Sida 1 av 3

Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 13:14:07
av Jakob
Hej på er!
Nu är det såhär att jag hade tänkt att bygga en egen elcykel. De cyklar på marknaden motsvarar inte riktigt mina krav så därför hade jag tänkt bygga en egen. Jag har provat en cykel med en navmotor på framhjulet och denna föll mig inte alls i smaken då man måste komma upp i en del varvtal om man vill ha som mest hjälp. Hjälpen från motorn kunde även vara lite "ryckig", lite svårt att beskriva men de som har provat en elcykel kanske förstår vad jag menar. Iaf de flesta härinne är nog överens om att man vill ha mest hjälp då man cyklar i backar (då hjulen snurrar med lågt varvtal).

Med viss grundläggande kunskap om motorer tänkte jag direkt på en seriemagnetiserad DC-motor(allströmsmotor). Vad jag vet är det sådana motorer som används i spårvagnar och momentkurvan ser ut som en avtagande e-funktion. Dvs vid låga varvtal får man ett väldigt högt vridmoment. Dock tror jag det är farligt att låta den köras på tomgång utan last då den då kommer bränna sönder men det borde inte vara något problem i mitt fall, eller?. Jag har gjort diverse försök till "marknadsundersökning" men jag hittar bara motorer som sitter i navet t.ex http://www.ecoride.no/Navmotorer/109-Na ... 145mm.html och diverse hobbymotorer t.ex http://www.optms.net/images/DC_Motor-1-b.jpg. Dessa är i regel borstlösa men jag har även hittat exempel på ej borstlösa. Vad jag vet så är fördelen med en borstlös motor att det i princip är obefintligt slitage då man inte behöver underhålla några kol, eller borstar men för mig är sådant oviktigt.

Nu till saken: om någon kunde hjälpa mig med att få tag på en allströmsmotor med en märkeffekt på ca 250W och som dessutom har rimliga dimensioner så vore det guld värt! Märkeffekten på 250W gäller enligt lagkrav då jag inte vill att min cykel skall räknas som en moped, men hur hård koll kan det vara egentligen? Förövrigt vore det väldigt trevligt om någon kunnig kunde peka ut bristerna i mitt resonemang, då det kanske är helt tokigt att köra på en allströmsmotor :p
För att spinna vidare på min lösning hade jag tänk ha min motor på ramen och föra över kraften direkt till tramporna via kedja/rem. Då kommer med andra ord motorn hjälpa till med att driva runt tramporna och man borde då få en jämn och fin hjälp. Om man dessutom inte klantar till det med utväxlingen och får ett intervall på ca 0-100rpm på tramporna verkar denna lösning till och med vettig :D

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 13:22:07
av Noxin
Jag skulle nog försöka få fram en kurva över verkningsgrad sfa varvtal och sedan lägga mig där den är som högst för att hushålla med batterier. Hur den kurvan ser ut för olika motorer har jag ingen aning om.

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 13:44:34
av Jakob
Japp, verkningsgraden är absolut något jag får kolla på. Nu kom jag dessutom på en rätt viktig detalj. Jag har tänk använda mig av ett LiFePO4 batteri på ca 10Ah. Hur lätt är det att starta en allströmsmotor förresten? Om startströmmen är högre än säkringen på batteriet(30A) kan det bli problem :(

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 13:48:13
av Icecap
Nu är det så att de 250W är enligt lagen MEN i lagen står även att hjälpeffekten successivt ska avta så att den vid 25km/t (eller över) inte ger tillskott alls. Den får inte heller ge tillskott om inte man trampar i pedalerna.

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 14:01:19
av Jakob
Stämmer bra! Jag valde att inte nämna detta då jag inte tyckte det var särskilt relevant för val av motor, men att ha koll på det när man sedan jobbar med styrningen är viktig. Om man vill hålla sig inom lagen då :D Kan även passa på att nämna att jag hittade en lämplig motor hos en kinesisk återförsäljare men tyvärr så levererade de bara till Japan, Kina och USA. Ebay.com Jag tror detta är en allströmsmotor iaf, då det står "unite motor".

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 14:09:25
av Glenn
Här är transportstyrelsens regler, vilket stämmer rätt bra med det icecap skriver.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag ... d/Elcykel/


Om den inte uppfyller detta är det plötsligt en icke typgodkänd moped = motorcykel = olovlig körning.
(Om man inte har A-behörighet på körkortet.)

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 14:11:29
av Icecap
Och överstiger effekten 250W blir man även nitat för att åka på "oregistrerat motorfordon"

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 14:21:03
av Fagge
Kan detta vara något. http://elektronikforumet.com/forum/view ... ilit=motor
Som du ser så är märkplåten i detta fallet en klisterlapp som vill trilla bort innan man ens hunnit använda motorn.

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 14:35:41
av Jakob
Tack för upplysningarna angående lagkraven. Jag är iofs fullt medveten om lagkraven men borde varit tydligare, jag ber om ursäkt för detta. Att bara få hjälp av motorn när man trampar borde man ju kunna lösa med t.ex trådtöjningsgivare. Man mäter då momentet man applicerar på pedalerna och genom en microcontroller och nån finurlig reglering så borde detta kunna lösas. Hur som helst, ett stort tack till någon som kan ge mig info om var jag kan få tag på en 250w allströmsmotor med "vettiga" dimensioner för att placeras på en cykel. Gärna återförsäljare i Sverige eller Europa då leveranstiden är en viktig aspekt för mig!

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 14:36:29
av Icecap
Det var en mycket fin 250W motor faktisk! Jag skulle gärna vilja ha 2 sådana men det får vänta till kåken inte äter pellets i parti och minut.

Och man kan ju mäta tillförd effekt ganska bra så skulle man av en slump få ta på en motor som tål mer är det ju bara att strypa med styrningen :vissla: Man ska då självklart akta sig och se till att testläget men full patte inte oavsiktligt kan aktiveras... :roll:

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 14:43:59
av bearing
Allströmsmotorerna har generellt kass verkningsgrad. Satsa på en modern motor med neodymiummagneter. På http://endless-sphere.com/forums/ finns mycket kunskap om elcyklar. En medlem har byggt en elcykel som gör 0-100 på 6 sekunder, han använder två sådana här:
http://www.hobbycity.com/hobbyking/stor ... oduct=5142

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 15:03:09
av SvenW
De har några Turnigy-motorer här:
http://www.rcflight.se/
klicka på motorer, outrunners

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 15:09:48
av Icecap
Kruxet med dessa motorer är att de är så himla högvarviga, man måste växla ner dom en del vilket ju påverkar ekonomi och effektivitet.

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 15:18:11
av SvenW
De går bra att köra på lägre varvtal, givetvis då med reducerad effekt.
Däremot kommer man inte ifrån att det behövs elektroniska drivkretsar, och de kostar ungefär lika mycket som motorn.

Re: Elmotor till cykel

Postat: 18 februari 2010, 15:20:38
av Jakob
Jo, det är precis det problemet som Icecap nämner. De har oftast väldigt smala motoraxlar också. Jag är itne helt säker på vilket moment som uppstår men känns som man behöver mer än de i vissa fall 4 mm som finns att tillgå.

Också problemet med drivkretsar ja...