Sida 1 av 2

Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 00:22:34
av bachler
Så, jag köpte en gammal Eberspächer BN4 bensinbrännare på en veteranbilsmarknad för ett tag sedan.
Tanken va att den skulle sitta i min Volvo Valp och göra livet lite mer behagligt under årets kallare månader, dock så har jag andra, smidigare, brännare som någongång i framtiden ska i den.
Den här BN4an har jag lite andra planer för, den är för otymplig för att ha i bilen, så därför tänkte jag ha den som en "stationär mobil uppvärmare". Tex. värma upp garaget när man ska meka på vintern.
Försökte få alla orginalbitar att funka, men tillsist så insåg jag att det va förmycke begärt.
Fläktmotorn driver fläkten (duh), och brytarspetsar som skall ge gnista via tändspolen till gniststiftet som skall tända bensinen, och det sitter även en liten.. fläkt, kan vi kalla det, inne i förbränningskammaren på samma axel, den skall "fläkta runt bensinen" vad det verkar..
Fläkten fungerar som den ska, läs: den snurrar som den ska, dock verkar det som att den drara en hel del ström (3Ahar jaf för mig, var ett par månader sedan jag testade den)

Brytarna fungerade inte tillfredställande, inte enns efter renovering, så jag har byggt en simpel 555 timer som styr en stor transistor som i sin tur ger ström till tändspolen, så den biten är avklarad.

I mitt huvud har jag gått och funderat ut att jag skulle kunna bygga ytterligare en 555 krets som kan styra den impulsstyrda bränslepumpen som skall pumpa bensinen genom munstycket till förbränningskammaren. Denna tänkte jag skulle vara temperatur styrd, vilket innebär att.
Fläkten är alltid på, sålänge fläkten är på så gnistrar det, vilket skulle förbränna allt bränsle som kommer in i kammaren, och också föra bort värmen från utsidan av kammaren som bildas. Kvar blir då att pulsa in bränsle efter hur varmt man vill ha det.

En annan ide skulle vara att ha en microprocessor som känner temperaturen och på såvis kan styra hela uppstartsprocessen och visa temperaturer och dylikt på en display osv osv.. blir lite mera invecklat men kansek bättre i slutändan.

Jag har alltså provat den med gott resultat, dock så "duttade" jag kablaran till bensinpumpen för att pumpa in bensin medans fläkten och gnisten va igång hela tiden.

Jag är öppen förförslag!


Här lägger jag ut spillbitarna och tittar så det finns tillreckligt många, planerara lite.
Bild

Bitarana kapade 45grader och börjar svetsa ihop dom.
Bild

Glömde ta kort emallan men har svetsat färdigt och tillverkat fästen för brännaren på den undre biten.
Bild

Samma som ovan fast annan vinkel för de som vill se saker från ett annorlunda perspektiv.
Bild

Rakt ska det vara! Ganska iaf.
Bild

Avgasröret. Tur att farsan hade 3/4"s gängsnitt. Tanken är att det skall anslutas en aluslang eller liknande där för att kunna föra avgaserna utomhus eller till annat lämpligt ställe.
Bild

"Tätat" med packningssilicon, hoppas det stoppar för temperaturerna, det stod 260grader på tuben, annars få det bli någon anna lösning på det.
Bild

Nu är hela ramen klar, eller iaf så långt som jag tänkt nu. Nere till höger syns hållaren för bilbatteri. Och ja, hela grejjen är uppochned.
Bild

edit: stavning.

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 02:48:22
av 4kTRB
Jag är inte så insatt i det men det finns något som kallas Fuzzy Logic.

På Wikipedia finns en sida som beskriver just ditt problem:
  • For example, a simple temperature regulator that uses a fan might look like this:

    IF temperature IS very cold THEN stop fan
    IF temperature IS cold THEN turn down fan
    IF temperature IS normal THEN maintain level
    IF temperature IS hot THEN speed up fan
http://en.wikipedia.org/wiki/Fuzzy_logic

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 07:25:53
av FormerMazda
Vad gäller gnista så är väl den bara till för uppstart?
Iallafall har jag på de jag pillat med haft den funktionen att den gnistar bara undertiden brännaren startar, när sen låga finns så slutar den gnista.

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 07:34:21
av X-IL
Pumpen brukar få impulser från fläkten, jag är hyfsat övertygad om att det på en nyare (mitten 70-tal) modell är vart 33:e varv. Finns mycket info på nätet om du rotar på VW-sidor. Hur har du tänkt lösa avgaser osv?

EDIT> Läste igen och insåg att du hade tänkt på avgaserna

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 09:32:00
av Halvorsen
Sen finns varianten att pumpen styr sig själv med hjälp av bränsletrycket, när trycket till brännaren blir för lågt så slår den ett slag, men det finns gott om varianter...

Jag skulle vara försiktig med olika modeller på reglering, det gäller ju att ha en stabil förbränning som lågan trivs i, börjar man rucka på det kan man nog få intressanta fenomen (BOOM)...

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 10:44:33
av bachler
@FormerMazda: Ok jag får kolla ifall det funkar utan gnista när den kommit igång. Jag trodde att det bara va på diselbrännarna som det funkade så. men nu när jag tänker efter så borde det juh funka som du sa.

@X-IL: Jo, den varianten har jag också tänkt på. men det skulle juh isofall innebära en simpel 555 timer, eftersom inte fläkten vanligtvis ändrara hastighet.

@Halvorsen: Ja, dock tror jag inte min pump är riktigt kompatibel med det. Ang. Explotionsrisken så har jag tänkt såhär, om jag har gnisten igång hela tiden så borde väl alla gaser och allt brännsle som finns i kammaren alltid förbrännas. Alltså. om jag startara gnisten innan jag börjar tillföra brännsle så borde det inte vara något problem, och om jag fortsätter gnistra och fläkta ett tag efter jag slutat tillföra brännsle så borde jag inte ha något kvar i kammaren till nästa gång. Under själva förbränningnen är då det ända problemt skulle kunna uppstå, men eftersom den inte ville explodera änns när jag själv manuellt styrde bränsletillförseln genom att dutta med kablarna till pumpen så kanske det inte är nått problem.

Den pump jag använder är en nyare modell med en tyrckutjämnings grej på. plus att själva munstycket som sitter in i kammaren är väldigt litet. det blir en stråle som ett hårstrå ungefär. så det kan hända att det blir mer eller mindre en konstant stråle om man pulsar tillreckligt fort.

Om jag skulle göra detta med en uC, så behöver jag ett bra sätt att mäta temperaturen med. jag tänkte en diod kanske, den ändrara väl framspänningsfallet vid olika temperaturer och om jag förstått allt rätt så skall den vara ganska linjär också, tillskillnad från NTC eller PTC motstånd. Dock har jag ingen aning om hurvida detta funkar i verkligheten.

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 10:59:35
av X-IL
Vid för mycket bränsle kommer den att slockna alternativt becka igen osv. För lite så slocknar den väl bara. De har ju ett inbyggt skydd som stoppar pumpen om de slocknat har jag för mig, viktigt med något liknande. Men ponera att den slocknat, du fortsätter pumpa ett tag. Sen stänger du ner och startar om, har du otur då så blir det en liten explosion.

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 12:33:52
av Andy
Personligen skulle jag inte bygga något dylikt utan flamvakt, jag har sett resterna av en gammal VW buss där någon ”modifierat” el-systemet på en Ebersprätter! OMG!

Och då menar jag en termisk och en optisk vakt skulle bli standard!

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 13:49:04
av electronix
Håller med Andy ang flamvakt, har sett en resterna av en brännare där den optiska vakten(ett LDR) legat på utsidan för att det brukade krångla...inte heller någon vacker syn.
Men det borde inte vara så svårt att göra en flamvakt av just ett LDR och ntc/ptc motstånd.

Re: Bensinbrännare.

Postat: 3 december 2009, 17:55:22
av Norpan
Fördelen med att ha pumpen styrd av originalbrytaren på motorn är att den pumpar saktare när motorn går saktare så det brinner rent både med 8 och 14V på motorn.
Har du i för mycket bränsle så koksar den ihop i brännutrymmet och är du för snål brinner brännröret upp.
Så ska du reglera effekten måste du reglera både motorvarv och pumpfrekvens, men de här gamla brännarna är inte lika petiga som de moderna är.
Eller måste måste du ju inte, men om du vill att den ska hålla länge så.

Gnistan brukar vara på antingen tills flamvakten bestämmer att det brinner, eller hela tiden.
Glöden ska slockna när flamvakten tycker det brinner.
Efterblåsning tills flamvakten tycker det slocknat, eller nån minut efter pumpstopp.
Ha med överhettningsskydden i serie med bränslepumpen.

Fungerar flamvakten så kan du använda den, alternativt göra som på de lite nyare.
Ett tunnväggigt rostfritt rör, igensvetsat i änden, och en känslig fototransistor i andra änden.
När det brinner glöder änden på röret och detta ser fototransistorn som då ger signal om detta.
Men flamvakten som sitter där brukar fungera alldeles utmärkt.

Ha gärna ett grövre avgasrör, och helst långt inomhus, så får du ut lite till av värmen.

Re: Bensinbrännare.

Postat: 4 december 2009, 17:15:24
av Mizzarrogh
Jepp, tror jag har en sådandär liggandes någonstans med.
Var dubbla pumpar på dem i original vad jag minns, den första kommer jag inte ihåg men den andra var en membranpump som satt på samma lina, och, ja, de är ökända för att dra mycket på batteri isht när man försöker tända, de hade en timer vad jag minns som körde ett visst intervall när man dragit på (vet inte exakt varför dock om det var någon säkerhets grej eller något). Thermostat kunde vara en glasliknande stav (minns inte sammansättningen) och en mekansik brytare för säk. skyd.
Fläkten skulle vad jag förstått skapa något slags jetlåga innuti burken (lätt övertryck kanske?)..

Re: Bensinbrännare.

Postat: 4 december 2009, 20:46:49
av Norpan
Lite att läsa:
http://www.thesamba.com/vw/archives/man ... ooting.php

Flamvakten består av en kvartsstav inuti ett rostfritt rör, när röret blir varmt blir det längre så staven sjunker ned lite vilket får en mikrobrytare att växla läge.

Re: Bensinbrännare.

Postat: 4 december 2009, 21:06:56
av Mizzarrogh
Mmm... Explosionsrisk är det väl i princip bara om det ansamlas bensinånga (flytande bensin brinner ganska stillsamt och fridfull, det är endast ångan (tex av en liten mängd kvarstannad bensin som förångats eller dimma) som är explosiv) innuti burken och denna vid antändning gaserna ej kan expandera ut tillräckligt fort (kan möjligen varit därför fläkten gick med ett tidrelä, jag vet inte), mha, kompromissa inte med säkerheten som sagt. :)

Re: Bensinbrännare.

Postat: 4 december 2009, 21:14:48
av v-g
De kan feltända och det är normalt inget problem. Min lyckades dock nästan bränna hela min fd Volvo 244. Hann dock ut och släcka i tid (skottade snö i bilen :idea: ) i kalsingarna på morgonen.

Avgaset blir rejält hett iaf, minns att det allt som oftast smälte bort isen på en fläck under bilen :mrgreen:

Re: Bensinbrännare.

Postat: 4 december 2009, 21:31:21
av Mizzarrogh
Jo, mittdelen är ju ganska tunn plåt för att leda värmen bra, stannar tex fläkten men pumparna av någon anledning fortsätter köra (eller matar på för mycket) kan den nog bli ordentligt het.

Edit: Bensin(eller sprit)brännare medför så gott som alltid högre riskfaktor än tex fotogen, gas eller dieselbrännare men dessa är ganska säkra ändå för att vara rätt gammal konstruktion. :)