Sida 1 av 1
överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 12:39:45
av thommyj
Tja,
Håller på med ett projekt där jag vill tända/släcka ett par lampor i bilen. Det gör jag genom en AVR och några FETar (se bild). Som alla vet så är miljön i bilen ganska fientlig så överspänningsskydd är ju nödvändigt. För AVRen så kör jag med en "automobile graded"-spänningstab. och en serieresistans men för transistorerna är jag lite osäker hur man borde göra. NMOSen är en FDV301N som klarar av 25V drain-source spänning och PMOSen är en FDD4685 som äter max 40V drain-source och 20v gate-source. Det skulle ju vara bra att skydda dom mot åtminstone 40V spikar. Är en varistor parallellt en bra idé? Ska sådana ha serieresistanser? Kretsen kommer såklart också vara skyddad av en säkring.

Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 13:39:03
av blueint
Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 13:53:33
av thommyj
Stabil 5v matning har jag redan, det är transistorerna i utgångssteget jag vill skydda. Jag vill ju ogärna förlora någon spänning på vägen till lamporna så saker i serie funkar ju inte så bra. Vi pratar 5A genom effekttrissan.
Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 14:11:29
av jesse
(EDIT: tänkte lite fel. skrev om inlägget, dvs. tog bort en del korkade saker
)
Det ska bli intressant att se om hur andra har löst det problemet, jag har inget självklart svar... En transientskyddsdiod på 18 volt kanske skulle funka (typ
SMBJ18A)
Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 14:17:23
av Icecap
Är väl ganska enkelt: en zenerdiod mellan source och gate och ett motstånd i serie med styrsignalen.
Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 14:40:45
av thommyj
Jesse, det var nåt sånt jag tänkte ja. VIll man normlat ha ett seriemotstånd till en sådan eller förlitar man sig på att säkringen går?
Icecap, jag är inte riktigt med. Antar du menar du på PMOSen? Jag måste väl fortfarande skydda NMOS-transistorn också. Är den avstängd för tillfället så hamnar väl hela spänningsspiken över den. Varför vill jag ha ett motstånd på ingången?
Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 15:19:56
av Icecap
Jepp, på P-MOS'en.
N-MOS'en skyddar du vid att ta en som tål generator dump, alltså minst 100V.
Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 15:49:12
av thommyj
Jupp så får det bli. Äsch, skulle ha gjort mer efterforskningar först dock. Trodde jag skulle klara mig på 40V tålighet hos PMOSen, har redan köpt ett gäng sådana. Trodde inte generatordump kunde komma upp så högt som 100V.
Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 15:56:37
av Icecap
Om du har ett motstånd i gate-ledaren till P-MOS'en (för zenerdiodens skull t.ex.) kan du ju klara generatordump vid att ha en zenerdiod mellan source - drain på N-MOS'en, kommer det en generatordump kommer P-MOS'en att slå på kortvarigt men motståndet däremellan räddar situationen.
Re: överspänningsskydd i bilen
Postat: 2 januari 2010, 16:00:17
av thommyj
Sant, så gör jag nog med dom FETarna jag redan köpt, så byter jag till bättre varianter nästa gång. Tackar!