Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Glenn skrev: 13 juni 2023, 08:01:51
Kulla skrev: 12 juni 2023, 20:56:37 Det klassas som moped klass II.

https://www.cykelaffaren.se/page/regler-for-elcykel
..Om den är typgodkänd som sådan ja, är den det ?

Annars är den olagligare att framföra än att sätta sej på en fullstor MC..

Moped klass II ska också trafikförsäkras för att få framföras på allmän väg.

Det är ju förstås det som menas; en cykel är ju förstås inte en Moped klass 2 och får förstås då inte heller framföras på allmän väg eller ens någonstans utanför ens tomt, tror nog de flesta här inne fattar det. Att det sedan finns dom som gör det ändå är förstås en helt annan sak och man kan bara hoppas dom kör med förstånd.

En kollega sade i veckan att han körde förbi en polisbil som stod på E22:an som hade tagit en elcykel som nog dragit på där, idioter finns det tyvärr gott om. Tror också jag stötte på den en gång inne i Lund.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Det säljs elcyklar (som ser ut som en cykel men tekniskt sett inte är det) som är typgodkända som moped klass II, så det är inte helt självklart.

Ett tag såldes det till och med elcyklar som hade regplåt men dessa har jag bara sett till salu en gång så jag vet inte om dom finns längre, oklart om dessa var moped klass I då ?


Oavsett är det ju bra att veta att det är mindre olagligt att sätta sej och köra på en 150hk tung motorcykel utan körkort än att köra omkring på en elcykel som inte uppfyller kraven.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Nu menar jag hemmabyggda elcyklar med högre effekt eller fart än tillåtet, inte om en typgodkänd moped som liknar en cykel, vilket jag gissar på skulle bli svårt att få ett enkelt hemmabygge av en elcykel typgodkänt som en moped klass 2 och än mindre 1.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Fast det är ju samma sak, så fort du kommer över gränserna så är det ju per definition ett fordon som inte får framföras på allmän väg.

Jag moraliserar inte över det, men det är ju nåt man ska ha i tanken när man gör det.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Det var precis det jag menade.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av GeekJoan »

:back: Vill ni ha långa diskussioner om något miniprojekt så startar ni en egen tråd om detta.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Fått tummen ur och köpt mig ett Andonstar digitalt "mikroskåp" med 7" skärm, var dock inte nöjd med arbetsutrymmet med original"foten"..
Så jag byggde mig en egen av material jag hade hemma:

Bild

Själva foten väger ca 8kg och består av en 1l färgburk fylld med små stålkulor och en IKEA skrivbordslampfot för att utöka fotavtrycket..

Nästa projekt är att rita ett kretskort med LED:s för att monteras runt objektivet.

/// Marcus
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av PeterH »

Ett tips är annars att köpa en färdig LED ring från Aliexpress för någon hundralapp....
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Har tänkt den tanken också, men har inte hittat någon RGBW-ledring i rätt storlek..
Behöver vara RGBW för att kunna belysa med "vitt"-ljus utan konstiga färgskuggor...

Sedan gillar jag Leica:s LED-belysning som sitter på mikroskåpen på jobbet som bla. har med 4 belysnings "zoner" som man kan växla mellan i olika "mönster", för att kunna kasta skuggor från olika håll utan att vrida på objektet...

Så det blir nog ändå till att rita mitt eget belysningskort..

/// Marcus
DennisCA
Inlägg: 2294
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

PeterH skrev: 20 juni 2023, 22:45:15 Ett tips är annars att köpa en färdig LED ring från Aliexpress för någon hundralapp....
Kanske nåt liknande kunde funka att montera på en svetshjälm. Det är alltid för lite ljus...
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av PeterH »

lond skrev: 21 juni 2023, 06:46:34 Har tänkt den tanken också, men har inte hittat någon RGBW-ledring i rätt storlek..
Behöver vara RGBW för att kunna belysa med "vitt"-ljus utan konstiga färgskuggor...

Sedan gillar jag Leica:s LED-belysning som sitter på mikroskåpen på jobbet som bla. har med 4 belysnings "zoner" som man kan växla mellan i olika "mönster", för att kunna kasta skuggor från olika håll utan att vrida på objektet...

Så det blir nog ändå till att rita mitt eget belysningskort..

/// Marcus
Tja... det finns ju också RGBW i flera olika storlekar, eftersom dessa adresseras individuellt borde det gå ganska enkelt att också styra vilka LEDs som skall lysa(?) :vissla: Kan helt klart vara kul att göra ett eget kort, men helt säkert är att du aldrig kommer få det billigare med kort och LEDs (dessutom redan monterade i maskin :wink: ) om du gör det själv...
https://www.aliexpress.com/item/3278942 ... HgaoananXV
ledring_multi.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett projekt jag håller på med, steg ett blir nog att dammsuga... :)
Edit, Varför blir bilderna upp och ned när man förstorar upp dem??
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6208
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Bild

Tejpade fast ovan i bilstereon. Trött på att den trillar av. Hur ofta trillade den gamla typen av? Varför är så många uppdateringar till det sämre?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Jag har bara varit med om att det är just de där billiga adaptrarna som trillar ur. Dom riktiga kontaktdonen sitter helt okej.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Palle500 »

Fick några mindre vårtor på ena handen vilket jag varit förskonad ifrån i över 60 år.
Köpte Vårtfri Freeze som skulle frysa vårtan på djupet som sedan dog och ramlade bort. Efter 12 timmar så ser handen ut som på en häxa och alla planer att skrapa och måla huset är satt på fäfot.
IMG_3544.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar