Sida 1 av 2

Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 20:27:37
av EPG
För er som inte vet så står DRL för Day Running Lights och är alltså motsvarande dimljusen på en bil fast det är inte riktiga dimljus eftersom att de består av en jädra massa vita lysdioder istället för en lampa och får därför inte användas på kvällen eller natten eftersom att då är det halvljus som gäller.

Jag har ett hål på varje sida som är cirka 6x20 centimeter i frontkjolen på min folkvagnsbuss, i dessa två fack har jag tänkt mig att sätta ett dimljus i varje och sen har jag tänkt mig att fylla utrymmet som blir runt om denna lampa med massor av vita lysdioder (så kallat DRL).

Vilket Cd-värde bör jag välja på lysdioderna?
Hur många ska jag ha i serie? När motorn är igång så har man ju ca 13,8 volt att tillgå.
Resistans i serie för att begränsa strömmen?
Ska man satsa på att ha ett ganska högt Cd-värde på dioderna och sen ha en liten potentiometer inne i kupén som jag kan ställa ner ljusstyrkan? Vore ganska kul så man kan ställa upp ljuset när man vill impa på polarna vid Shell på lördagkvällar... :lol:

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 20:47:47
av blueint
Några problem:
* Spänningen från bilens elsystem är mycket varierande, och innehåller en hel del elaka transienter. Se EF-wiki: Skyddad 5V matning.
* Lysdioder är antingen på eller av, dvs dom lämpar sig inte för reglering av tillförd elenergi. Utan pulsbreddsmodulering får användas. Den kan iofs styras med potentiometer.
* Vid den aktuella effekten och varierande elförsörjningen så lär en strömbegränsande resistor inte fungera tillförlitligt.
* Potentiometer lämpar sig inte för direkt effektreglering.
* Ev pulsbreddsmodulering bör ha hög nog frekvens för att inte blinka synligt med tanke på bilens hastighet.

Rekommenderar nätdel som hanterar varierande inspänning (SMPS), samt transienter. Och aktiv strömreglering. Ev ljusstyrka kan sedan regleras med pulsbreddsmodulering.

Borde inte halvljus fungera om man kör "halva effekten" på ett helljus?

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 20:59:27
av EPG
Kan man inte filtrera bort transienterna med hjälp av kondensatorer?
Pulsbreddsmodulering? Menar du att man ska driva dioderna med pulserande likspänning då eller?
Kommer de inte att flimmra då?

Finns det inte vita lysdioder som är förhållandevis breda i ljusstyrka?

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 21:07:33
av v-g
För att få någon form av vettigt ljus måste du dit med en LINS annars kommer ljuset i stort sett bara lysa upp en liten bit av marken framför bilen för att sedan lösas upp. Jag skulle kolla på candlepowerforums för att se vad som finnes.

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 21:23:04
av EPG
Meningen med DRL är inte att lysa upp speciellt mycket, det är därför man endast har dom tända på dagen. Man ska bara bli sedd helt enkelt.

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 21:27:35
av Purre
pellebeefmaster skrev:För er som inte vet så står DRL för Day Running Lights och är alltså motsvarande dimljusen på en bil fast det är inte riktiga dimljus eftersom att de består av en jädra massa vita lysdioder istället för en lampa och får därför inte användas på kvällen eller natten eftersom att då är det halvljus som gäller.

....
Det där stämmer ju ändå inte. Det är något mellanting mellan parkeringsljus och halvljus. Dimljus är det inte då DRL inte lär funka speciellt bra i dimma.

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 21:40:47
av grym
hue blir det med e godkännandet?

:)

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 21:43:39
av AndLi
Ska inte allt ljus monterat på en bil vara E märkt? Kontrolleras detta på bilprovningen?
Nu har jag aldrig reagerat på att de har tänt mina dimljus och kontrollerat så att det inte sitter något annat än en glödlampa i dem, iof är väll mina bilar lågodsare för stylad belysning...

Funderar på att sätta arbetsstrålkaster på bil/släp men de lär väll också behöva vara godkända?

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 22:00:28
av grym
inte arbetsbelysning, om jag inte minns fel är det, färdljus, som behöver e godkännande

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 22:08:19
av EPG
Hmmm :humm:

En intressant tanke som jag inte har tänkt på tidigare...
Har haft dessa i baktanke hela tiden: http://www.xenonkungen.com/se/art/drl-v ... ledx26.php
Eftersom att dessa egentligen bara består av en massa lysdioder. Problemet är bara att jag inte kan möblera in dom i det facket där ljusen ska sitta på något bra sätt.

En lösning är ju att ha denna belysning urkopplad under besiktningen och sen bara köra med dom positionsljusen som sitter i blinkersglasen. Detta är ju enkelt att ordna med hjälp av en liten dold omkopplare någonstans. Dioderna kommer ändå att sitta bakom ett plexiglas så de kommer nog inte att synas så tydligt. 8)

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 22:12:17
av EPG
Kanske är bättre att borra ett hål mitt i polykarbonaten som jag placerar dimljuslampan i och sen köper jag de där lamporna jag länkade till i mitt förra inlägg och placerar dessa bakom dimljuslampan?

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 23:21:37
av Glenn
Först och främst, DRL är ljus man använder dagtid när man kör för att synas, alltså är halvljuset på de flesta svenska bilar DRL.

Lysdioderna vissa bilar har är *OCKSÅ* DRL, men det är även halvlus och dimljus om man använder dom på det sättet.

Om du tittar på schemat för bilar så brukar halvljusautomatiken vara betecknad med "DRL", alltså att du får ljus framåt automagiskt
när du kör. (Som det är lag på i alla vettiga länder..)



Sen är det ju förstås tokolagligt att bygga dessa själv, jag skulle tro att det är bättre lagtekniskt sett att köra utan lysen än att ha icke godkända ljuskällor framåt, å andra sidan, så länge det inte bländar nån och man syns så är det väl skit samma, bara man inte träffar en sur konstapel.


Ang besiktningen så räcker det ju med att dom inte går att slå igång så bryr dom sej inte.


..Med det sagt så har jag kört igenom min lekbil med japanska icke E-märkta bakljus fem gånger utan problem.. men dom är å andra sidan originalgrejer med tillverkarens logga instämplad i plasten, och uppfyller säkert alla krav, men dom är aldrig godkända i europa (efterssom bilen dom hör till aldrig har sålts i Europa.)

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 23:40:28
av blueint
Om man blir inblandad i en olycka kan nog avsaknaden av godkännanden blir kännbart.

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 23:44:19
av Glenn
Absolut, om den man krockar med säger att han inte såg bilen pga att den inte hade fungerande lysen, och det visar sej att den hade nåt hembyggt inkopplat så sitter man nog i skiten.

..Där är det nog lite enklare med mina bakljus, efterssom om någon mot förmodan skulle titta på dom så lär nog ingen fundera på om dom är godkända eller ej då dom uppenbarligen är original. (..fast inte här i Europa..)

Re: Bygga DRL? (helljus med lysdioder)

Postat: 15 februari 2010, 23:48:58
av blueint
Det är nog endast godkända i EU som gäller. Så även om det är tillverkarens orginal så är det nog rökt ändå?