dock), men det var en hiskelig klump på närmare ett halvt ton så du vet... (strands mfl gjorde dock även yrkesmaskiner som var litet mindre men de hade inget riktigt konfäste vad jag minns utan endast fäste för spindelfattning och liknande, finns dock en litet nyare modell (tror även arboga mfl gjorde dessa en bit in på början av 80-talet jag vet inte hur länge de tillverkade dessa men dessa exemplar brukar vara frecha och man sliter inte ut den under en livstid i ett litet företag vid normalt bruk, lager och annat går att byta även om det är en del pyssel) med kombi som har äkta morsekona och väger nog inte mer än att den går att rubba med muskelkrat tror jag, vi använde en sådan i verkstan intill och det är riktigt bra maskiner) Det nytillverkar i liten skala motsvarande maskiner men de kostar runt 45kk nya, andrahands brukar ligga runt 10 kk för ett hyfsat exemplar som är frecht, men det är yrkesmaskiner för industribruk, de har i princip allt och litet till för hemmabruk eller ett litet företag men inget man stuvar undan i hörnet när man är färdig... 8) Har själv också länge önskat mig en sådan när plånboken tillåter...
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

Har set ett ställe i djurås som heter verkstadsmaskiner där kan du nog hitta någon bra pelar borr :wink: eller kolla här verktygsstalet i insjön :wink: :
http://www.mamut.net/verktygsstallet/

märkte att den här tråden var rätt gammal :lol:
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Gammal tråd, men jag kapade den och väckte den till liv. Verktygsstallets "Pelarborrmaskin MK3" hade ju i alla fall ett bra pris, tyvärr tillkommer ju en hel del frakt på det. Någon med erfarenhet av just den maskinen?
Användarvisningsbild
marr125

Inlägg av marr125 »

oj sorry trode att de var orvar som var ute efter en bormasin fortfarande och så trode jag att du tipsade om den på jula och de :wink: här fins de åkså några :)

http://smaskin.se/web/Hem.aspx
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag har fortfarande inte köpt nån maskin än. Jag vill inte ha nån med kilrem utan helst med kuggväxlar tex arboga maskin. Men det är så högt andrahandsvärde som det redan påpekats. Och så är det allt som oftast långt.
Tungjobbat utan en bra pelarborrmaskin, jag får liksom borra på jobbet och svetsa ihop biten med hål hemma när hålet är större än 13 mm.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

ristomemo: Har en sådan från Jula, och den är väl hyfsad, i mina mått mätt.

Spånskyddet satt inte kvar i många dagar, fast jag var väl mest glad att slippa det då det bara var i vägen och ingenting annat.
Sen så låter den som ett helt sågverk när man för ner borret.

Men utöver det så är den rätt okej, chucken glappar inte något särskilt, den fungerar i alla fall bra till att borra kretskort med 0,8mm hårdmetallborr och jag har även borrat i all möjlig olika metaller och skit med borr upp till så stort som går i chucken, och det har gått rätt okej för det mesta.

Har nog aldrig fått remmen att slira, när det nyper ordentligt brukar borret slira i chucken långt innan remmen ger med sig.
Och att växla genom att flytta remmen är inga problem tycker jag, tar väl max 20 sek att flytta från högsta till lägsta växeln, om ens så lång tid.

Edit: Oops, såg nu att det inte var den jag har, jag har den billigare modellen för 699:- (Fast min kostade mer än så när den köptes för några år sedan, och har samma färg som den du länkade...)
Skriv svar