Sida 1 av 1

Golden shellback coating, erfarenheter?

Postat: 13 november 2009, 18:10:10
av markusb
Golden shellback är en ny vattentätande coating som läggs i vakuum.
Stötte på det för första gången igår. Gjorde en sökning här på forumet men inget kom upp om detta.

Håller på mycket med RC (radiobilar) och har tidigare lyckats laga mina fartreglage när dom brunnit.
Dessa kostar runt 1000:- så det är något jag sparar ordentligt med pengar på att laga.
Dessutom går dom sönder hyffsat ofta.

Igår tog det tvärstopp i det nya reglaget pga det var coatat med vad jag gissar är golden shellback.
Reglaget är Traxxas VXL-3S för borstlösa/borstade motorer (nya versionen som är helt vattentät).

Är det någon som har erfarenhet av denna coatingen? Produktbeskrivningen säger att den inte är lösbar med lösningsmedel, utan ska något repareras så är det att slipa väck det som gäller.
http://golden-shellback.com/documents/description.pdf

Jag hoppas att det finns en annan lösning på det då reglaget innehåller två kort i sandwichkonstruktion.
Dessa måste delas för att jag ska kunna reparera. Dessutom sitter dom gjutna på plats i skalet så jag får inte ens ur korten..
Coatingen är inte stenhård, dock inte långt ifrån. Inget man skär med kniv eller bänder loss som man kan göra med silikonlimmade kondingar osv.

Detta kan dock läsas i produktbladet.
"Thermal Stability of Dry Film - Resistant to solvents to 175 C"

Min första tanke är att lägga reglaget i uppvärmt lösningsmedel? Dock inget jag tänker testa om jag inte vet att det funkar. Har väldigt dålig koll på lösningsmedel och liknande. Just uppvärmningen av lösningsmedel verkar kunna vara en farlig process om man inte vet vad man gör.
Jag vet att det finns folk här som är duktiga på kemi, några tips?

Två bilder på den förra versionen utan coating. Detta reglaget bytte jag FETar samt drivers på utan problem.

Bild

Bild


Här är bilder på den nya versionen med golden shellback.

Bild

Bild

Re: Golden shellback coating, erfarenheter?

Postat: 13 november 2009, 18:48:20
av xxargs
Om det är någon form av härdlack så är den inte så rolig att få bort, vilket jag gissar att det är...

Att man lägger det under vakum är att få bort luft och fukt ur alla skrymslen och lacken tränger in i dito när man släpper in luften igen - bra sätt att få bort alla gasblåsor som annars hindrar inträngning.



Om den misstänkts är epoxy-baserad så kan du prova med en droppe så vattenfri ättiksyra som du kan få tag på och se om lacken verka svälla om du torka av droppen efter någon minut - då kanske det går att mjuka upp det med dito. - dock konc. ättiksyra är farliga saker att få på huden/ögon och kan ge djupa och svårläkta frät/brännskador då spill kan tränga in långt in i huden utan att det märks och först när det späds ut med kroppsvätskorna så börja syran att arbeta... organiska syror är i det avseende minst lika farligt som tex. konc. svavelsyra som säger till direkt med brännande...

sedan stod det att smältpunkten låg på 290 grader C och är något som kanske gå att använda när du försöker avlöda komponenten

Re: Golden shellback coating, erfarenheter?

Postat: 14 november 2009, 12:13:17
av markusb
Tack för svaret!

Smältpunkten kanske är något man kan använda sig av.
Jag tror att det är bättre än att blanda in syror i det hela, speciellt då det är ganska otrevliga grejjer för en ovan.

Jag ska testa med värmning och se vad som händer. Synd bara att lödtennets smältpunkt är runt 100 C under,
iofs har jag lika stor nytta av lösa komponenter då jag har ett offerreglage av gamla modellen liggande som kan sättas ihop.

Re: Golden shellback coating, erfarenheter?

Postat: 14 november 2009, 12:15:30
av tecno
Var köper man detta i Sverige?

Re: Golden shellback coating, erfarenheter?

Postat: 14 november 2009, 12:42:35
av markusb


Klippet är ett år gammalt. Han säger att det inte är tillgängligt för allmänheten än, men när det blir det så får man skicka sina produkter till företaget så coatar dom det åt en.

Re: Golden shellback coating, erfarenheter?

Postat: 14 november 2009, 15:22:39
av xxargs
hmm. dom försöker göra det mer mystiskt än vad det är, tydligen.

har man vakumpump (tex den som jula säljer) och någon kammare (vilket är knepigare att få till) där man kan stoppa in sina prylar och sedan suga ned så kan man nog göra det själv med valfri härdande lack.

har man motorlindningsverkstad i närhetern (och finns kvar) så kan dom förmodligen hjälpa till med den detaljen