Sida 1 av 1
Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 14:47:43
av Spruft
Har en Panasonic skruvdragare med 2st 12V 3,5Ah batterier. Ingen laddare och en ny kostar typ 400,-..
Ställde in labbagget på 14V och strömbegränsade till 1A.
Kommer något att explodera eller kan jag sitta hemma och vakta? Borde väl ta ~3h med den laddströmmen?
/I feel lucky

Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 14:52:29
av grym
ja det funkar
men en varning, en del labbagg går sönder tvärt om du matar spänning utifrån och in
så labb på först sedan ansluta batteri , och hoppas på att du inte får strömavbrott under tiden
Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 14:59:34
av bearing
NiMh?
Jag har aldrig provat det där själv, men om man tittar på laddkurvor för NiMh verkar de inte vara helt fulladdade förrän vid 1.45 - 1.6 V per cell, beroende på laddström. Om cellerna är lite obalanserade kommer några celler nå full spänning medan andra inte blir helt laddade.
Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 15:06:13
av Spruft
Dom här batterierna har stått och dammat i mer än ett år så borde ju vara balanserat. Jag kommer såklart inte försöka ladda fullt. Ger det en timme eller så..
Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 15:35:59
av HåkanO
Hej
Har du ett labbaggregat har du säkert en diod som klarar laddströmmen. Sätt en sån i serie så slipper du riskera ditt labbaggregat
Håkan
Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 15:50:28
av speakman
...och mät laddspänningen efter dioden istället för i labbagget.

Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 15:53:57
av JimmyAndersson
Kika på strömförbrukningen då och då samt mät laddspänningen (efter dioden). Då brukar man få en bra bild av om det verkar gå bra.
Jag brukar ladda sådär. Det händer även att jag kopplar in skruvdragaren (utan batteri) till labbagget när jag ska borra.
Praktiskt eftersom man ändå sitter vid bordet..

Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 17:35:57
av Spruft
Nu fick jag lite inspiration
Ska fräsa en analplugg till skruvdragaren så jag kan köra från agget direkt.
Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 19:04:55
av grym
allternativt, om man har tid så laddar man dom med låg ström, 1/10 av aH och gör det i 16 timmar, brukar göra det med en spänningskälla och lämpligt motstånd
den är långsam och inte så kritisk att stänga av i rätt tid
Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 21:52:18
av rysshack.se
Spruft skrev:Nu fick jag lite inspiration
Ska fräsa en analplugg till skruvdragaren så jag kan köra från agget direkt.
Ha ha, hoppas att du har ett grymmt agg som klarar några ampere! =)
Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 23:16:58
av JimmyAndersson
Hum?
Det behöver inte vara något überkraftigt nätagg för att driva en skruvdragare.
Beror förstås på vad man ska göra med skruvdragaren, men om jag inte minns fel
så brukar mitt labbagg bara gå upp till 2-3A när jag borrar i hårda material.
(Tur det, med tanke på att batterierna oftast "ger" ca 3Ah.)
Spruft:
Plugg är en god idé. Hittills har jag bara kört med krokodilklämmor och aktat mig för kortis.

Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 23:24:12
av Pejlaren
Spruft skrev:Nu fick jag lite inspiration
Ska fräsa en analplugg till skruvdragaren så jag kan köra från agget direkt.
Analplugg....

Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 28 januari 2010, 23:32:59
av JimmyAndersson
Får man inte tummen ..eh pluggen ur så är det med andra ord bara att dra igång labbagget...

Re: Ladda skruvdragare med labbagg?
Postat: 1 februari 2010, 19:22:05
av Cryptomaster
Det är inte en sån där panasonic med Lithum batteri ? Fast den kanske är ~14 volt vid närmare eftertanke