Sida 1 av 1
Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 26 november 2009, 09:14:51
av Knut
I min "nya" elbil sitter det en dc-dc omvandlare som laddar det lilla 12v batteriet som driver lampor vindrutetorkare mm. Denna dc-dc belastar 12v batteriet med en ström på ca 100mA när bilen är avstängd/parkerad. Eftersom 12v batteriet är ganska litet dras det ur lite för fort för att det ska vara riktigt bra.
Den enklaste lösningen skulle vara en diod som pallar med max strömmen på ca 50A. Men det ger ett spänningsfall som inte är önskvärt i ett 12v system. Batteriet blir inte laddat som det ska. Lamporna lyser svagare mm.
Funderar därför på ett relä som kopplar in omvandlaren när allt startar. Det är i sig inget problem med ett relä. Det finns kraftiga varianter av bilreläer som klarar 70A. Men det verkar sitta en rejält stor kondensator i omvandlaren som laddas upp när man ansluter den till batteriet. Ordentlig gnista uppstår. Jag är rädd att ett relä kommer "svetsas" ihop relativt snabbt om man bara ansluter utan att tänka mer på det.
Finns det någon snajdig lösning för att undvika "kondensatoruppladdningsgnista" på en slutande kontakt?
Själv var jag inne på en tvåstegsinkoppling. Först en "kontakt" med ett motstånd som begränsar strömmen. Sedan den "stora" kontakten någon sekund senare. Men det känns lite onödigt komplext.
/Knut
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 26 november 2009, 09:56:39
av Andy
Testa med ett solid state relä (kontaktlöst relä)!
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 26 november 2009, 10:23:39
av limpan4all
Diod + relä samt kondensator över anslutningarna.
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 26 november 2009, 10:55:04
av Knut
Andy skrev:Testa med ett solid state relä (kontaktlöst relä)!
Oj! Vad gör dom sådana av? GULD? (Elfa vill i alla fall ha bra betalt för dom.)
Jag visste inte att det fanns sådana för DC. Man lär sig varje dag. Ska överväga tanken.
limpan4all skrev:Diod + relä samt kondensator över anslutningarna.
Jag förstår inte riktigt hur kopplingen är tänkt? Kondensator över dom öppna kontakterna? Hur ska dioden sitta?
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 26 november 2009, 11:31:23
av limpan4all
Parallellt med reläet, då får du det bästa ur båda världarna. Dioden gör att det aldrig är helt ifrån, reläet gör att det är rejält till.
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 26 november 2009, 12:24:58
av blueint
MOSFET som har låg Rds_on. Ev kan du kombinera med ett relä parallellt.
Edit: ELFA priserna är kända för att vara höga.
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 26 november 2009, 16:46:40
av Nerre
Det finns fiffiga små kretsar som man kombinerar med en MOS-FET och därmed får en nästintill ideell diod (det sitter en MOS-FET i dem redan men behöver man mer ström kan man koppla dem till en större).
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 26 november 2009, 16:58:03
av grym
ntc startmotstånd löser det mesta
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 27 november 2009, 21:50:50
av Knut
Hittade ett par olika utav dom "fiffiga små kretsarna". Verkar inte så dumt. Ska fundera mera på det.
Ntc startmotstånd. Hittar inte något alls om det på nätet. Länk?
Förstår tyvärr ändå inte hur diod, kondensator och relä ska kopplas?? Men jag ska vid tillfälle försöka rita ett schema så får vi se om jag fattar rätt.
/Knut
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 27 november 2009, 22:06:35
av grym
60-291-85
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 28 november 2009, 19:22:47
av orvar-e
två st reläer parallell kopplade, första steget över ett kraftfullt motstånd, nästa steg en sekund senare som förser anläggningen med kräm. Så du laddar upp kondensatorena lite så att det inte blir nån större strömrus.

Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 1 december 2009, 20:34:18
av MiaM
Finns det inget sätt att modda DC-DC-omvandlaren så att den får en on/off-styrsignal?
Man kan väl gissa att matningen in dels går till några kraftkomponenter och dels till småelektronik. Om du har tur så går det att bryta bara matningen till småelektroniken och då slutar omvandlaren dra ström. Om du har otur så pajar den. Finns det schema över den?
I värsta fall kan du ha en mekanisk brytare, t.ex.:
http://www.biltema.se/products/product. ... mId=133279
http://www.biltema.se/products/product. ... emId=76523
Annars kan man ju "släcka ut" gnistan med en spole för att minska startströmmen och en rc-krets för att släcka gnistan som då istället uppstår vid brytning...
Re: Hur undvika brända reläkontakter?
Postat: 2 december 2009, 07:58:37
av Knut
Jo en spole och något som "filtrerar" bort gnistan vid frånslag är det enklaste hittills. Hur dimentionerar man ett sådat? Man måste tänka på att det är rätt stora strömmar inblandade. ca 50A vid 14V.
Men jag funderar på hur känsliga reläkontakter är igentligen. Kan det vara värt att testa helt utan något gnistsläckande? Eller sabbar man bara kapital om man testar?
/Knut