Sida 1 av 1

Koppla in motor till PLC!

Postat: 13 januari 2010, 23:28:36
av Caprizonne
Hej!
Jag har gjort en enkel enfasinstallation av en 3-fas asynkronmotor 0,37kW. Nu skulle jag vilja ha kontaktorn som utgång till PLC;t! Alltså att när denna utgång aktiveras i programmet så drar kontaktorn och motorn körs. Men PLC;t ligger ju på 24V, och motorkopplingen på 230V...

Vet att man kopplar +24 till COM på PLC;t , och från utgången till A1 på kontaktorn, och sedan från A2 till nollan. Men nu är det ju som sagt olika spänningar, har hört att det krävs nån form av relä nånstans? Så att det blir rätt, rent elektriskt... Det är ett mitsubishi-PLC. Hur ska jag göra?

Tacksam för tips!!

Re: Koppla in motor till PLC!

Postat: 13 januari 2010, 23:33:49
av victor_passe
Du bör verkligen inte leda in 230 i din plc, använd, som du redan sagt, ett relä.
Vet du hur du kopplar in ett relä mellan motorn och din plc?

Edit:
Bild

Så kan du koppla, fast +12 är dina 230V och "-" på motorn ska till nollan.
(A)Kopplar du till en utgång på din plc.
Se till att relät är till för 24V och att du har en diod över relä-spolen med anod emot gnd.

Re: Koppla in motor till PLC!

Postat: 14 januari 2010, 09:37:56
av PTC
Rekommenderar starkt att du sätter ett relä emellan PLC och motor

Re: Koppla in motor till PLC!

Postat: 14 januari 2010, 18:11:50
av JohanRuben
eller så byter du kontaktorn till en med 24 volts spole.

Re: Koppla in motor till PLC!

Postat: 14 januari 2010, 18:14:31
av PTC
Se bara upp med att utgången på PLC´n klarar belastningen. De brukar inte klara så höga strömmar

Re: Koppla in motor till PLC!

Postat: 14 januari 2010, 19:14:42
av Caprizonne
Det fixade sig idag! Det fungerar precis som jag vill och jag antar att jag inte har gjort något fel då med andra ord. Tog en 24voltskontaktor. Så från spänningsaggregatet +24V till COM på plc:t. Från utgången till A1 och från A2 till -. Jag trodde liksom att när det stod 24V på kontaktorn trodde jag att det var 24V över de slutande funktionerna också (1-3-5 o 2-4-6). Men de var bara på själva spolen där under. Så kopplade motorn precis som vanligt med 230V över...

Är väl rätt? :)

Re: Koppla in motor till PLC!

Postat: 14 januari 2010, 19:31:24
av PTC
Jupp :)