Sida 1 av 3
Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 19:23:06
av Danny
Har ngn erfarenhet av denna från Elfa? Eller ngn annan som rekommenderas?
Har tröttnat på att bara kunna mäta upp till 20uF.
EDIT: ARTNO: 76-526-10
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 19:25:12
av AndersG
Jag köpte en PIC baserad byggsats på internet...
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 19:39:50
av Danny
Vilket mätområde har den? Vart fick du tag i den? Är du nöjd med den?
Är det en sådan här klump
http://www.tradera.com/Kapacitansmatare ... _103687708
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 19:46:31
av psynoise
Länken fungerar inte, skriv ELFAs artikelnummer istället då det länkas automatiskt.
Har man en vettigt frekvensräknare tror jag nästan att man får bättre noggrannhet med en sådan än diverse handhållna kinainstrument.
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 19:59:01
av AndersG
Det är en kombinerad L/C mätare. Hyfsat noggrann. Typ i stil med denna:
http://ironbark.bendigo.latrobe.edu.au/~rice/lc/
Det var några år sedan och jag hittar inte länken till säljaren mera, men hittade tex denna:
http://cgi.ebay.com/L-C-Meter-IIB-by-AA ... 19b7731499
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 20:14:25
av metex
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 20:38:34
av Danny
Har man en vettigt frekvensräknare tror jag nästan att man får bättre noggrannhet med en sådan än diverse handhållna kinainstrument
Men Taiwaneserna lovar ju ±0.5 % noggrannhet på instrumentet
Jag tror taiwaneserna har lagt ner sin själ för att göra detta instrument
så bra som möjligt.... Hmmm, det säjer kanske inte så mycket

Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 20:49:29
av psynoise
Fast med noggrannhet menade jag inte bara mätosäkerheten som de gissningsvis enbart specificerat. Repeterbarheten som de kända tillverkarna också anger betyder minst lika mycket för att man ska veta hur långt ifrån det sanna värdet man kan ligga vid en mätning, därav prisskillnaden.
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 20:54:06
av Andy
Det finns ett trevligt projekt (LCF meter) i EPE 2004-02 som klarar 1pF – 6500uF, 1uH – 10H, 0,05Hz – 5MHz.
Enkel att bygga och väl fungerande.

Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 21:17:10
av hcb
EPE? <dumstrut>
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 21:22:04
av xraid
EPE = el perimeter effekt
en död träd blaska ...
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 21:24:41
av xraid
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 21:26:12
av AndersG
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 22:18:22
av mrfrenzy
En
ESR60 står på inköpslistan. Klarar både kapacitans och framförallt ESR vilket är användbart när man felsöker kretsar med lite äldre lytar.
Re: Införskaffning av kapacitansmätare
Postat: 11 december 2009, 23:16:16
av jesse
Ja, över huvud taget tycker jag det skulle vara intressant att kunna mäta ESR eftersom många elyter som säljs inte har någon specifikation alls förutom antal µF. I vissa sammanhang kan det vara väldigt viktigt!