Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5675
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Electricguy: Då drog jag väl in en liten nörd-poäng i alla fall? :lol:

Potten har jag gissningsvis rivit ur någon gammal militär surplus.

Dom serie-parallell-adaptrar som jag beställde hade 270°-pot. Ska jag avbeställa och hitta något bättre? 8)
230401_par2ser.png
/Pi

Edit: Jag ska kanske lägga till att jag gav 170:48 för 10 st. serie-parallell-adaptrar, inklusive frakt.
Då kanske man får leva med en simpel 270° pot och inga switchar på adapter-kortet? :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5675
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Något kom emellan
Det var meningen att det skulle bli ett miniprojekt till igår, men ett konstigt porlande ljud visade sig vara smältvatten från taket som rann över kanten på takrännan. Det blev ut och ränsa, ca 60 meter ränna och smutsfilter vid rör. Jag trodde att det var fjolårslöv från taket som åkt ner i rännorna, men det var mest slask. Efter lite rensning så rann det fint.

Helgens miniprojekt två fick bli idag i stället.

UGP, GRBL, DQ542MA och NEMA 23
UGP - Universal Gvode Platform (open source = gratis).
GRBL - CNC-program som kör på en Ardino Uno v3 (open source = gratis)
DQ542MA - En av dom stegmotor-styrningar som jag har.
NEMA 23 - Stegmotorer som jag har.

Syftet var att testa. Prylarna och att det funkade ihop. I en kompakt, flyttbar, testrigg. Det här ska så smånngom in i en fräs är det tänkt. En lite större än min nuvarande "leksaksfräs", 3018. Det är också ett träningsverktyg för mig. Så jag får vänja mig lite med CNC utan att spån och verktygsdelar står som spön i backen. Ännu, i alla fall. :vissla:

Tyvärr var en DQ542MA trasig. Så jag har X och Z, men inte Y nu. Jag har inte kopplat in någon spindlmotor ännu. Jag tänkte koppla in någon liten motor för att ha och testa med. Men, med stegmotorerna via optokoppplare så ska väl även spindelmoton vara optiskt isolerad från Arduinon? Lite kopplande åerstår där innan testriggen kan användas som träningsverktyg på allvar.

Här är testriggen.
230402_rigg_Arduino_GRBL.jpg

Här är gränssnittet i Universal Gcode Platform (UGP).
230402_UGP.png
Ändlägesswitchar finns inte ännu, men det är ju bara motoraxlar som rör sig, så det behövs kanske inte nu?

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5675
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Som "torrsim" så "provfräste" jag lite Musse Pigg. Dock utan Y...
230402_Mickey_Mouse.png
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6069
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Skiftade till sommardäck. Utan att köra en meter. Tillhör jag en minoritet, som gör det själv?

Hur kryssdrar man, när det är 3 hjulskruvar?...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Har alltid gjort det själv på våra bilar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5675
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Jag gör det också själv. Går snabbare än att åka någonstans och få det gjort.

Smörjer lite, gör rent om det behövs och drar åt med lämpligt moment. Kollar efter ca 100 km.

Inte hårdare draget än att det går att skifta längs vägen, om man skulle få punka.

3-bult korsvis? Antingen medurs eller moturs? Är det någon skillnad? 8)

/Pi
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Från och med bytet nu på våren så kommer jag att ansluta mig till er då vi flyttat till hus och äntligen har alla de möjligheter som man kan ha. Jag kommer byta för första gången själv!!! Om jag nu får loss bultarna som verkstäderna drar fast med.. ja.. cirka 3 miljoner newton..

Men har skaffat mig en luft mutterdragare som klarar 1000nm, så det borde gå..

Förresten.. 1802.. det är vinter fortfarande, varför har du bytt? Och får man fråga, är det verkligen en bil, vad för något har 3-bult?
Spännande!
davidi
Inlägg: 571
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av davidi »

Om jag nu får loss bultarna som verkstäderna drar fast med.. ja.. cirka 3 miljoner newton..
Det är åtminstone ett engångsproblem. Kleta lite kopparpasta på skruvarna innan du sätter dit dem igen så blir det enklare i framtiden.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Jo, jag tänker ju definitivt inte dra fast de med 3 miljoner newton igen :lol:

Det där med kopparpasta och var kan ju bli en helt egen tråd, alla har ju sina egna idéer om vart, hur, varför och varför inte man ska använda det..
270732_1.jpg
Vissa säger runt om bromsskivan, mellan bromsskiva och fälg (röd).. vissa säger anläggningsytor mellan bromsskiva och fälg (blå).. vissa säger gängorna för bultarna/skruvarna..

Sen finns det lika många som säger nej till varje sån och säkerligen har andra ställen man istället ska ha kopparpasta :lol:


Jag vet att det finns ställen där man inte ska ha kopparpasta för att det då kan göra att det inte sitter som det ska eller lätt kan lossna.. Har för mig att (blå) på bilden någon har sagt att där får inte inte sättas kopparpasta då hjulet hamnar "snett".. beror väl förmodligen på hur mycket pasta man lägger på tänker jag..

Så.. kopparpasta är jag lite osäker på :rofl
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndLi »

Är inte det röda sträcket på fel ställe? Inte sett någon fälg som ligger emot där, det är inte centrumhålet som menas? För där upplever jag att de kan fastna ibland...

Jag har en hattig relation till pasta, användes mer när det var stålfälgar som hade en förmåga att rosta fast, med aluminiumfälgar har jag hört att man inte ska använda kopparpasta, utan aluminiumpasta om man nu ska ha någon pasta..
Och gängerna ska väl vara rena?

Alla olika bud får mig att variera lite över tid :D
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Haha ja precis, det är svårt att veta! Visste inte att det fanns alu pasta ens..

Men det stämmer, röda i bilden ska vara vid centrumhålet.. bara där, man glömmer bort och så läser man och så har man för sig och så blir det fel :lol:
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av jihe »

En färsk iakttagelse angående pasta. Meckade lite med backspeglarna på hojen igår, och på gängorna (aluminiumdel -> kallförzinkad stålskruv -> aluminiumdel) till den ena hade jag någon gång haft på sparsamt med aluminiumpasta i gängorna medan den andra var ren. Den med pasta var som ny i alla aspekter, medan den utan förutom rost i gängan även hade en hel del krypande korrosion på utsidan av aluminiumdelarna.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, samma på morsans gamla bil, var tvungen att slå loss fälgarna med en gummislägga om man glömt kopparpastan... :)

Miniprojekt dammade av ett gammalt Brittiskt bilhorn, skall finnas ett lågtonhorn också som det varit avstämt mot någonstans i lådorna. :)
Saknar kåpan till det ena, men den har jag för mig var borta redan när jag fick dem för mycket, mycket länge sedan.
Förvånansvärt bra de hållit sig frecha i gummi och allt efter så lång tid med tanke på att de var gamla redan då.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

I centrum och sparsamt på gängorna brukar jag ta, och så borstar man förstås rent överallt oavsett.

Viktigt att man använder pasta av hög kvalitet också, tex var biltemas alupasta helt värdelös då den stelnade till klister efter X år.. vet inte om den är så fortfarande.
Jag har träffat på kppparpasta som också gör så, sen dess kör jag bara CRC.

Nuförtiden är det väl modernt med keramisk pasta f.ö.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Tack allihop! :D

Ett miniprojekt för min del, tömde ur vedkaminen på aska, städade igenom hela kaminen och skrapade bort sot/kreosot och sen fixade jag en hel flyttlåda full med tändved. Underbart rogivande att sitta och fixa med ved!
Skriv svar