Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Kanske platsar ett byte av en DVI-kontakt på en skärm som ett mini-projekt?

Tillvägagångssätt
Så här gjorde jag.
1. "Slakta" försiktigt gamla kontakten så att stiften kan lödas bort, ett och ett.
2. Löd bort dom 24 stiften plus dom två fästena.
3. Rensa hålen. Jag använde tennsug.
4. Tvätta rent kortet. Jag hade inte IPA och använde T-röd.
5. Löd dit den nya kontakten.
6. Tvätta kortet.

Här finns lite bilder.
viewtopic.php?f=13&t=29659&start=20264

Jag vet inte hur den gamla kontakten skadats, men jag misstänker att det gått åt en del våld. Kanske hade någon försökt tvinga in kontakten 180° felvänd?

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Behövde en avdragare för att byta bussningar på T&Cn.
Bussningarna är runt 87mm eller så i diameter.
Samtidigt blev det en test av den nyinköpta Plasman från Ldl.
Bockade 2mm plattjärn, så de blev någorlunda runda, 4mm gods, skar ut, utan stöd eller någon annan support två rondeller i 10mm plåt, borrade centrumhål i bägge, 17mm, i den ena körde jag med ursvarvning-verktyget upp till 28mm-
Hoppas att jag med detta kan få loss de gamla, och återmontera de nya bussningarna.
Bussningarnas diameter är runt 87mm eller så.
Det blev rätt mycket regndans när jag skar, dock.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Behövde stämpa upp ett tak på en ekonomibyggnad, där taket svackade väldigt på en kant.
Byggts ut någon gång i tiden och man snålade då in på takstolar, så var 2m mellan just där.

Hur som helst, för att trycka upp taket och få dit nya (raka) takstolar plockade jag isär min växellådslyft, tillverkade en ny "ände" till den samt tillverkade en förlängning på drygt en meter.
Förlängningen blev duktigt överdimensionerad för de 500kg som lyften klarar, men det var vad jag hade liggande som var lättarbetat. :D

Fungerade perfekt, nu är taket rakt och stabilt att sätta solpaneler på framöver.
Pumpen för att höja är ju egentligen till för att trampa på, men den kom precis lagom för att trycka på med armbågen med hela kroppsvikten till hjälp.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Blev verkligen ett miniprojekt; robotdammsugarens bumper i fronten har på dess högra sidan, sedan jag hittade den i miljörummet, inte fungerat så bra men har inte haft ork att fixa det. Fick tummen ur idag och kollade noga och det var dålig fjädring på bumpern och även när den var i botten så var det inte garanterat att det klickade. Såg att det verkade som om tryckknappen låg en aning längre in än den andra så tog en liten bit PETG plats från en grej och filade den tunn till en tjocklek jag bedömde skulle kunna funka. Superlim på och satte ihop det hela och nu äntligen fungerar den delen som den skall. :)

Resten av roboten mer eller mindre. Den fick ett ryck en gång och sparar sedan dess inte kartor på lägenheten längre, dyker bara upp en ruta "Fel" och inget annat. Inte ens en fabriksåterställning fixar det och inte ens tillverkaren vet vad det är. Nä visst. :roll:

Kan sätta 1000:- på att eftersom jag inte är original användaren så sätts då en flagga i dammsugaren eller i appen efter en kort tid så att de bästa grejerna tas bort. :evil:
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Bild

På bilden saknas ovandelen. Fläkten sitter i botten och drar in damm :-( . Den sitter svåråtkomligt för rengöring, och smörjning. Så jag provar med dator fläkt överst. Lätt att fixa med. Och den suger renad luft :-) . Fläkten kommer från en riktigt gammal dator, 220V Papst 6079S. Hel aluminium. Den har en stor gummifläns. Och låter som ett reaplan :-). Från tiden när SEAGATE ST-225 var ny...

Jag har apparaten på. För där sitter nåt elektrostatiskt med. Och inbyggda fläkten snurrar lite så där.
Användarvisningsbild
Melkutt
Inlägg: 1149
Blev medlem: 3 september 2007, 02:02:39
Ort: Gotland/Stånga
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Melkutt »

Byggde om min ”filament” tork från Jula, den få max gå i en timme åt gången, men det fanns ingen timer.
Svängde ihop en med en 555’a och ett ssr relä, vart länge sedan man byggde ihop nått på ett ”proto board” :)
B7411994-56AA-466F-99CA-9BA5FC224484.jpeg
Passade även på att bygga in en raspberry pi i min nya (ja, har väll haft den i tre månader eller så) 3d skrivare.
Så fantastiskt att köra octopi 8)
18B7766F-8E97-4EBA-AA56-97102517FCE8.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
frownlayer
Inlägg: 1820
Blev medlem: 17 maj 2012, 19:40:32
Ort: Reftele

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av frownlayer »

Ender 6 ser det ut som. Har haft min ett år snart. Dessvärre hatar jag den. :D
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3505
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av lond »

Bytt en av dom fasta antennerna på på en ASUS range extender till ett SMA-RP-don, så att jag kan ansluta en extern riktantenn till den:
20220526_124740.jpg
/// Marcus
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23586
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Henry »

Satte en tempsensor på rotorlindningen i motorn till elcykeln en kort tid efter att jag satt ihop allt för en del månader sedan nu då jag tyckte det kunde vara bra att kunna ha koll på tempen och även lite intressant. Slutade dock funka sent i vintras efter att jag råkade dra cykeln över nån uppstickande rot så att kablaget in i motorn drogs till rätt ordentligt och samtidigt med det ett avbrott, men orkade inte bråka med det förrän nu. Sensorn är kopplad till systemet så om det skulle bli för varmt stängs motorn av tills det svalnat, så rätt viktigt att det funkar mao.

Mätte lite var brottet vad då jag utgick ifrån precis där kabeln gick in motorn och det var oändligt motstånd så nära jag kunde mäta så behövde alltså öppna den sidan vilket inte så drygt men en del måste tas bort så tog någon dag innan jag tog tag i det men ville ha det gjort.

Tog nu loss första ytterdelen och mätte innanför och alltså efter där kabeln gick in men samma, avbrott och jag fattade nada för kabeln där inne är slapp. Detta betydde nu att jag var tvungen att öppna upp hela motorn för att komma åt sensorn vilket jag inte hade planerat för och det är dryygt då en del måste tas loss och massa grejer som måste göras efteråt med.

Men detta är strax efter öppning av första delen och där är en del silikon som jag satte dit när jag satte dit sensorn för att få det garanterat vattentätt, även om allt är tätat ändå så vill jag inte riskera något, men måste nu tas bort för att få igenom kablarna vilket tog lite tid. Tempkabeln är den svarta.
1.jpg

Fixat
2.jpg

Motorn
3.jpg

Sensorn den blåa, vanlig 10K NTC som jag tryckte ned mellan två lindningar där jag bedömde att det kunde bli som varmast och fastlimmat med superlim så det blev bra kontakt och att det satt fast, och nu måste allt detta tas loss.
4.jpg

Fick till slut upp sensorn med hetluft på 300 grader, fick ångorna i ögonen en gång, inte kul. Och jahapp, på ett för mig obegripligt sätt har ena sidan helt sonika lossnat från benet på sensorn men jag kommer ihåg att jag lödde båda perfekt och tom blyfritt som är lite hårdare än blyat. Gissar på någon metallyta på benen eller nåt som lossnat från underlaget och då dragit med sig allt vilket då hände precis vid den rotstöten för kabeln kan inte dragits för den sitter fast även innan sensorn där till höger just för det samma.
5.jpg

Lödde det som fasen med bra med tenn, lödde inte om det andra benet men skulle kanske men det såg dock bra ut.
8.jpg

Det är egentligen imponerande vilken kraft borstlösa kan ge ifrån sig, det är bra drag i denna lilla sak kan jag säga.
7.jpg
6.jpg

Äntligen ihopsatt och nu så var det till att börja vattentäta kablaget (det är tätat med gummitätningar men jag vill göra extra) så nu är det till att börja gegga med silikon.
10.jpg

Färdigeggat och nu med en 5 mm tjock aluminiumyta över och en till vänster (syns ej) för extra stabilitet och hållbarhet så nu är kabelhärvan in till motorn skyddad. Nu tar det minst en vecka innan allt är härdat men det har nog fått en bra stark yta redan i morgon.
9.jpg

Och det funkar! :) Annars hade jag inte blivit glad kan jag säga, mätte förstås dock resistansen innan jag satte ihop allt men man vet fasen aldrig.
funkar.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack för väldigt bra bilddokumentär av tempen! Trampa vidare.
OeT
Inlägg: 786
Blev medlem: 6 juni 2013, 19:08:50
Ort: Östergötland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av OeT »

Två loppisfynd och en 3d utskrift senare
För att värma fast gänginsatser
20220527_181729.jpg
20220527_181739.jpg
20220527_181824.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

https://www.aliexpress.com/item/4000300 ... 0951%21sea

Jag har en liknande. Som pajjat :( . Provade lite olika nätadaptrar. De flesta ger svarta och vita streck. Men en ger förvrängda färger, men det går att se att det är video.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Hydraulpressen saknade hiss för pressbordet, så jag fick fixa till en.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11277
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

TomasL: Snyggt!

Det där ska jag nog ta lite inspiration av, har tänkt i de banorna förut men ännu inte kommit till skott.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Köpte grejjorna på Jula, winch, Wire och ett antal små block med metall-skiva, borrade ur sprintarna så jag fick ur skicorna, borrade 10,mm hål i skovorna.
Tog M8-muttrar (sådana med "inbyggd" tandbricka) borrade ur dem till 10mm, då dessa passar in i skivan, och ger ett lite bättre stöd för axeln.
M10 gängstång, en jäkla massa muttrar , dvs dubbla muttrar för att låsa fast skivornas position, men ändå låta dem löpa.
För att fästa axlarna på pressen använde jag pendelfäste avsedda för balkar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar