Olja i växellåda på borr/fräs maskin...
-
Olja i växellåda på borr/fräs maskin...
Hej.
Är det någon som vet något annat än att det funkar att hälla på vanlig växellådsolja på en fräs/borr-maskin med växellåda?
Tråd med maskinen
Den enda manual jag hittar anger: Ultratube oil nr 90 , men hittar ingen info om denna.
/fredrik
Är det någon som vet något annat än att det funkar att hälla på vanlig växellådsolja på en fräs/borr-maskin med växellåda?
Tråd med maskinen
Den enda manual jag hittar anger: Ultratube oil nr 90 , men hittar ingen info om denna.
/fredrik
Re: Olja i växellåda på borr/fräs maskin...
Det ska inte vara ultralube istället för ultratube?
-

Är det egentligen så speciellt petigt med oljan i växelådan på sådana här maskiner? Är väl vanliga o-ringar och packboxar och således borde tex vanlig motorolja fungera eller kanske som sagt växellådsolja men denna är ju normalt rätt tjock av sig.
Personligen hade jag nog faktiskt hällt i lite tjockare typ av motorolja, kan inte på något direkt sätt se att detta skulle förstöra något i alla fall.
Personligen hade jag nog faktiskt hällt i lite tjockare typ av motorolja, kan inte på något direkt sätt se att detta skulle förstöra något i alla fall.
-
ok. gott! Får se vad det blir. rätt så trög olja som rann ut så kanske v-olja ändå. Bra att fråga här så det inte visar sig vara "big no no" 
/fredrik

/fredrik
har kört med hydralolja i svarven dom sista 25 åren utan bekymmer
en kuggfråga, luktade den gamle oljan som transmisionsolja ?, hypidoljorna luktar speciellt
en kuggfråga, luktade den gamle oljan som transmisionsolja ?, hypidoljorna luktar speciellt
-
skall hälsa på den i eftermiddag, hoppas kunna ta en sniff då!
-
Blev tillslut olja från Luna. "Luna" GEAROIL EP 220, inte så ruggigt dyr som man kan tro. I helgen blir det ev oljebyte och kanske en liten provkörning om klockan är på min sida!
/Fredrik
/Fredrik