Dina mini-projekt!

Berätta om dina pågående projekt.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

toffie skrev: 4 april 2023, 08:03:36 Från och med bytet nu på våren så kommer jag att ansluta mig till er då vi flyttat till hus och äntligen har alla de möjligheter som man kan ha. Jag kommer byta för första gången själv!!! Om jag nu får loss bultarna som verkstäderna drar fast med.. ja.. cirka 3 miljoner newton..

Men har skaffat mig en luft mutterdragare som klarar 1000nm, så det borde gå..

Förresten.. 1802.. det är vinter fortfarande, varför har du bytt? Och får man fråga, är det verkligen en bil, vad för något har 3-bult?
Spännande!
Vinter styr mig inte, bara lagen. Bilen är en SMART, bara smart i namnet :-(.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Hehe ok :P

Va konstigt det känns med 3-bult.. aldrig sett det tidigare.. lite snålt kanske eftersom det finns vissa SMART med 4 bult.. aja, har man lärt sig mer nytt idag :P :D
a09ef610-a1dc-4bad-acfb-b2f54eb21a78.webp
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av säter »

Många Renault har väl 3-bult?
Även DAF?
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Det måste väl vara gammalt i så fall? Alla Renault jag sett hittills har haft 4 eller 5 bult..? hmm..

Edit..
Får väl säga att det blev ett miniprojekt och söka fram det också :D

https://www.google.com/search?q=cars+wi ... 1297&dpr=1

https://jalopnik.com/some-of-the-funkie ... 1842332429

Det är väl mestadels äldre bilar, men det finns ju en del helt klart!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Jag har för mej att fransmännen gick ifrån trebultat efter att det förbjöds i nåt/några länder ? ..Vet inte hur tramS har lyckats ta sej förbi det, men det är ju tyskt så..

Personligen anser jag att det ska vara fembultat, då har man marginaler..
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

Om man inte har en optokopplare så får man göra en
För att återgå till topic. Tråden finns ju under elektronik.
Förra fredagen hovrade jag över köp-knappen för några optokopplare från Elektrokit. När jag insåg att jag troligen behövde lite mer prylar, så att jag kunde göra en motorstyrning till CNC-test-riggen också, så bestämde jag mig för att avvakta.
En bit in i päskveckan, fortfarande utan att bestämt hur jag skulle göra en liten enkel motorstyrning, så insåg jag att jag knappast skulle få mina optokopplare före påskhelgen.
Idag tröttnade jag på att vänta till efter påsk på att få testa motorstyrningen från GRBL, så då gjorde jag en optokopplare.
En fototransistor, en röd LED och en bit "plaströr" från en "gratis" BIC-penna. Röda LEDdar trodde jag att jag hade gott om, men icke. Jag fick slakta en gammal AUI med en hel rad med LEDdar. Varav en röd. Fototransistorn, WP7113P3C, är mest känslig för långvågigt ljus, så jag ville ha en röd LED. IR hade fungerat, men dom jag har är onödigt stora. Jag tror att det är 0,5 watt.
Optokopplaren fungerar som avsett, men med en lite udda egenhet, ännu så länge. PWM-signalen ut ökar när ljus lyser på optokopplaren. Jag ska kapsla in den, någorlunda ljustätt.
Så här blev optokopplaren, fortfarande före inkapsling.

Lågt varvtal, dvs. låg pulskvot på PWM-signalen.
230408_OC_low_RPM.jpg

Högt varvtal, dvs. hög pulskvot på PWM-signalen.
230408_OC_high_RPM.jpg

Nu ska det bli en liten PWM motorstyrning.

/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Klas-Kenny »

Monterade en extern antenn till min Tibber Pulse.
Blir inte mycket till mottagning annars, inuti ett plåtskåp.

Höjde signalstyrkan från omkring -77 till -62 dBm. :)

Kvarstår bara att borra hål i skåpet och montera antenn permanent.
20230410_082517.jpg
20230410_082834.jpg
20230410_091231.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5676
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av pi314 »

PWM-styrning av spindelmotor
Helgen har varit så fin, så det har inte blivit så mycket elektronik. I går kväll fick jag ändå nästan ihop den lilla PWM-styrningen för spindelmotorn i min lilla testrigg, inför framtida fräs-bygge. I morse kom kontakterna dit och jag kunde testa.

PWM-signalen kommer från Arduinon som kör GRBL. Optokopplaren mellan Arduinon och motorstyrningen gjorde jag för ett par dagar sedan. Motorstyrningen består av en 2N1711 som förstärker och inverterar PWM-signalen och en TIP31A, 60 volt, 3 ampere, som driver "spindelmotorn".

Observera ett par pikanta detaljer!

"Skorstenen" på PWM-kortet, nere till höger i bilden, är en bit 28 mm kopparrör. Jag hittade ingen lämplig liten kylfläns att sätta på TIP31A/TO-220. Så då kapade jag av en rörbit och plattade till.

"Spindelmotorn" var den första lilla DC-motor som jag hittade i gömmorna. Jag tror den kommer från en skrotad diskettdrive eller möjligen från en CD-läsare. Den kan inte driva något verktyg, men den tillåter mig att testa att styra spindelns varvtal med M03, Jag får max varv vid ca M03 S1000, men den startar fint med M03 S60. Jag har ännu inte gjort styrningen reversibel, men har en grön LED som indikerar spindelns rotationsriktning. Jag kör motordrivare och motor på 5 volt nu.
Den gröna LEDen syns på en svart plasbit, nere till vänster i bilden. Motorn, med en liten vit plastkugg, ligger kängre bak på samma plastbit. Den är liten!

Jag hoppas att jag får drivningen till Y-stegmotorn under dagen och kan se att X, Y och Z fungerar som dom ska.

Sedan blir det nog ett litet simpelt XYZ-bord. Kanske med gängstänger i avvaktan på bättre skenor och bättre "leadscrew" (vad heter det på svenska?)..

Min kravprofil, när det gäller fräsen, är lite yvig ännu. Trä upp till 2000 x 1000 mm. Tunn aluminium, upp till 3-4 mm tjock, storlek upp till kanske 250 x 250 mm. Små aluminiumdetaljer, kanske 120 x 120 mm eller mindre, men med minst 1/10 mm och helst 1/100 mm precision. Kanske kan man förena dom sista två i en maskin? Om man t.ex. ska fräsa ur för ett lager så måste det väl nästan vara 1/100 mm så att man kan kan få i lagret och låsa fast det med lagerlåsning?

230411_pwm.jpg
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
DennisCA
Inlägg: 2249
Blev medlem: 13 maj 2014, 08:44:18
Ort: Finland, österbotten

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av DennisCA »

Bild

Kopplade in kylsystemet på svarven. Aldrig använt det under de år jag haft svarven. Gör det väldigt lätt och väldigt snabbt att kapa delar. Men gud så klottigt.
Användarvisningsbild
carpelux
Inlägg: 1866
Blev medlem: 13 oktober 2007, 12:33:33
Ort: Varnhem

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av carpelux »

Jag ledsnade på att toastolen stod och småläckte lite, så efter att jag konstaterat att det var lite svårt att hitta reservdelar till tilloppsventilen till en Gustavsberg 315 så chansade jag och köpte en spolmekanism på vinst och förlust.
Jag skruvade bort den gamla ventilen (som hållt en 50 år eller så, hyfsad kvalitet :-) ) och skruvade dit den nya från biltemasatsen. Den var en aaaning för lång så porslinslocket glipar en 5 mm i bakkant där det inte syns, annars var det plug and play. Väl spenderade 199:- och en timmes arbete.
Passade även på att komplettera med en kulventil på utgående rör från väggen.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Miniprojekt.. pff..
Känns som ett lite större projekt än så, men det måste vara skönt att ha de sakerna fixade! :D
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Skifta parabolantenn. Armen som håller huvudet var nästan avrostad. Pekade åt fel håll. Bättre beg skålen passade precis. Två varv gänga kvar på muttrarna, och den gick dit på väggfästet. Vertikala röret så där lagom för stort. Med lite tur stämmer höjdleden. Och "bara" justering i sidled behövs. Jag brukar dra fram ljud, så hör jag när det är rätt inställning. Testar åt båda håll där ljudet försvinner. Och ställer mitt i mellan. Inga instrument. Fördel om man har en inställd mottagare.

Hjälpte en bekant likt ovan. Fick bild, och det blev jubel. Men på fel huvud av två st. Liiite nerver i luften, när vi justerade lite till. Men det gick bra.

Fortsättning:
Riggade upp två snabbtelefoner.
Bild
Jag hade tur. Bara sidledes justering krävdes. Ovan har extremt mycket störningar. Lite småtrasiga. Men det blev tillräckligt för att få ljud, och bild :-) .
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av toffie »

Nu ska jag inte vara sån, utan undrar bara.. används paraboler fortfarande? Klart de gör, man ser de ju ibland, men känns som det måste vara enormt mycket mindre? Är väl lite.. bortskämd? med när man bodde i Stockholm och alla hade kabel eller fiber.. Inte tänkt på det nu när jag flyttat till landet iofs..

Men det var ju smart, så du använde snabbtelefonerna för att höra när ljudet blev så bra som möjligt? Supersmart lösning!


Mitt "mini-projekt" igår.. försökte nu äntligen byta däck på frugans bil, de var som sagt åtdragna med några miljoner newton.. varken batteri eller luftverktyg lyckades dra loss.. så igår morse kände jag bara, vi får åka förbi någon som kan dra loss det här..

På kvällen kollade jag lite Youtube och kom på att jag skulle kolla om tips för att få loss bultar.. hittade en video där en använder foten på ett lite längre skaft för att lossa bultarna.. då kom jag på att jag också har ett liknande skaft, fast kortare.. kanske 40-50cm långt, så jag beslöt mig för att gå ut och testa..

Äntligen!! Jag lyckades få loss bultarna, men j...r va det satt! Efter hjulskifte sitter nu bultarna med 140nm, korsdraget och fint.. så får vi se hur mycket de lossnat efter 5-10 mil som man får efterdra :P För när verkstaden dragit åt har jag som mest behövt efterdra en bult på hela bilen, resten har suttit som.. ja! :P
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av Glenn »

Farsan installerade nyligen parabol, tydligen billigaste lösningen om man inte kan ta emot marksänt.
1802
Inlägg: 6070
Blev medlem: 6 februari 2009, 13:52:28

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av 1802 »

Jag drar hjulen till 100 Nm. Nått jag fått från alu fälgar. Funkar fint på plåt med. Parabolen tar bara in "gratis kanaler". Inte många på engelska nu :-( .
Skriv svar