Sida 1 av 2

Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 07:39:39
av Fräsen
Har en Black & Decker skruvdragare på 18V. Batterierna börjar bli helt hopplösa. Jag har två pack till den. Den första började strula för ett halvår sen genom att inte ta mer laddning än ett par minuter innan laddaren lyste grönt. Nu är det likadant med det andra batteriet. Laddaren blinkar grönt och rött om varannat för att sen ladda i några minuter. Är de helt slut då eller går det att "sparka liv" i dem? Det är NiMH batterier.

Det är ju inte någon supermaskin så jag vill inte köpa nya batteripack till den, men känner ändå att den har lite mer att ge, speciellt när det är två batterier till den, så att man kan ladda ena medan man använder den andra.

Jag har öppnat och kollat, det är cylindriska batterier på 1500mAh som är seriekopplade. Är det värt att köpa nya och löda ihop ett eget pack? Någon som har tips om någon "billig" leverantör av sådana eller andra tips?

Har kollat hos http://www.cheapbatterypacks.com/?menu= ... &sid=46456 men finns det fler leverantörer?

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 08:18:21
av Gimbal
Hade samma problem för ett halvår sedan, och efter lite mätande så visade det sig att det bara var en cell i varje batteripaket som hade pajat. Så av de två batterierna fick jag iallafall ihop ett friskt batteri. Går som hejsan.

(Alla celler hade bra spänning obelastade, men med lite belastning så polvände en cell och ut kom i stort sett ingenting.)

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 08:24:16
av xraid
http://www.instructables.com/id/Revive- ... -a-Welder/

Nicad batterier behöver en zap tydligen ...

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 08:51:37
av Fräsen
Gimbal> Hur mycket belastade du batterierna när du mätte, och hur? Varför skulle bara ett av batterierna blivit dåligt? Om det visar sig att bara en cell är trasig, finns det någon billig svensk leverantör?

Xraid> Var ju festligt, tyvärr är mina NiMH och då lär det inte gå lika bra...

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 09:48:27
av Nerre
Det är vad jag förstått ett väldigt vanligt fenomen med paket med NiCd eller NiMH. Eftersom cellerna inte är identiska så händer två saker:

1. En cell som tar laddning dåligt blir aldrig fulladdad. De andra cellerna kommer istället att överladdas lite grann tills laddaren slår av. Det innebär att cellen kommer att få sämre och sämre laddning (för i och med att den inte blir fulladdad kommer den ju att bli tom först).

2. En cell som tar laddning bättre än de övriga kommer hela tiden att bli överladdad, och kommer aldrig att bli ordentligt urladdad. Det är inte heller bra för cellen.

Problemet är störst om man använder snabbladdning. Låter man regelbundet batterierna laddas med låg ström så kommer de där lite sämre cellerna att komma upp till normal laddning. Och sen får man då se till att även tömma batteriet ordentligt innan det laddas, för annars är det bara den dåliga cellen som motioneras.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 10:44:24
av Gimbal
Minns inte exakt vad jag använde för belastning, tror det var en liten motor, men en gammal billampa går nog också bra.

Sjunker då batterispänningen ordentligt när du lastar så börja mät över varje cell så hittar du nog en som plötsligt har minus en massa volt.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 11:02:42
av Fräsen
Tack Nerre och Gimbal! Ska prova och se om det är en stackars cell som är slut. Blir något billigare med en cell jämfört mot hela paketet... Sen är det bara att hitta någon leverantör.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 11:15:50
av Norpan
Det är nästan alltid en eller två celler som ger upp i batterimaskiner, har lagat ett antal batterier med att byta högst två celler.
Problemet är att hitta nåt passande att stoppa dit istället men har du två dåliga batterier kan du få ihop ett fungerande.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 13:13:03
av v-g
Tyvärr ett vanligt fenomen bland billiga batteridrivna saker. Kan man inte mixtra (som vi alla är en fena på) så kostar kvalitet (typ Bosch/Makita) inte så mycket mer inte om man tänker på att batterierna max håller ett par år på de billiga.

I de flesta fall är det inte fel på cellerna utan det är laddaren som sabbar batterierna. Kan skruva upp en billig och kolla (har tre st från far), i de jag kollat tidigare är det inte många komponenter (inga dyra iaf) :|

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 13:37:39
av Gimbal
Gäller nog även dyrare dragare, min blåa Bosch tex, den var åtminstone halvdyr.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 14:19:14
av Nerre
Såvitt jag vet förekommer det även på dyrare prylar, så fort det är en snabbladdare med i bilden. Det beror ju just på olikheter i cellerna.

Det förekommer även om man kör med lösa celler och laddar dem i laddare där de laddas parvis (just därför köpte jag en LaCrosse-laddare från Clas O för ett par år sen). Idag körs ju många MP3-spelare på en ensam cell och när folk då ska ladda dem så laddar de med nån annan cell de har liggande och eftersom cellerna är olika mycket laddade så blir den sämsta aldrig riktigt fulladdad.

För även om laddaren kör med delta-V så måste ju den reagera på när den första cellen är fulladdad, sitter cellerna i serie kan ju laddaren inte känna av de enskilda cellernas status.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 15:24:16
av Norpan
Kan hålla med om att det gäller de flesta batterimaskiner, mycket tänkbart att det har med snabbladdning att göra.
Men somsagt är det omöjligt att göra batterierna exakt likadana så även om man laddar långsamt så är det nån cell med lägre kapacitet som får backspänning när man ska borra det sista hålet innan man byter batteri, och av nån outgrundlig anledning så trivs inte cellerna med detta.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 15:41:17
av netrunner
Ett sätt är att helt byta batterityp. Eller om man vill bara göra så att man kan köra med två olika typer av batterier. Iom att det är en vanligt borstad motor så är den inte så petig på spänningen. 12V blyacc på 7,2Ah funkar mycket bra i denna, som var avsedd för 7,2V. Drog utan problem 1500 skruv under ett fasadbyte.
Bild

Laddaren som följer med är ju inte så mycket att hänga i julgranen. Den lär döda det mesta rätt så effektivt:
Bild

Så man får rensa laddstället och ansluta ett par banan kontakter:
Bild

Så köper man en smart laddare som tillsammans med dom olika laddställ man har till kan ladda nästan alla saker man har:
Bild

Med den typen av laddare så känner den automatiskt av hur många celler det är, så om man tar bort en cell som är dåligt så laddar den lika bra för det. Borrmaskinen blir lite svagare men ... tja.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 18:31:42
av danei
Att byta en cell brukar resultera i att nästa ger upp. Har man två packar med lika celler så kan man ju bygga ihop. Men en ny cell gör inte batteriet långlivat.

Re: Urladdade skruvdragarbatterier, hur göra?

Postat: 20 november 2009, 19:13:07
av mrfrenzy
Det här problemet har Makita löst med deras serie Lithiumbatterier och laddare: http://www.essve.com/upload/6867/LXT%20 ... tation.pdf

I batteriet finns en µC som mäter och loggar urladdningskurva, temperatur mm.
Laddaren laddar varje cell individuellt och utjämnar vid behov.
Cellerna kyls med fläkt medan laddning pågår.

Man kan också koppla in batteriet till datorn för att avläsa konditionen och antalet cykler...