Koppla in motor till PLC!
Postat: 13 januari 2010, 23:28:36
Hej!
Jag har gjort en enkel enfasinstallation av en 3-fas asynkronmotor 0,37kW. Nu skulle jag vilja ha kontaktorn som utgång till PLC;t! Alltså att när denna utgång aktiveras i programmet så drar kontaktorn och motorn körs. Men PLC;t ligger ju på 24V, och motorkopplingen på 230V...
Vet att man kopplar +24 till COM på PLC;t , och från utgången till A1 på kontaktorn, och sedan från A2 till nollan. Men nu är det ju som sagt olika spänningar, har hört att det krävs nån form av relä nånstans? Så att det blir rätt, rent elektriskt... Det är ett mitsubishi-PLC. Hur ska jag göra?
Tacksam för tips!!
Jag har gjort en enkel enfasinstallation av en 3-fas asynkronmotor 0,37kW. Nu skulle jag vilja ha kontaktorn som utgång till PLC;t! Alltså att när denna utgång aktiveras i programmet så drar kontaktorn och motorn körs. Men PLC;t ligger ju på 24V, och motorkopplingen på 230V...
Vet att man kopplar +24 till COM på PLC;t , och från utgången till A1 på kontaktorn, och sedan från A2 till nollan. Men nu är det ju som sagt olika spänningar, har hört att det krävs nån form av relä nånstans? Så att det blir rätt, rent elektriskt... Det är ett mitsubishi-PLC. Hur ska jag göra?
Tacksam för tips!!
