Sida 1 av 1

Voltmeter till bilen

Postat: 7 februari 2005, 20:19:57
av MadModder
Sökte lite på forumet här men kom inte fram till så mycket annat än att någon föreslog en IC-krets vid namn ICL7107, vilken jag själv funderat på.

Jag har inte hittat något om separation mellan matning och mätning i databladet, men i infon för alla byggsatser och färdiga panelinstrument står det att de två måste vara galvansikt skilda? Det vill jag ju liksom inte...

Postat: 7 februari 2005, 20:22:59
av Schnegelwerfer
På dom digitala panelinstrument jag använt så behövde inte spänningsmatningen vara isolerad från mätspänningen, men om den var det slapp man ett offsetfel på typ 0,1V.

Det borde fungera på liknande sätt med andra panelinstrument tycker jag.

Postat: 8 februari 2005, 18:28:56
av MadModder
Men det blir dyrt hur man än gör. 200kr iaf.
En enkel digital multimeter får man ju för under hundringen :P

Postat: 8 februari 2005, 18:43:38
av Andy
Kjell & Co har sådana här: http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... nktion.pdf för 79:-. Strömförbrukningen är 1mA vid 7 12V, bör enkelt kunna fixas med en liten kondensator switcher för att avskilja den från spänningen man vill mäta.

Postat: 8 februari 2005, 21:47:30
av Fritzell
Det vore faktiskt lite coolt att ha voltmeter i bilen över batteriet.. men mer intressant vore det nog att ha en amperemeter från generatorn :idea:

Postat: 8 februari 2005, 21:55:41
av Schnegelwerfer
Eftersom jag haft en del generatorhaverier i mina gamla skrotbilar är jag närmast paranoid och mäter laddningsspänningen väldigt ofta! :wink:

Tips:
Ta en billig voltmeter, tejpa fast den med silvertejp på instrumentbrädan, klipp av mätsladdarna och koppla in dom i cigarettändaruttaget!
En mycket elegant lösning! :D

Postat: 8 februari 2005, 22:11:39
av tusse
Min bensinmätare är en modifierad voltmätare för bilar.
http://hem.bredband.net/berte/BensinMatare/besin.htm

Postat: 8 februari 2005, 22:36:24
av OpelGT
Schnegelwerfer Utan voltmetararen skulle jag inte heller köra långt, nu efter ett antal generatorhaverier...
Biltemas är en enkel lösning.
Bild
Varvräknare är också bra att titta på när bilen håller på att dö. Visar den något annat än noll, då fungerar tändningen men bränslepumpen eller dess relä har gått sönder igen...

Postat: 9 februari 2005, 17:25:36
av wyatt
I en bil behöver man inte en hel voltmeter! 8)

Jag har en krets bestående av bl a en op-förstärkare som fönsterkomparator och en tvåfärgad lysdiod.
Kretsen justeras att visa släckt lysdiod vid 13V +- 1V. Vid 12V och nedåt lyser den rött, och vid 14V och uppåt lyser den grönt. (Överladdning).

Denna har visat sig vara så användbar, att jag flyttat över den från bil till bil.

Postat: 9 februari 2005, 17:30:06
av gurgalof
du får gärna skicka schema

Postat: 10 februari 2005, 10:33:37
av Schnegelwerfer
wyatt skrev:I en bil behöver man inte en hel voltmeter! 8)

Jag har en krets bestående av bl a en op-förstärkare som fönsterkomparator och en tvåfärgad lysdiod.
Kretsen justeras att visa släckt lysdiod vid 13V +- 1V. Vid 12V och nedåt lyser den rött, och vid 14V och uppåt lyser den grönt. (Överladdning).

Denna har visat sig vara så användbar, att jag flyttat över den från bil till bil.
Jäklar vad smart!
En sådan ska jag löda ihop så fort jag får tid, en vanlig lysdiod är ju också enkel att placera på något diskret ställe!