Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Tips. Lägg sådanna ledlister i en kabellist. Då täcker man så det inte lyser åt sidorna och blir oftast snyggare :)
Oavsett vilket snyggt! Jag har ledlister i allt från lådor till i trappan :D
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Ja det fungerar bra! Det luras dock lite på bilden där. Jag ser inte listen alls när jag står i köket själv, så det fungerar bra ändå :)
Hehe jo dom är lite roliga att sätta lite var stans. Jag har under varje hyllplan i garderoben, med dörrbrytare så det tänds automagiskt. :D
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Byggde ett "arbetsrum" till barnen. Nu blir det främst för Lego men i framtiden blir det bra för att ha dator, göra läxor osv.

Hur som helst, ville ha belysning ovanför bänken, så jag tog och byggde in det i ett hyllplan. Väldigt nöjd med resultatet!

Oljat det färdiga hyllplanet. Efter att ha kapat till lagom längd, rundat hörnorna i framkant, fräst hål för lampor och borrat hål för kabeldragning och för att montera hyllkonsoler samt fräst ett spår längsmed hela bakkanten för att dra sladdar.
20230121_154809.jpg
Kopplar in lampor, dessa DesignLight Q-36 var väldigt trevliga.
20230121_173934.jpg
Hyllan klar för montering.
20230121_175847.jpg
Hade förberett ett rör som sticker ut ur väggen på lagom höjd för hyllan, som leder upp till dosan där drivdon sitter. Så alla kablar blir helt dolda.
20230121_180951.jpg
Och klart!
20230121_183909.jpg
Näslocket på dosan ska bytas till ett plant, hade inget hemma bara..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Nej du, det där ser ju alldeles för snyggt ut! :P

Vad kör du med för LED armaturer?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11291
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Armaturerna heter DesignLight Q-36B :)

De var väldigt trevliga i och med att de bara är något under 13mm djupa, så att man enkelt kan fälla in dem i vanliga 18mm hyllplan och ändå ha lite marginal kvar på tjockleken.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av MadModder »

Q-36... Det är vad Marvin the martian säger att sprängämnet heter som Bugs Bunny snor. Illudium Q-36 space modulator.
Det kommer bli svarta hål i bänken. :lol:
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Punktsvetsade ihop 2 st 2-cells batteripack med BMS för framtida användning, blev dock bara bild på ett. Kortet drar bara en 5µA efter aktivering (vilket jag tyvärr råkade göra annars bara 0.1µA) och batterierna är på 3450mA så liksom ingen fara då det handlar om ca 4 år innan de är slut. Har väntat med detta i några få månader då jag inte ville löda på cellerna och tänkte köpa en punktsvets men det blev aldrig av, förrän nu när en nyligen såldes här. Gick väldigt snabbt och smidigt att få ihop.
batteri.jpg
batteri2.jpg
batteri3.jpg
batteri4.jpg
Inte så lätt att få till på kortet då ytan är väldigt liten och spetsarna rätt stora, men det gick till slut. Nu kan jag även (vilket var anledning till köpet) fixa en cell i batteripacket till cykeln då det är något dåligt i ett av batteripacken i den men måste då ta isär det för att hitta cellen och då blir så mycket av metallremsorna förstöra att det inte går att få ihop med lödning utan det måsta punktas, vilket jag nu äntligen också kan.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ToPNoTCH »

Varför punktsvetsa på kortet ?

Det är ju bara att löda.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Det är allmänt känt att man inte skall/bör löda på litiumbatterier.

BMS:en är gjord för att både lödas och punktsvetsas, löder kan man göra om man redan har ett batteri med punktsvetsade tabbar på vilket dessa inte hade och då således punktsvetsning. Hade kunnat punktat fast tabs på batterierna först och sedan löda ja men att punkta allt gick snabbare.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Köpte hem en T-962 för någon vecka sedan, passade på att blåsa in en ny FW under helgen.
Har ett svagt minne att det var en forumsmedlem som utvecklade det :humm:
Vilket fall som helst så blev ugnen användbar nu :)

GitHub länk

Och bänken är självklart snorfull med pryttlar å grejjer :mrgreen:
1ACA16F2-AE79-4713-8224-56C21823873C.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av ToPNoTCH »

Henry skrev: 22 januari 2023, 16:15:35 Det är allmänt känt att man inte skall/bör löda på litiumbatterier.

BMS:en är gjord för att både lödas och punktsvetsas, löder kan man göra om man redan har ett batteri med punktsvetsade tabbar på vilket dessa inte hade och då således punktsvetsning. Hade kunnat punktat fast tabs på batterierna först och sedan löda ja men att punkta allt gick snabbare.
Jo man skall inte löda batterier det är allmänt känt, och därför frågade jag heller inte om det.
Varför punktsvetsa på kortet
Jag tolkar ditt svar som "att punkta allt gick snabbare"

Eftersom du tidigare skrev
men det gick till slut
, så kan man få uppfattningen att det inte gick så fort och att du trodde att man även måste punktsvetsa på kortet.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Nej det är sant, missade du nämnde kortet och inte batteriet.
Jag tolkar ditt svar som "att punkta allt gick snabbare"
..så kan man få uppfattningen att det inte gick så fort och att du trodde att man även måste punktsvetsa på kortet.
Det handlade mer om att det bara var lite pilligt och koncentrera sig mer så jag inte kortsluter spetsarna och ha rätt inställningar osv, men som sagt det gick bra ändå till slut när fått in det. Pajade tex ett kort då jag hade för hög styrka i början och en pads lödtenn smälte på mindre än 50ms, det är effekt, inte att det skulle ta mycket längre tid än lödning. Gör jag två punkter så tar det bokstavligt talat 1 sekund från start, kan sätta in på halva tiden med, 4 punkter på 2 sekunder. Det hinner jag inte löda fast den på från kallt kretskort och det sitter minst lika hårt oavsett, så jo snabbare än lödning i detta fall och således punktade jag allt. Nackdelen är förstås att om man gör något fel så blir det inte lika lätt att få loss det, så man får hålla tungan rätt i mun.
DennisCA
Inlägg: 2247
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Tycker jag sett nån yotuber som löder på batterierna och menar det är OK. Kunde de varit mr carlson?
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Självklart är det en fulhack att löda på cellerna, men jag har gjort det väldigt många fler gånger än jag vågar erkänna, och har alltid fått bra resultat av det. Man bör dock löda så fort som möjligt, så skrapa rent alla ytor, slabba på rejält med fluss och löda med stora kolven så går det bra.
danielr112
Inlägg: 8043
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Jag kan erkänna att jag har lött på många celler. Sisådär en 5000 celler... Och jag har inte bytt en enda cell. Har även gjort ett par videos om just upphettning o.s.v. Jag säger inte heller att det är bra alls. Finns ett skäl till att man punktar fast och att man har testat detta.

Men OM man lödder så är det viktiga att man har hög massa i verktyget man lödar med. Behöver man hålla i 5+ sekunder så gör man fel. För mig tar det max 1 sekund och det betyder ganska lite total energi överförd över tid. När jag sedan fick tag så bytte jag ju till att punkta såklart.

Det finns inte eller ivf DÅ fanns det inga white-papers eller andra dokument som faktiskt kunde påvisa effekten av att lödda på ett batteri. Varken kort eller långsiktigt. Däremot finns det många som påvisar hur värme påverkar cellerna så använder man dem ser man att dom "åldras" fortare som exempel. Så att lödda ett batteri som redan är t ex 40C tar "förmodligen" större skada än ett som är +7C. Antaganden såklart och nej jag har inte visat något med det jag gjort mer än att av de cellerna jag under mina år förbrukat... (30 000totalt) så har jag inte kunnat säga att de löddade cellerna har fallit mer illa än de som har punkt-svetsats.

Senaste miniprojekt: Fick hem en PGO T-rex 50. Min fru körde denna för 20 år sedan som 15 åring. Nu tar min dotter över den och vi började med att rengöra förgasaren. Tog 5+ försök för att få flottören att göra det vi ville samt så kom det in skit från slangarna av någon anledning. Men nu gick den köra. Nu ska vi göra iordning resten. Men motorn går bra ännu
Skriv svar