Sida 1 av 2

RC propellrar, en djungel!

Postat: 2 februari 2010, 21:23:54
av squiz3r
Tjenare alla.

Min nyaste idé till ett projekt är att bygga ett litet RC "UFO". Det ska ha två propellrar, sedan ska det utrustas med en trådlös kamera och radiostyrning. Tanken är att den ska gå att flyga inomhus, så den får inte vara för stor.

Det jag har problem med nu när jag gör en reserch om det är möjligt, och försöker välja delar är valet av propeller... Om vi tex tar den här pyttelilla motorn, den ska ge hela 90 gram lyft(!), men den ska ha en 4x2,5 propeller. Så som jag fattar det så är den 4 inch i diameter, och 2,5 är stigningen? 4 tum, det är ju 10cm?? Rätt stort för en sån liten motor tycker jag, men det kan jag gå med på.

Men om vi tar en lite större motor, tex den här, fortfarande rätt liten, knappt 3 cm i diameter. Den ska ha en propeller som är 9-10 tum, alltså 25 cm i diameter?!? Kan det verkligen stämma, eller har jag missuppfattat nått, det är ju ändå en motor avsedd för inomhus modeller... :)

Men sedan finns det ju en hel dröse med olika modeller av propelrar, om man trycker på propellrar i menyn finns de dessa valen:
Folding Propeller & Spinner
SF Propellers
JM Propellers
APC style propellers
JXF Poly-Composite Sport
Turnigy Type A Beech
TGS Sport Propeller
Master Airscrew
XR-Propellers
Turnigy Light Electric (wood)
Turnigy Type E Cherry
Turnigy 3 Blade Sport
GWS Electric Propeller
TGY Slow Fly Propeller
Tower Pro Propellers


Vad är skillnaden? Hur vet jag vilken jag ska ha!?

-------------------------------------------------------------

Om vi nu som exempel tar den där lilla 5g motorn som jag länkade till först, då var det någon som hade skrivit recension som hade kört med ett 2S LiPo, han fick detta resultatet:
GWS 5030 prop 8,950 rpm, 1,83 amps, ~76g thrust
Det stod inget om det var en DD-5030 eller en RD-5030 han använder, men DD verkar inte vara för outrunners, men baserat på kommentarerna verkar det fungera i alla fall.

Nästa problem då blir att jag hade ju velat ha en högergående och en vänstergående, men jag hittar ingen som är vriden på andra hållet?? Om jag kör med två motorer som snurrar åt samma håll, kommer den vilja driva i sidled eller nått sånt då? Eller de tar ut varandra helt? (På båtar vet jag ju att man inte vill ha två som går på samma håll, men det kanske beror på att vattenytan är nära...)

Men om jag då tar två såna motorer med de propellrarna och får 76g * 2 i lyft, sen tar jag ett batteri, 500mAh och två styck ESC 8 -10A


Lyftkraft (76g * 2): 152g

Batteri: 36g
2xESC: 12g
Kamera: 70g (går att lätta)
Elektronik: 15g

Då får jag 19 gram över (behöver ha två micoservon också...) till "chassit". Om motorerna drar 1,83A stycket och batteriet är på 500mAh borde jag få en flygtid på 8 minuter, kanske lite mindre teoretiskt sätt.

Vad tror ni, kommer det fungera?

Mvh. Danne (Helt ny innom flygbranchen ;))

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 2 februari 2010, 21:50:14
av Calle
Du får nog köra med minst 3 troligvis 4 motorer om du ska få en stabil och styrbar farkost, Något liknande denna http://www.asctec.de/pic.jpg sen skulle jag nog gå upp lite i storleksklass lättare och få en större maskin stabil.


http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.13562
Denna är de bra klös i och priset kan man inte klaga på.
3 celler är de bra lyft i, har ingen möjlighet att mäta men skulle gissa nåstans mellan 5-700gram dragkraft.

Och med mer dragkraft kan man lyfta större celler vilket innebär mer flygtid :)

Ang stora propelrar så beror de på att de är ganska lågvarviga, ska du slänga på en propeller i storleken 8-10cm så lär du nog få gå upp i en 25-30.000varv och då blir de genast större förluster osv.



http://hobbycity.com/hobbyking/store/uh ... :_70-55%29
4 sådana vore ju lite mer :roll: eh, manligt? :vissla:

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 2 februari 2010, 22:50:48
av ToPNoTCH
Om man generalliserar lite:
Motorns storlek har ingen direkt koppling till propellerns diameter.
Motorn i ditt exempel har ett lågt varvtal (KV värde) därav behövs en större propeller för att få dragkraften.

I 3D modeller där man snabbt vill accelerera och decellerera är detta en önskvärd egenskap (oavsett innomhus/utomhus).

Detta sker oftast på bekostnad av maxfart.

Om man vill ha en snabb modell nyttjar man oftas högre varvtal och mindre propellrar (med högre stigning), vilket i motsats ger något långsammare acceleration men hög toppfart.

Utan att veta hur du avser att realisera din skapelse så gissar jag att du kommer "balansera" (tips:överväg gyron) ditt UFO med motorerna i någon mån.
Detta implicerar lite lägre varv, större propeller för att snabbt kunna genomföra korrigeringar. Sedan behöver det nödvändigtvis inte vara 25 cm. Men för liten blir nog problem.

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 2 februari 2010, 22:56:18
av netrunner
Du kommer inte att kunna ha reflexer så snabba att du kan korrigera fel, vi pratar millisekunder innan det är för sent, så en dator med 3+ sensorer måste med upp.
Ett bra sätt är att titta på dom olika beskrivningar som finns.

Jag har nästa exakt samma bygge på gång men har valt att köpa en färdig UFO-X (1200kr) uppgradera till autopilot med microdator 3 gyron och 3 halleffekt mätar (2500kr) för att få ca 80gram nyttolast. Den ska få bära ett av två kitt: "UFO-simulerings kitt" eller "hi-end - FPS kamera".

Valde dock att inte ta uppgraderingen till BL och kolfiber då det går på 4000kr++.

Kanske hade det varit bättre att gå denna väg men det är för sent att ändra sig nu: http://aeroquad.info/bin/view

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 2 februari 2010, 22:58:20
av POS
Bara ett länktips för inspiration: http://www.mikrokopter.de/ucwiki/en/MikroKopter/

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 00:11:50
av v-g
Jag funderade på en quad för dryga 5 år sedan, då stupade det på att det inte fanns billiga gyron att köpa, nu har dessa kommit ner bra i pris. Dock tror jag man måste upp med cirkus 1000 spänn bara för detta.

Hur man än gör så blir det snudd på omöjligt att komma under 2 lax för en fungerande lösning om man inte har väldigt mycket hemma. Ett X-ufo är således billigt om man ska testa :vissla:

Jag tänkte även någon slags failsafe på min så att den skulle klara lyftkraften med TVÅ av de fyra motorerna och att alla motorer skulle vara reverserbara och att den på så sätt skulle kunna klara en motors bortfall. Troligen lite väl ambitiöst :roll: Var ungefär på blink-a-led nivån också :mrgreen:

Ang. propellrar så är det en rätt stor nöt. Små propellrar har nackdelen att de lever om (pga höga varv) och måste vara välbalanserade. Större propellrar drar mer ström och kräver således dyrare elektronik eller växlade motorer.

Jag såg inte bortlösa motorer som ett val då kostnaden var väldigt hög för fartreglage plus att jag varken då eller nu riktigt fattar hur de fungerar :wall: bara att de verkar bättre.

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 00:51:48
av netrunner
Med UFO-X kan man uppgradera till BL och få ca 30% mer lyftkraft. Där är det stopp per design. Dyrt är det också.

Bygger man som denhär killen gör så är det en helt annan sak: http://aeroquad.info/bin/view

Iom att han har vanliga RC servo -> motor fartreglage så bör det inte vara något problem att addera fler motorer, 8, 12, 16 osv... Motorerna monterar man i 4 grupper precis som om det bara var 4st motorer, styrsystemet/balans/symmetri osv... bör inte påverkas av att det bara är fler.

Letar man på Ebay efter hyggliga motorer (500W++) med lågt Kv (under 1000) så finns det många som är billiga. Batterierna blir mycket billigare (kr/Wh) när dom blir större också.

Man kan då välja en "motor, propeller och fartreglage" kombination som ger bäst lyftkraft per krona och bara öka antalet efter hur mycket man vill kunna lyfta. Man kan köpa 1 motor av dom dom 2-3 lämpligaste och 4-5 olika propellrar att testa med.

Så beställer man fler av det optimala kittet och säljer resten på blocket.

Letar man ordenligt på Ebay så kan man troligen bygga en farkost med 2-3kg lyftkraft utan att det blir så dyrt.

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 10:01:07
av squiz3r
Tack för alla tips och länkar. Dock verkar ni ha missat en sak, jag vill kunna flyga inomhus, så då vill jag inte ha såna stora motorer, jag vill ha små saker med små propellrar så att hela farkosten bara blir några dm bred! :)

Det verkar som om alla andra kör med 4 propellrar, men jag är inte som alla andra.. 8) Jag vill inte ha en quad, jag kan dock sträcka mig till 3 stycken istället för bara två.

Jag har lagt med en enkel paintskiss på hur min tanke är att den ska se ut, men om man lägger till en till motor längst bak på den så ska den väll bli lite stabilare.

Kroppen är tänkt att byggas i deprom, med tunnlar runt motorerna så att de inte kan skada nått eller någon (tunnlarna borde väll dessutom göra att man får högre effektivitet/lyftkraft??). Under tunnlarna ska det sedan sitta varsitt roder så att jag kan rikta luftflödet framåt eller bakåt, och dessa två kopplar jag till ett servo så de rör sig motsatt till varandra. När man vill svänga till höger riktas den ena luftströmmen bakåt, och den andra framåt, då kommer ju denna att svänga runt (utan att luta på kroppen).

För att styra framåt och bakåt var min tanke att förskjuta tyngdpunkten lite framåt/bakåt med ett servo, men det kan nog bli svårt att få till. Detta slipper jag ju dock om jag har en till motor (3 motorer).

Som ni ser på bilden så kommer tyngdpunkten att komma under motorerna, så den borde väll bli rätt stabil då?

Bild

-----------------------------

Att ha en dator (PIC) som stabiliserar den har jag räknat med. Om man använder en 3-axlig accelerometer (170kr) samt två(?) 1-axliga gyron (2x180kr) då borde man väll kunna detektera exakt i vilken vinkel farkosten står så att man kan hålla den stabil? Eller, kan jag det?

I bilden nedan visas två situationer. Den första ligger farkosten platt men accelerar åt vänster, då blir ju kraftresultanten som påverkar accelerometern snett bakåt/neråt. På den andra bilden lutar hela farkosten men har ingen acceleration. Accelerometern uppfattar då ingen skillnad alls mellan dessa två situationer. Och ett gyro kommer inte ge nått utslag alls i nån av situationerna eftersom farkosten inte vrider på sig (i andra situationer ligger den stilla, men snett)...
Bild

Det enda jag kan detektera är alltså när den vrider på sig, och då kan jag få ut ungefär hur mycket den har vridit på sig om jag räknar på °/s * tiden (s), sen får jag trycka tillbaks tills jag har påverkat den lika mycket åt andra hållet, och hoppas att det blir rätt. (det kommer ju inte vara några problem nu när den ska styras av en människa eftersom man då har gott om tid att rätta till det lilla problemet själv). Så då är det bara att ställa in så att när jag drar i joysticken ska den låta farkosten vrida på sig en antal grader/sekund som är proportionellt motutslaget på joysticken.

Sen höjdreglering, så länge farkosten står stilla, inte vrider på sig, och inte accelererar så kan jag ju lätt se till att om jag inte rör höjdreglaget så ska accelerometern visa 9,82m/s^2, gör den inte det så är det ju lätt fixat. Men om jag accelererar samtidigt, alltså lutar på fordonet, då går det ju inte att läsa ut accelerationen i höjdled eftersom jag inte vet vinkeln på fordonet...

----------------------------------------------

Är det någon som har koll på hur ett RC-gyro fungerar?? Tex detta för ~130kr. Hur fungerar kommunikationen med dem, den verkar ha en trepolig vanlig RC-sladd på ena sidan, andra sidan har den en 4-polig kabel. Kanske går det att använda två såna istället? Den är ju mycket billigare än vad ett vanlig 1-axligt gyro är!

Jag tror i alla fall att jag ska beställa 3 stycken såna 5g motorer med propellrar till så kan jag labba lite när jag får tid!

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 11:09:32
av v-g
Men hur har du tänkt styra denna farkost i båda ledder? (fram/bak höger/vänster) Du måste ju ha antigen tiltande motorer eller fler än två. Med två motorer måste du också förlita dig på pendeleffekten vilket gör att rörelserna blir starkt begränsade.

En stor farkost är faktist lättare att kontrollera och bygga än en mindre ;) (ja i rimliga proportioner såklart :D )

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 13:10:54
av squiz3r
v-g: Hur min tanke va att styra den skrev jag faktiskt i föregående inlägg :wink: Enligt mina idéer som i alla fall i teorin borde fungera så kan jag styra den på följande vis; sidoförflyyta (dvs köra rakt i sidled åt höger/vänster) genom att köra den ena motorn långsammare än den andra så att kroppen lutar lite. Jag kan snurra/vrida den åt höger/vänster genom att jag har ett roder under varje motor som riktar luftströmen bakåt på ena motorn och framåt på andra motorn. Och sen kan jag flyga framåt/bakåt genom att förflytta tyndpunkten något så att jag kan luta hela farkosten. (Denna sista metoden är jag dock tveksam till om det ens med en dator går att få tillräckligt stabilt)

Vad du menar med att förlita mig på pendeleffekten är jag lite osäker på, men jag kommer ju ha tyngdpunkten något under motorerna, så den blir ju automagiskt stabil av sig (alla quad verkar ju vara astabila? :humm:)

Men som sagt så har jag nog bestämt mig för tre motorer.

Och vist, det blir nog lättare att bygga en större, men jag förstår inte vitsen med en större, vad ska jag ha den till då!? Jag vill ju kunna flyga inomhus!! :) (Visst hade det kunnat vara kul att flyga utomhus med kamera om man kunde ha någon trådlös länk som gick lite längre, 100meter fri sikt som är max vad kameror (som är lagliga) kan ha är ju ingen vits att ha ute... då ser man ju den hela tiden eftersom det inte blir 100 meter i verkligheten, utan det blir snarare 20-30 meter. Detta är i alla fall min erfarenhet.)

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 13:54:19
av netrunner
Det finns 2 strategier för att lyckas:

- Extrem kraft. Visst, reaktionen kommer för sent men då man har extrem kraft att ta av så kan man rädda situationen. Vanliga helikoptrar använder denna strategi. Helikoptrar ändrar inte hastigheten på rotorn (nämnvärt) utan vinklingen på bladen. Prylar som går på el kan inte använda denna strategi då dom inte kan ha 30% kraft i reserv.

- Extrem reaktionsförmåga. Det finns för lite kraft att ta av men iom att man kan korrigera 1000-tals gånger i sekunden så är varje korrigering liten. Kräver extremt bra gyron, minsta fel är samma sak som en krasch.

Propellrar monterade i rör aka ducted fans har bättre topphastighet så som flygplan, men mycket sämre "drag" som lyftande propeller.

Ett tips kan vara att börja med 4 propellrar (lyckas du med det så är det hatten av, väldigt svårt) och sen minska antalet till 3 och sen 2.

BL - motorer är alltså 3-fas motorer och du kan vända håll på dom genom att byta två sladdar med varandra (valfritt vilka).

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 14:16:45
av squiz3r
Hmm, några funderingar bara:

"Prylar som går på el kan inte använda denna strategi då dom inte kan ha 30% kraft i reserv."
Mina ungefärliga beräkningar ger att ifall jag kör med 3 motorer (5g) så kommer hela farkosten (med kamerans metallhölje på, detta kan jag ta av) väga ~150g och jag får 3*76g = 228g lyft. Det ger 34% kraft i reserv om jag tänkt rätt. (Och 76g är vad en annan användare har angett att han fick, enligt spec "ska" det vara 90g, så 76 ska jag väll kunna få)

"Propellrar monterade i rör aka ducted fans har bättre topphastighet så som flygplan, men mycket sämre "drag" som lyftande propeller."
Hur kommer detta sig? Jag trodde att om jag tog en propeller och satte ett väl passande rör runt om, då borde jag bli av med luftvirvlar och all luften som kastas ut åt sidorna istället för neråt? Vad är det som gör att man får mindre lyftkraft? :)

Jo visst, att byta rotationsriktining på motorn är inga problem, mitt problem är att jag inte hittar en likadan propeller som är gjord för att snurra åt andra hållet.

Vad är det som gör att en 4-motorig apparat är enklare att bygga än en med 3 :?: Känns tyvärr som att jag varken har tid eller pengar för att bygga en 4-motorig (DYRT, DYRT, DYRT!) bara för att jag ska kunna bygga en mindre 3 motorig sen. Tyvärr. Får kanske bli nått enklare/billigare istället... :(

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 14:24:40
av v-g
3 st motorer är ok men med två så måste du ju antigen ha något slags roder(som du tänkt) eller att hela motorn tiltar, ett roder måste ha extremt stor verkan för att fungera alls. Prova styr om luftflödet från en hårtork med ett enda blad så förstår du varför det inte kommer fungera. Man kan ju iofs göra som på en jetbåt att man styr med en dysa men även detta är inte helt bra iom den extrema vridning som krävs.

Att lita på pendeleffekten hade du listat ut rätt det betyder att modellen är balanserad genom att motorerna sitter högt, denna design har en stor nackdel: självsvängning.

Iofs kan man ju bygga en som roterar hela tiden och balanserar sig själv genom gyroeffekten men detta går nog över de flestas (inkl min) förmåga.

4 motorer är inte så våldsamt mycket dyrare, själva motorn och propellern är ju inte så dyrt. Men ska man ha 4 borstlösa med fartreglage så drar det ju iväg som du förstår. Det som jag tippar är dyrt är själva gyroenheterna där ska man hitta något som fungerar och enklast att veta är ju att köpa sånt som bevisats fungera i såna här applikationer.

Var det inte nyligen en länk till ett sånt bygge? En stor fläkt och en liten som såg till rotationen, detta plus en kamera :humm:

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 14:32:37
av squiz3r
Räknade ihop priset för lite olika delar som passarihop för att bygga en lite större 4-motors farkost. :)

Motor x4: $12,13 * 4 = $48,52
Propeller x4: $4,0
ESC (25A) x4: $8,45 * 4 = $33,80
Batteri (3Ah, 11,1v): $32,38

SUMMA: $118,7 + MOMS + Frakt

Alltså en dryg tusenlapp för bara motorerna, sen tillkommer ju en hel del annat också. (Tex en hel del hundralappar för 2 gyron och en acceleromer)

Så, jag får nog vänta med detta projektet tills jag får löneförhöjning.. :) Kanske nån annan som nappar på idén och vill bygga en liknande? ;)

Re: RC propellrar, en djungel!

Postat: 3 februari 2010, 14:56:44
av Icecap
Jag har en X-UFO och är "irriterat" över den usla gyro men jag ska bygga om den när jag får tid (sannolikt vid pension).
Samtidig tycker jag att dessa flygplan med POV är kuliga och detta leder ju osökt till en lust att ha detta också.

Tyvärr kostar detta ju och då jag bor hemma men inte hos mina föräldrar är det dåligt med fickpengar till detta.

Jag har i övrigt sett en UFO med 3 motorpods, det satt 2 motsatt-roterande propeller på varje för att den inte skulle vrida sig. Att styra med flaps tror jag inte på, det stjäl lyftkraft och kostar vikt, man måste alltså ha 2 motorer med 3-4* kraften av vad man skulle ha med 4 motorer, detta kostar batteri och pengar.

Billigaste i vikt och energi är alltså med 4 motorer.