Elmotor till cykel
Postat: 18 februari 2010, 13:14:07
Hej på er!
Nu är det såhär att jag hade tänkt att bygga en egen elcykel. De cyklar på marknaden motsvarar inte riktigt mina krav så därför hade jag tänkt bygga en egen. Jag har provat en cykel med en navmotor på framhjulet och denna föll mig inte alls i smaken då man måste komma upp i en del varvtal om man vill ha som mest hjälp. Hjälpen från motorn kunde även vara lite "ryckig", lite svårt att beskriva men de som har provat en elcykel kanske förstår vad jag menar. Iaf de flesta härinne är nog överens om att man vill ha mest hjälp då man cyklar i backar (då hjulen snurrar med lågt varvtal).
Med viss grundläggande kunskap om motorer tänkte jag direkt på en seriemagnetiserad DC-motor(allströmsmotor). Vad jag vet är det sådana motorer som används i spårvagnar och momentkurvan ser ut som en avtagande e-funktion. Dvs vid låga varvtal får man ett väldigt högt vridmoment. Dock tror jag det är farligt att låta den köras på tomgång utan last då den då kommer bränna sönder men det borde inte vara något problem i mitt fall, eller?. Jag har gjort diverse försök till "marknadsundersökning" men jag hittar bara motorer som sitter i navet t.ex http://www.ecoride.no/Navmotorer/109-Na ... 145mm.html och diverse hobbymotorer t.ex http://www.optms.net/images/DC_Motor-1-b.jpg. Dessa är i regel borstlösa men jag har även hittat exempel på ej borstlösa. Vad jag vet så är fördelen med en borstlös motor att det i princip är obefintligt slitage då man inte behöver underhålla några kol, eller borstar men för mig är sådant oviktigt.
Nu till saken: om någon kunde hjälpa mig med att få tag på en allströmsmotor med en märkeffekt på ca 250W och som dessutom har rimliga dimensioner så vore det guld värt! Märkeffekten på 250W gäller enligt lagkrav då jag inte vill att min cykel skall räknas som en moped, men hur hård koll kan det vara egentligen? Förövrigt vore det väldigt trevligt om någon kunnig kunde peka ut bristerna i mitt resonemang, då det kanske är helt tokigt att köra på en allströmsmotor
För att spinna vidare på min lösning hade jag tänk ha min motor på ramen och föra över kraften direkt till tramporna via kedja/rem. Då kommer med andra ord motorn hjälpa till med att driva runt tramporna och man borde då få en jämn och fin hjälp. Om man dessutom inte klantar till det med utväxlingen och får ett intervall på ca 0-100rpm på tramporna verkar denna lösning till och med vettig
Nu är det såhär att jag hade tänkt att bygga en egen elcykel. De cyklar på marknaden motsvarar inte riktigt mina krav så därför hade jag tänkt bygga en egen. Jag har provat en cykel med en navmotor på framhjulet och denna föll mig inte alls i smaken då man måste komma upp i en del varvtal om man vill ha som mest hjälp. Hjälpen från motorn kunde även vara lite "ryckig", lite svårt att beskriva men de som har provat en elcykel kanske förstår vad jag menar. Iaf de flesta härinne är nog överens om att man vill ha mest hjälp då man cyklar i backar (då hjulen snurrar med lågt varvtal).
Med viss grundläggande kunskap om motorer tänkte jag direkt på en seriemagnetiserad DC-motor(allströmsmotor). Vad jag vet är det sådana motorer som används i spårvagnar och momentkurvan ser ut som en avtagande e-funktion. Dvs vid låga varvtal får man ett väldigt högt vridmoment. Dock tror jag det är farligt att låta den köras på tomgång utan last då den då kommer bränna sönder men det borde inte vara något problem i mitt fall, eller?. Jag har gjort diverse försök till "marknadsundersökning" men jag hittar bara motorer som sitter i navet t.ex http://www.ecoride.no/Navmotorer/109-Na ... 145mm.html och diverse hobbymotorer t.ex http://www.optms.net/images/DC_Motor-1-b.jpg. Dessa är i regel borstlösa men jag har även hittat exempel på ej borstlösa. Vad jag vet så är fördelen med en borstlös motor att det i princip är obefintligt slitage då man inte behöver underhålla några kol, eller borstar men för mig är sådant oviktigt.
Nu till saken: om någon kunde hjälpa mig med att få tag på en allströmsmotor med en märkeffekt på ca 250W och som dessutom har rimliga dimensioner så vore det guld värt! Märkeffekten på 250W gäller enligt lagkrav då jag inte vill att min cykel skall räknas som en moped, men hur hård koll kan det vara egentligen? Förövrigt vore det väldigt trevligt om någon kunnig kunde peka ut bristerna i mitt resonemang, då det kanske är helt tokigt att köra på en allströmsmotor

För att spinna vidare på min lösning hade jag tänk ha min motor på ramen och föra över kraften direkt till tramporna via kedja/rem. Då kommer med andra ord motorn hjälpa till med att driva runt tramporna och man borde då få en jämn och fin hjälp. Om man dessutom inte klantar till det med utväxlingen och får ett intervall på ca 0-100rpm på tramporna verkar denna lösning till och med vettig
