Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Inlägg: 8479
Blev medlem: 25 februari 2008, 17:10:58
Ort: Mariehamn
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av AndersG »

Snyggt!
danielr112
Inlägg: 8051
Blev medlem: 18 januari 2009, 00:48:24
Ort: Alvesta, Småland

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av danielr112 »

Har en (faktiskt 3 men 2 är snart fixade) vattenläckor. Den 3e är klurigare då den är 2 meter ner i marken så får ta tag i den så fort vädret tillåter. Men under tiden så klarar vi oss. Det är varmvattnet och vi kan styra om och köra vv beredaren i huset. Ja, mycket av det som är är finns det redundanta tankar på...

Så för att inte slösa varmvatten från tanken. Det läcker tillräkligt för att märkas över ett dygn och jag är glad att jag har mätare som reagerade... Så kopplar jag in en elektronisk avstängning som gör att när fler än 2 ska duscha.. Ja då kan vi skjuta in extra värme från externa tanken. Ja det är en dålig lösning men vi kan tyvärr inte gräva upp ledningen just nu...

Så då gjorde jag en kontrollpanel med esp innuti och relä som sedan ska styra avstängningen av vattnet in på den ledningen. Den kör ESPHome och jag har använt pryttlar jag hade typ.
Hade ju räckt att sätta en manuell kran men vem orkar med det :D Ja jag satte skruvhålen fel.. Så när jag vände locket var inte skruvarna i mitten. Saknade visst mått på de hålen i printen och för lat att printa en ny igen.

Samt byggde 2 paneler med leds i som visar lite data. Den ena visar i procent 0-100 hur många värme som finns i tankarna samt i % hur mycket effekt som jag antingen laddar i tankarna från pannan eller tar ut. Samt den andre visar i liter/minut 0-15 både på kallt och varmt vatten.
Tycker det är lite snyggt med denna typen av display istället för en skärm som visar siffror. Dom är dynamiska och kör Wled och styrs via Home assistant.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
H.O
Inlägg: 5716
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av H.O »

Kompletterade en RaspberryPi med en liten OLED för att enklare få reda på vilken IP-adress den har.
1.jpg
2.jpg
3.jpg
Trots upprepade försök lyckades jag inte få kameran att fokusera på displayen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Electricguy
Inlägg: 12304
Blev medlem: 15 augusti 2007, 16:52:14
Ort: Kälmä' typ..

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Electricguy »

Snyggt!
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Tillverkar böjar i rökrör, gör s.k. pie cuts men det var inte så enkelt att få till skärslinjen. Har man en metallbandsåg man kan ställa vinkeln på så går det bra. Men jag har en vinkelslip.... Så jag gjorde en mall i Fusion 360 och printade ut den, behövde tejpa ihop två A4-or för en mall till ett 115mm rökrör:

Bild

Det var en bra känsla när jag lindade mallen runt och kanterna matchade perfekt.

Bild

Nu har jag hunnit göra några, punktar ihop först, sen svetsas det.

Bild

Jo det blir en U-böj då jag inte vill göra nytt hål i väggen, nej det är inga problem för draget.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Tufft! Hur kom du på att rita upp det här och ja.. jag är helt ställd, super tufft! 😋

En fråga, eftersom du säger "Jo det blir en U-böj..", kunde du inte börja med en rak till sned bit redan vid pannan längst ner? Eller vart börjar första röret? är det direkt på pannan eller är det den "tjockare" biten som sitter fast i pannan som standard? Sen kanske det redan sitter en bit rör inuti den tjockare delen förstås.

Du kan nog det där långt bättre än mig och du har ju tillverkat detta så du vet ju hur det behövs göras. Inga klagomål eller så från mig, jag är bara nyfiken.


Jag måste lära mig svetsa någon gång, det verkar så roligt att kunna bygga.. i stort sett vad som helst.. Vet inte vad jag vill bygga bara :D :lol:
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Ja det är så att jag byter ut en bit av rökröret mot en luftvärmeväxlare (rökgastempen är så hög) och värmeväxlaren är högre än rökröret var, och den måste vara monterad då den är hela poängen med detta projekt, att få mera effekt ur kaminen. Så jag har gjort det jag kunnat men får det inte lägre ner än så här, röret måste börja där det börjar.

Bild

Jag vet det finns flera som tittar snett på u-böjar, men personligen vet jag att vi har sjukt bra drag i vår skorsten + möjlighet att sätta på tillfälligt övertryck via FTX. Och konceptet är inte nytt, röken far ju upponer och allt i en kakelugn. Eller en bergslagskamin för den delen:

Bild

Jag vet det finns säker nån som nu börjar fundera om kreosot, kondens och beläggningar. Men jag har mätt rökgastempen i ett år nu och man kan plocka bort över 150 grader utan att nå riskzonen för det. Den här kaminen brinner varmt men fångar inte upp rökgaserna. Tidigare hade jag även provat med hemmagjorda perliteskivor (gör samma som keramiken i en modern spis) för att isolera själva brännutrymmet och det blev för varmt för rökgastermometern. Jag fick plocka bort dom på nytt.

Jag har sen 2022 via fläktar och FTX systemet lyckats nyttja bastukaminen för att få en extra 2-4 grader varmare i hela huset, jag vill nu öka verkningsgraden ytterligare, det är inte heller bra för skorstenen i längden med så övervarma rökgaser, helst ska dom vara runt 150-200 grader. Så det ska hjälpa med detta också tänker jag.

Här brinner det runt 350-450 grader och med keramikskivorna blev det 500+ grader, värmeväxlaren kan reducera rökgastemperaturen runt 80-90 grader sägs det så jag har marginaler även med den installerad.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Häftigt, det känns som en hel vetenskap, men jag tycker det är skoj med projekt där man kan "återanvända" avgaser och liknande, som för de där populära dieselvärmarna som precis varenda Youtuber har gjort recensioner på, där vissa har använt även avgaserna för att ytterligare värma vatten, sand m.m.

Vår kamin som värmer upp hela gården ska kunna ta hand om rökgasen och ta ut värmen även från den, men jag kan inte mycket om allt detta än.. bara bott i hus i ett år, så finns så mycket att lära :D

Skulle vilja installera rökgastermometer både på pannan som värmer gården men även kaminen inne i huset, men vet inte hur. Ska kolla med sotaren nästa gång han kommer här i vår om han har några tips.


Visa gärna mer när du känner dig klar med projektet!
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5813
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

Har besökt en verkstad där det från kaminen gick ett flera meter långt vågrätt rör till skorstenen i andra änden av byggnaden.

Hörde senare att röret hade beckat igen. Inte kanske helt oväntat. :roll:
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Om man låter tempen sjunka för mycket blir det så. Sen ska ju röret sotas varje år, låter inte som det gjordes heller.

Kvalitén på förbränningen inverkar också, är det dålig förbränning finns det mycket i rökgasen som kan fällas ut. Har man effektivare förbränning (hög temp, kanske sekundärluft) så finns det inte mycket som kan fällas ut längre.
1802
Inlägg: 6206
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Omvägarna för röken, är värst vid uppstart. Kall skorsten suger dåligt. Kakelugnar har spjäll. Så att röken går rakt in i skorstenen vid uppstart. Kanske något att försöka få in, i systemet.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Jag tror det blir bra trots det för man behöver inte använda spjället i vår kakelugn heller trots den stått kall. Vi har så jäkla bra drag att man ofta måste stänga spjället i skorstenen till hälften annars drar det för mycket trots alla luftluckor stängda.

Skulle det bli problem tror jag övertrycksknappen fixar det.
DennisCA
Inlägg: 2292
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

OK tänt första brasan med värmeväxlaren. Inget rökläckage :tumupp:

Bild

Började slipa fogarna men sen sket jag i det. Det räcker att måla den och rökgastermometer installeras efter böjen så jag kan se vad tempen ut till skorstenen blir.

Bild

Definitivt ändrad karaktär, draget är inte lika stort som förr (det var som en raket) men inga problem att starta en från kallt. Det verkar funka bra än så länge, värmeväxlaren ger ifrån sig rejält med värme. Jag är nyfiken att veta vad den utgående rökgastempen är.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Det där var ju en riktigt bra grej!

Har många gånger funderat över hur man skulle kunna utvinna mer av värmen som går ut via rökgaserna från vår vedspis, som har typ 1-1.5 meter synligt rör innan det går upp i skorstenen. Hade inte en aning om att det fanns färdiga produkter för ändamålet. :)
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5813
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av rvl »

Är det mycket temperaturmarginal kvar, så är det inte långt till att tänka på nån form av fläkt till växlaren. :humm:
Skriv svar