Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av kodar-holger »

Lyckats återvinna lite filer från gamla HP150-disketter.

Fick först reparera en HP9122D-drive som i slutänden ändå funkar skakigt. Svarar på kommandon efter ordning när den är kall men efter några minuter får jag bara error tillbaka. Behöver nog nya filterkondingar i nätagget utöver den rent mekaniska service den fick.
Sen fick jag göra ett interface som kan prata SS/80-kommandon över GPIB.
Och till slut ett delphi-program som avkodar dumparna som är en variant av FAT-12. Variant av för det är en annan sektorstorlek än på vanliga DOS-disketter så inte helt bara.


Hittat bland annat en gammal praktikrapport från 86 och listor över aktiva stationer på packet radio från 87.
hpdisk.png
All kodning är precis till den gräns där programmen fungerar för exakt det jag vill göra. Varför göra något ordentligt när man kan fuska?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
svenne1985
Inlägg: 2232
Blev medlem: 5 augusti 2012, 22:46:31
Ort: NV Skåne

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av svenne1985 »

Så jag behövde lite mer ljus vid arbetsbänk.
Ser absolut förjävligt ut, men fungerar.
Inklusive montering fel håll.
Man tar vad man har .....
Fotograferade med Messenger så kvalitén är som den är.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Inspirerad av T-spårs teknik, provade jag en egen variant. Med EUR pall som bord. Två brädor 1"x4" en fot långa. Borrade hål i mitten för gängstång. En under och en över. Bordet och arbetsstycket i mellan. Funkar riktigt bra. Lätt och enkelt. Bäst blir det med en kloss med samma mått som arbetsstycket, så alt blir parallellt.
Användarvisningsbild
xrayspex
EF Sponsor
Inlägg: 266
Blev medlem: 23 december 2010, 20:38:33
Ort: Limhamn

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av xrayspex »

En pytte-synth, helt meningslös men kul :)
Tror jag drabbats av samma virus som ”Huggbävern” så det lär bli fler synth-byggen….
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32567
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fastnat i synth-träsket ... stackare :( .
DennisCA
Inlägg: 2238
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Tillverkar en bakplatta till en ny chuck.

Bild

Bild

Bild
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

När gasdämparna på huven eller bakluckan sviker, så gör jag denna i trä. Och trycker dit över den blanka delen.

Bild
DennisCA
Inlägg: 2238
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Flyttade en gammal PC från fallerande hårdvara till en VM. Kör gammal CAD/CAM mjukvara som kräver XP.

Sen då jag bootade upp krävde Windows XP att jag skulle aktivera datorn på nytt... Men se på fasiken, det gick med rätt MS länk att komma in på "smart phone activation" sidan, så där kunde jag aktivera genom att mata in rätt info.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Min "nya" 9-5 Aero hade ju en icke fungerande AUX, det var nog kontakten som är trasig men AUX på dessa GM-standardstereos är problematisk på många sätt,
dels försöker dom detektera om nåt är anslutet vilket gör att många saker inte detekteras och den vägrar använda ingången :roll: , dels sitter den på
ett korkat ställe där man inte vill ha en sladd inkopplad, dels har man ett volymproblem där AUX blir typ hälften så lågt som CD/MP3/radio..

Det man vill ha är ju bluetooth, så jag beställde en från ebay,, som fastnade i tullen.. beställde en till, som fastnade i tullen, ytterliagre en som fastnade i tullen, vad FAN..

Då beställde jag en från aliexpress och se på fan, den kom fram.

Plockade loss stereon och loss med fronten där jag lödde bort en resistor som förhindrar den att detektera (så den tror att AUX alltid är anslutet)

Jag lödde även loss två resistroer som kopplar ur själva kontakten.
2_frontmodd.jpg
Jag har alltså bara flyttat på dom så dom inte har kontakt ifall man vill återställa nån gång. (fet chans..)

Försökte först meckla in BT- inne i själva fronten, men det visade sej vara väldigt trångt:
7_frontpcb.jpg
6_frontpanel.jpg
SÅ jag fick plocka isär själva huvudenheten också, jag har tyvärr varianten med CD-växlare så den är ytterligare lite krånligare men det är som vanligt bara att skruva och pilla :)

Sen började jag leta datablad på kretsar för att hitta nån som drev smed 5V, det var skittrist så istället kopplade jag in enheten isärplockad i bilen och mätte fram..
hittade tyvärr ingen +5V eller +12V som bara var på när stereon var på :( men hitatde 5V på diverse ställen..

På med kablar på BT-modulen och isolera med kaptontejp..
8_btmodul.jpg
Och sen löda fast..
9_inkopplad.jpg
..Hur visste jag var aux in fanns ? ..jo det har andra kommit på som också lessnat på den irriterande AUX-placeringen och jackat in ett AUX-uttag på andra ställen..

Testkörde och det fungerade, men problemet med volymen var stort.. så jag gjorde en annan modd genom att bygla två motstånd, det är inte jag som kommit på den utan jag gjorde bara som andra gjort innan mej.

På med mer kaptontejp och lite skum som stötdämpning och fastsättning..
10_fastsatt.jpg
Sen ihop med allt och voila, bilen har bluetooth :)

Om stereon är i AUX-läge när man slår på tändningen säger den till och med "bluetooth connected" i högtalarna, snyggt :)

Räckvidden är säkert begränsad då dne sitter innanför plåtchassit, men det duger att den hittar telefonen i min ficka.

Riktigt trevligt att kunna streama poddar och andra ljud i bilen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
bruka
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 augusti 2011, 08:06:27
Ort: Hälsingland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av bruka »

Jag köpte en liknade (troligen samma fast svart pcb) från pchbutik för 39kr plus frakt, kom på två dagar.
Men har ett bra aux uttag så jag satte in den i en extern liten låda och kabel till aux uttaget och en usb matning från cig uttaget.
blueaux.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33595
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Just svart hade jag inte sett innan, men jag valde mellan rött och vitt PCB, vitt var nån krona dyrare :D

Jag var ju tvungen att modda inne i ändå så då blev det ju bra att sätta den internt.
1802
Inlägg: 6029
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Innan man blev rånad... Köpte jag en i form av USB sticka. Låda på köpet :-) . Om jag kopplar in den i en dator några rum bort i slottet. Så kan jag ansluta via BT, och se om den datorn är på. Och även skicka nått ljud.
Användarvisningsbild
Synesthesia
Inlägg: 571
Blev medlem: 22 januari 2010, 19:14:10
Ort: Mellan Göteborg och Kungsbacka

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Synesthesia »

Gjorde små lådor med 3d-printern att lägga i sortimentlådan så man fick plats för fler olika småsaker, jag mer eller mindre massproducerade 2 och 4 fack-varianten. Då det går 2 lådor på varandra går det in upp till 8 olika saker i ett sortimentlådefack. Fast i hörnen som är avrundade får man inte in några "småfack" om man inte gör specialvariant för det men tyckte att där kan man lägga andra saker istället. Nu saknas bara att 2d-printa ut vad som finns var i lådan, blir mycket mer överskådligt så här än alla påsar som låg någonstans och blev bortglömda. Ett fack väger ca 4g så det går inte åt så överdrivet mycket material.
IMG_0292.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
stenD
Inlägg: 1347
Blev medlem: 23 september 2010, 21:53:35
Ort: Ljusfallshammar

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av stenD »

bra ide. har själv en större mängd clas olle lådor.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45104
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av TomasL »

Börjat skanna in svärmors dior, ca 70 lådor, så det blir väl runt 5500 bilder ungefär.
Bör hinna med 3 magasin eller 1,5 lådor om dagen. Lär väl ta 2 månader, typ.
Beräknad diskutrymme bör bli runt 1,5TB
Skriv svar