Sida 1 av 1

Li-Ion cell till batteripack

Postat: 1 februari 2010, 18:38:34
av FormerMazda
Japp, klantskallen var framme och lyckades kortsluta batteriet till borrmaskinen som är relativt nyköpt.
Detta resulterade i dött batteri-pack såklart.

Garanti finns, om jag hittar kvittot. Men storstädning och upp och ner vändning på huset har inte genererat nåt kvitto.. :(

Så nu plockade jag isär batteripacket och mätte fram att en cell dött.
De är märkta INR1650-15Q, och google gav detta: Länk till cell.
En ny likadan vore ju bäst, men var köper man sånna här? Hittar ingen åf.

Kollar man DX så finns ju en massa batterier såklart, bland annat dessa, men det står bara lithium, inte ion också. Okunskap hos mig, eller är det skillnad?
För det skulle ju bli rätt billigt att bygga nytt pack med dessa celler. Fler Ah på köpet dessutom..

Vad tror ni? Ska leta mer, men tvivlar på att jag hittar kvittot tyvärr.

Re: Li-Ion cell till batteripack

Postat: 1 februari 2010, 21:29:23
av Micke_s
Finns två kemier på litium. Litium-Ion och Litium-polymer.
http://www.ultralifebatteries.com/engineers.php?ID=4
http://www.powerstream.com/li.htm

Det går ladda båda batterierna med samma laddare.

Re: Li-Ion cell till batteripack

Postat: 1 februari 2010, 21:34:40
av FormerMazda
Det förståss..
Men hur vet man vad DX säljer för nåt? Jag hittar inget mer än Lithium?

Jag gissar att det skiljer hur de ska laddas också? Skummade sidan, men blev inte klokare. :?

Re: Li-Ion cell till batteripack

Postat: 1 februari 2010, 22:10:22
av Johanb
Är det 18650-celler så är det med största sannolikhet Li-Ion och bör fungera.
För övrigt anser jag det vara bedrägeri att åberopa garanti när man själv haft sönder något men jag är för ärlig och dum för mitt eget bästa.

Re: Li-Ion cell till batteripack

Postat: 1 februari 2010, 22:57:26
av bearing
Batterierna på DX är ju på 2,5 Ah, medan de som satt i batteriet från början är på 1,5A. Hur många celler är det? bäst att byta alla så klart, men om bara en pajat kan det nog gå att bara byta en. Är dom inte parallellkopplade 2 och två? i så fall har förmodligen "kompisen" också gått. Tänk på att cellerna i en borrmaskin antagligen måste klara hög ström, d.v.s ha låg inre resistans. Du måste köpa celler som klarar den strömmen. Jag är skeptiskt till om cellerna från DX gör det.

EDIT: enligt Samsungs sida står andra bokstaven i beteckningen för vilken katodkemi batteriet har. Samsung har celler som heter ICR - antagligen LiCo, IFR - antagligen LiFe. INR kanske betyder LiMn, men jag är inte säker, för andra tillverkare kallar LiMn för IMR. Fast det vore ju konstigt om dom använder någon helt ovanligt kemi, så jag säger att det mycket troligt är LiMn.
http://www.samsungsdi.com/storage/batte ... attery.jsp

EDIT2: Enligt samma sida klarar batteriet en urladdningsström på 18A. Verkar som att sista bokstaven har med urladdningsströmmen att göra, ju senare i alfabetet, ju högre ström. LiCo-batterierna i tabellen har bokstäverna A-F, vilket är långt ifrån LiMn som har P=10A Q=18A och R=25A.

EDIT3: Du bör alltså ersätta med ett LiMn som klarar 18A urladdningsström. Bästa kanditat jag hittat är det här som är specat 1600mA 10C, alltså 16A.
http://www.lighthound.com/AW-IMR18650-1 ... _2797.html

Micke_s skrev:Finns två kemier på litium. Litium-Ion och Litium-polymer.
Nja, finns grovt tre stora kemier av lithium-jon-batterier: LiMn, LiCo och LiFe, där varje kemi har flera varianter.

LiCo (LiCoO2) är den vanligaste och den som brukar kallas rätt och slätt litium-ion. Den som brukar benämnas litium-polymer (eller lipo) har också LiCoO2-katod, men solid elektrolyt. Även LiFe (LiFePO4) har solid elektrolyt.

Re: Li-Ion cell till batteripack

Postat: 2 februari 2010, 07:11:35
av FormerMazda
Borde ha pluggat på kemin innan jag tänkte ge mig på batteribyte med andra ord! :shock: :D

Batteripacket är uppbyggt med 4st celler i serie. 3,6v vardera = 14,4v till maskin. Och jag har bara mätt fram en död cell.

Så vi kan utesluta DX's celler då? Gissningsvis av det som sagt så skulle de inte leva länge med den höga i och urladdning som batterierna får stå ut med.
Typiskt, det var ju så bra pris.. :|

Re: Li-Ion cell till batteripack

Postat: 2 februari 2010, 08:57:57
av bearing
Du skulle kunna prova att återuppliva cellen genom att ladda med labbaggregatet på 4.1V samt väldigt låg strömgräns.

Re: Li-Ion cell till batteripack

Postat: 2 februari 2010, 09:02:14
av FormerMazda
Det känns som att nåt gått sönder i cellen då det dog efter en kortis. Nu minns jag inte, men det var alltså 0,nånting volt när jag mätte.
Men det är en bra idé!

Förresten, nu slog det mig, finns det inbyggd skyddelektronik i cellerna på nåt vis?
Kolla gärna min billdagbok, där finns bilder på cellen!
Första bilden. Det är den andra cellen uppifrån så att säga.
En bild på en av de fungerande cellerna.

Edit: Klicka på "Visa i HD" för full skala på bilden.