Cisco Catalyst 3500 XL
Postat: 25 januari 2010, 20:58:49
Hallå!
Vet inte om det är riktigt rätt forum att ställa frågan i, men alla här inne verkar kunna så sjukt mycket så det finns säkert kunskap om en sådan här pryl också.
Till saken .. Har en ovan nämnd switch som jag har lullat runt lite i terminalen på via HyperTerminal och en sk. roll-over kabel.
Skulle vilja sätta upp VLAN, dels för att lära mig och dels för att nyttja på de lanpartyn vi brukar arrangera runtom i trakterna.
Är det nån som kan med dessa apparater och vet hur man konfigurerar dom? Jag har hittat vissa kommandon, men ej blivit kompis med vlan funktionerna. Skulle vilja ha två-tre vlan + management då. Skall sedan koppla mot en befintlig router som har stöd för vlan (linux) för att routra mellan de olika vlanen.
Fick nån CCNA labb från en kille men de visade sig vara till fel switch så kommandona stämde inte överens. Men jag har iaf lyckats skapa de olika lanen, men ej satt några portar till dom eller lyckats sätta upp trunk;en.
Nån som vill hjälpa ?
Tackar..
Vet inte om det är riktigt rätt forum att ställa frågan i, men alla här inne verkar kunna så sjukt mycket så det finns säkert kunskap om en sådan här pryl också.
Till saken .. Har en ovan nämnd switch som jag har lullat runt lite i terminalen på via HyperTerminal och en sk. roll-over kabel.
Skulle vilja sätta upp VLAN, dels för att lära mig och dels för att nyttja på de lanpartyn vi brukar arrangera runtom i trakterna.
Är det nån som kan med dessa apparater och vet hur man konfigurerar dom? Jag har hittat vissa kommandon, men ej blivit kompis med vlan funktionerna. Skulle vilja ha två-tre vlan + management då. Skall sedan koppla mot en befintlig router som har stöd för vlan (linux) för att routra mellan de olika vlanen.
Fick nån CCNA labb från en kille men de visade sig vara till fel switch så kommandona stämde inte överens. Men jag har iaf lyckats skapa de olika lanen, men ej satt några portar till dom eller lyckats sätta upp trunk;en.
Nån som vill hjälpa ?
Tackar..