Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Vad har du för utrustning? Det borde tex gå att fylla upp en A4 scanner, med många i taget. Även negativ borde funka, om man har det.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Jag att det är rätt stor skillnad på den kvalitet som man kan få om man scannar dior i en flatbedsscanner jämfört med vad man kan få i "en riktig" diascanner.

Om diorna sitter kvar i ramen kan också avståndet mellan glaset på scannern och filmen ställa till problem. Diascannrar har löst detta.

Jag har ingen, men tror att det finns diascannrar som kan mata. Om man har en sådan har man i alla fall chans att slippa en del av den tråkigaste sysselsättningen.

Jag har kanske något 20-tal lådor (med 2x36) och ytterligare kanske ett hundratal "paket" med 36 st 24x36 neg som jag skulle vilja scanna. Jag har hållit mig hittills. Kanske mest för att jag tycker det verkar ganska tråkigt?

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

En flatbäddare ger fullständigt kass upplösning och är oanvändbar för att skanna dia/negativ.

Använder en Reflecta Digitdia 5000 magasinskanner.
Dvs jag laddar ett magasin, och skannern kör igenom hela magasinet i en följd.
Varje bild med mina inställningar tar ungefär 4 minuter.
Använder VueScan som programvara.
Sparar som 64bit RGBI råformat, i detta fall även som 48 bitars TIF och vanlig jpeg.
Råformatet blir i runda slängar 125 MB/ bild, tif 95 MB och jpg mellan 5 och 10MB.
För er som inte vet vad en DigitDia är, så:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av TomasL 21 april 2022, 11:26:53, redigerad totalt 1 gång.
finnel
Inlägg: 40
Blev medlem: 30 december 2021, 10:21:51

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av finnel »

För ett halvår sedan köpte jag en sats för strömförsörjning. Jag lödde ihop delarna men fick den aldrig att fungera, så jag la den åt sidan. För någon vecka sedan tog jag fram aggregatet igen och började kolla om det var kontakt där det skulle vara kontakt. Hitta ett ställe med dålig kontakt, lödde igen men fick ändå ingen ström ur aggregatet. Bytte ut en BD140. Den ursprungliga blev rätt illa tilltygad första gången jag lödde dit den, eftersom jag vänt den den fel. Den nya är den som syns mitt på kretskortet och nu får jag faktiskt ström ur strömförsörjningsaggregaget.

Jag hade tänkt att använda aggregatet vid felsökning på mobiler och annan elektronik. Nu känner jag mig redo att ta mig an HVDC. Kanske bygger en anläggning i matkällaren.
stromforsorj2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Bytte till sommardäck i dag, samtidigt passade jag på att fixa till lite saker inför kommande besiktning.
Ljuddämparen läcker, en längsgående skarv har spruckit ca 100mm, förra året så fixade jag cet med ljuddämparcement, dock visade det sig inte vara speciellt permanent, så nu svetsade jag iop det istället.
Konstaterade att skyltbelysningen inte funkade, letade reda på lampor för att byta, visade sig dock att all metall i lamphållarna ergat bort (wedge-lampor).
Uppenbarligen går det inte att få tag på några sådana i Sverige, 3-4 månaders leveranstid.
Hittade dock en lämplig donator hos Biltema, med LED.
Opererade ut kortet ur den första, och transplanterade det i den ena skyltbelysningen, funkar helt ok.
Dock när jag skulle operera ut det andra kortet, dog transplantationsobjektet, så jag får åka till Biltema och köpa en ny donator i morgon, vara lite försiktigare när jag skall operera ut transplantationsobjektet.
RadarEnt
Inlägg: 1541
Blev medlem: 1 april 2015, 15:42:37
Ort: Jämtland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av RadarEnt »

Du behöver inte ha någon panik om skyltbelysningen.
Citat från bilprovningen.se:
Om skyltbeslyningen inte fungerar vid kontrollbesiktning underkänns fordonet utan krav på efterkontroll, men det blir en anmärkning i protokollet.
Det är väl vad som brukar kallas villkorstvåa. Men man vill ju naturligtvis ha blankt papper.

Lite skoj att de inte lyckats stava rätt till "belysning".
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Det måste ju fixas oavsett, blir man stoppad av farbror blå, så kan de bli irriterade om inte felen vid besiktningen är åtgärdade.
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Eldade upp ett "olagligt boende" på ägorna. Så jag hoppas att budskapet gick fram...
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

TomasL skrev: 21 april 2022, 11:22:33 Det måste ju fixas oavsett, blir man stoppad av farbror blå, så kan de bli irriterade om inte felen vid besiktningen är åtgärdade.
Ja, dom kan dela ut böter för det om dom är extra griniga, dessutom blir det en vanlig två nästa besiktning om samma fel finns kvar då.

Däremot tror jag bara att det behöver lysa numera, alla lampor behöver inte funka.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5586
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

1802 skrev: 21 april 2022, 11:53:12 Eldade upp ett "olagligt boende" på ägorna. Så jag hoppas att budskapet gick fram...
Det där låter lite intressant!
Var det någon som gjort en tolkning av allemansrätten som gick mycket längre än vad lagstiftarna någonsin menade?

/Pi
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Utopererat LED-kort och transplanterat.
20220421_151316.jpg
20220421_151541.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Det blev lite mer eldande. Lite mindre dramatiskt, då det handlar om vegetabilier denna gång. En uteplats med trädgårdsplattor. Jag har en sån där kryckkäpp, med lilla smala gasolflaskan. Men gasen var slut :( . Jag kan fylla från husvagnstuben. Men varför gå omvägen? Brännarmunstycke och husvagnstuben, funkar fint med. Jag har läst nånstans, att man bara skall få roten i kokning. Inte förkolna hela växten. Men varför chansa :evil: . Lite stålborstning och sopning, så ser det annorlunda ut :) . För mycket meck att rigga högtryckstvätten... Ett tips är att inte lägga plattor för tätt. Ogräset tittar fram ändå. Liten spalt gör att det blir lättare att rensa.

Bild

Husvagnstuben är "norsk" med snabbkoppling, och regulator. Jag får köra fullt blås, för att det skall bli nästan lagom. Till mina tuber med skruvkoppling, har jag möjlighet att köra utan regulator. Då blir det fart i grejorna :shock: .
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Rev ner ett pistolhandtag för bevattning. Inuti satt en sönderrostad fjäder. Nått som rostar, badande i vatten :bravo: :evil: .

Sen borrade jag ett fyrkantigt hål med yxan. Går bra om hålet skall vara stort nog :) . Det är redan idag en pall. Gjord av en bit trädstam. Lite tung, så jag holkar ur den lite.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av xrayspex »

IMG_0340.JPG
Letade fram min gamla Truepath (41Hz) som jag byggde för sådär 12 år sedan. Har länge tänkt fixa till den då den låter väldigt bra. Blev byte av volympot till 10K istället för 47K (brusade lite med 47K) och byte av Vnn+10V regulatorn (också 41Hz) till en egen konstruktion då den gamla väsnades lite... Passade även på att dissekera strömbrytaren och byta till vit LED. Synd att Jan inte håller på längre, han konstruerade många fina förstärkare.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av JimmyAndersson »

1802 skrev: 24 april 2022, 17:51:04 Rev ner ett pistolhandtag för bevattning. Inuti satt en sönderrostad fjäder. Nått som rostar, badande i vatten :bravo: :evil: .
Det har jag också lagt märke till. Kunde ha gjorts bättre… :wall:

Jag har två som jag skulle vilja laga, men har inte kommit på hur man fixar fjäderns funktion (stänga av vattnet när man släpper handtaget). Tips? :)
Skriv svar