Sida 1 av 1

Tips på partyförstärkare

Postat: 19 februari 2010, 17:46:31
av 4kTRB
2x 2,500W RMS stereo amplifier
Man kan börja partyt med volymratten på 10% boost och sedan ökar man bara
allt eftersom klockan går.
http://iq-technologies.net/projects/aud ... index.html

Re: Tips på partyförstärkare

Postat: 19 februari 2010, 20:30:05
av mrfrenzy
Observera att högtalarna är kopplade direkt till nätspänningen genom en transistor.
Förutom problemet med anslutning och isolering av högtalarkablarna så återstår elementen.
Såvitt jag vet finns det inga högtalarelement att köpa som är dubbelisolerade och godkända för nätspänning.

Re: Tips på partyförstärkare

Postat: 19 februari 2010, 20:37:09
av 4kTRB
Om inte schemat är påhittat så borde det finnas element.
Bara de klarar strömmen borde det fungera.

Re: Tips på partyförstärkare

Postat: 19 februari 2010, 21:14:48
av mrfrenzy
Det går med helt vanliga element men det blir fullständigt livsfarligt, bland annat därför diskussion om dylika förstärkare är förbjuden på många audioforum.

Om det fanns sådana element så borde ju upphovsmannen tipsa om dom.

Re: Tips på partyförstärkare

Postat: 19 februari 2010, 22:16:55
av HUGGBÄVERN
Eftersom det står elements kan man ju ha ett helt koppel i en låda.

Re: Tips på partyförstärkare

Postat: 19 februari 2010, 22:36:51
av mrfrenzy
En subwoofer skulle väl möjligen kunna gå, där man inte kan nå elementet utifrån.

Re: Tips på partyförstärkare

Postat: 20 februari 2010, 11:38:02
av maDa
Häftigt!

Jo högtalarna bör man inte stå och känna på, men linjeingången är ju isolerad iaf.

Re: Tips på partyförstärkare

Postat: 20 februari 2010, 12:45:48
av netrunner
Fast det skulle kunna vara större.

Bara att likrikta 230VAC till 310VDC och köra audio-kontrollerad H-brygga på det. Så 20A på det och vipps 6,2kW RMS.

Gläntningskondensatorerna blir kanske lite stora :shock: men man behöver inte någon transformator alls.


Att man rimligen bör få tinnitus av mer än 10Watt är en annan sak.

Re: Tips på partyförstärkare

Postat: 20 februari 2010, 15:53:16
av xxargs
tja behöver man 6200 Watt på 85 dB/W-högtalare (typ bilhögtalare) så behöver man bara 62 Watt på ett par väldimensionerade horn med 105 dB/W känslighet för samma ljudvolym (123 dB spl) - och då kan man kosta på sig 8 Ohms högtalare också istället för 2 Ohm dito...

bara det faktum indikerat på vad man skall titta på - dvs. bra högtalare med så hög känslighet man har råd med och inte fullt så stora slutsteg kan ge lika mycket ljud. Sedan att man får permanenta hörselskador vid mer 4 sekunder/dygn (och helt tyst resten av dygnet) vid 120 dB är förstås en annan sak...