Bensinbrännare.
Postat: 3 december 2009, 00:22:34
Så, jag köpte en gammal Eberspächer BN4 bensinbrännare på en veteranbilsmarknad för ett tag sedan.
Tanken va att den skulle sitta i min Volvo Valp och göra livet lite mer behagligt under årets kallare månader, dock så har jag andra, smidigare, brännare som någongång i framtiden ska i den.
Den här BN4an har jag lite andra planer för, den är för otymplig för att ha i bilen, så därför tänkte jag ha den som en "stationär mobil uppvärmare". Tex. värma upp garaget när man ska meka på vintern.
Försökte få alla orginalbitar att funka, men tillsist så insåg jag att det va förmycke begärt.
Fläktmotorn driver fläkten (duh), och brytarspetsar som skall ge gnista via tändspolen till gniststiftet som skall tända bensinen, och det sitter även en liten.. fläkt, kan vi kalla det, inne i förbränningskammaren på samma axel, den skall "fläkta runt bensinen" vad det verkar..
Fläkten fungerar som den ska, läs: den snurrar som den ska, dock verkar det som att den drara en hel del ström (3Ahar jaf för mig, var ett par månader sedan jag testade den)
Brytarna fungerade inte tillfredställande, inte enns efter renovering, så jag har byggt en simpel 555 timer som styr en stor transistor som i sin tur ger ström till tändspolen, så den biten är avklarad.
I mitt huvud har jag gått och funderat ut att jag skulle kunna bygga ytterligare en 555 krets som kan styra den impulsstyrda bränslepumpen som skall pumpa bensinen genom munstycket till förbränningskammaren. Denna tänkte jag skulle vara temperatur styrd, vilket innebär att.
Fläkten är alltid på, sålänge fläkten är på så gnistrar det, vilket skulle förbränna allt bränsle som kommer in i kammaren, och också föra bort värmen från utsidan av kammaren som bildas. Kvar blir då att pulsa in bränsle efter hur varmt man vill ha det.
En annan ide skulle vara att ha en microprocessor som känner temperaturen och på såvis kan styra hela uppstartsprocessen och visa temperaturer och dylikt på en display osv osv.. blir lite mera invecklat men kansek bättre i slutändan.
Jag har alltså provat den med gott resultat, dock så "duttade" jag kablaran till bensinpumpen för att pumpa in bensin medans fläkten och gnisten va igång hela tiden.
Jag är öppen förförslag!
Här lägger jag ut spillbitarna och tittar så det finns tillreckligt många, planerara lite.

Bitarana kapade 45grader och börjar svetsa ihop dom.

Glömde ta kort emallan men har svetsat färdigt och tillverkat fästen för brännaren på den undre biten.

Samma som ovan fast annan vinkel för de som vill se saker från ett annorlunda perspektiv.

Rakt ska det vara! Ganska iaf.

Avgasröret. Tur att farsan hade 3/4"s gängsnitt. Tanken är att det skall anslutas en aluslang eller liknande där för att kunna föra avgaserna utomhus eller till annat lämpligt ställe.

"Tätat" med packningssilicon, hoppas det stoppar för temperaturerna, det stod 260grader på tuben, annars få det bli någon anna lösning på det.

Nu är hela ramen klar, eller iaf så långt som jag tänkt nu. Nere till höger syns hållaren för bilbatteri. Och ja, hela grejjen är uppochned.

edit: stavning.
Tanken va att den skulle sitta i min Volvo Valp och göra livet lite mer behagligt under årets kallare månader, dock så har jag andra, smidigare, brännare som någongång i framtiden ska i den.
Den här BN4an har jag lite andra planer för, den är för otymplig för att ha i bilen, så därför tänkte jag ha den som en "stationär mobil uppvärmare". Tex. värma upp garaget när man ska meka på vintern.
Försökte få alla orginalbitar att funka, men tillsist så insåg jag att det va förmycke begärt.
Fläktmotorn driver fläkten (duh), och brytarspetsar som skall ge gnista via tändspolen till gniststiftet som skall tända bensinen, och det sitter även en liten.. fläkt, kan vi kalla det, inne i förbränningskammaren på samma axel, den skall "fläkta runt bensinen" vad det verkar..
Fläkten fungerar som den ska, läs: den snurrar som den ska, dock verkar det som att den drara en hel del ström (3Ahar jaf för mig, var ett par månader sedan jag testade den)
Brytarna fungerade inte tillfredställande, inte enns efter renovering, så jag har byggt en simpel 555 timer som styr en stor transistor som i sin tur ger ström till tändspolen, så den biten är avklarad.
I mitt huvud har jag gått och funderat ut att jag skulle kunna bygga ytterligare en 555 krets som kan styra den impulsstyrda bränslepumpen som skall pumpa bensinen genom munstycket till förbränningskammaren. Denna tänkte jag skulle vara temperatur styrd, vilket innebär att.
Fläkten är alltid på, sålänge fläkten är på så gnistrar det, vilket skulle förbränna allt bränsle som kommer in i kammaren, och också föra bort värmen från utsidan av kammaren som bildas. Kvar blir då att pulsa in bränsle efter hur varmt man vill ha det.
En annan ide skulle vara att ha en microprocessor som känner temperaturen och på såvis kan styra hela uppstartsprocessen och visa temperaturer och dylikt på en display osv osv.. blir lite mera invecklat men kansek bättre i slutändan.
Jag har alltså provat den med gott resultat, dock så "duttade" jag kablaran till bensinpumpen för att pumpa in bensin medans fläkten och gnisten va igång hela tiden.
Jag är öppen förförslag!
Här lägger jag ut spillbitarna och tittar så det finns tillreckligt många, planerara lite.

Bitarana kapade 45grader och börjar svetsa ihop dom.

Glömde ta kort emallan men har svetsat färdigt och tillverkat fästen för brännaren på den undre biten.

Samma som ovan fast annan vinkel för de som vill se saker från ett annorlunda perspektiv.

Rakt ska det vara! Ganska iaf.

Avgasröret. Tur att farsan hade 3/4"s gängsnitt. Tanken är att det skall anslutas en aluslang eller liknande där för att kunna föra avgaserna utomhus eller till annat lämpligt ställe.

"Tätat" med packningssilicon, hoppas det stoppar för temperaturerna, det stod 260grader på tuben, annars få det bli någon anna lösning på det.

Nu är hela ramen klar, eller iaf så långt som jag tänkt nu. Nere till höger syns hållaren för bilbatteri. Och ja, hela grejjen är uppochned.

edit: stavning.