Sida 1 av 3
likriktare/laddningsregulator till MC
Postat: 1 februari 2005, 16:12:12
av Tonyboy
Hejsan,
Är nykomling på forumet och tänkte se om det finns några tips på laddningsregulator till en MC.
Tänkte likrikta spänningen på enduron för att koppla till halogenlampor för mörkerkörning.
Hoppas och vill att generatorn ska leverera c:a 100watt efter likriktning. Strömmen blir väl då (I = P / U) -> 100 / 12 =~ 10 A.
Från generatorn har jag 2 tampar + jord (som är ramen). Dessa 2 kopplar jag till en en helvågslikriktare, dvs diodbrygga med 4 dioder vilket ger mig likspänning.
Denna likspänning vill jag koppla till en laddningsregulator som ska klara 10A.
Nu till frågan, finns det någon ritning på en sådan? Passar vilken som helst från en bil t.ex.?
/Hemsnickraren
Postat: 1 februari 2005, 16:20:32
av Fritzell
Kom ihåg att du bör glätta spänningen efter likriktningen också och eventuellt filtrera den om du inte köper en lite mer sofistikerad regulator. Jag skulle nog tro att funkar med istortsett vilken bilregulator som klarar att leverera tillräckligt med ström. Annars kan du bygga en själv eftersom du är hemsnickare
Du vill och hoppas att den ska ge 10A men kolla upp det säkert först också. Sen säger du att du har två sladdar ut från generatorn? Har du mätt på dessa två att de säkert är växelspänning? Är du säker på att du MÅSTE ha likspänning till dina halogenlyktor? Sitter det inget batteri på en enduro?
Postat: 1 februari 2005, 16:27:10
av Magnus Pihl
Mig veterligen ska man ladda med 10% av ackumulatorns kapacitet. Likrikta och gör en konstant strömgenerator, så behöver du inte så stora kondensatorer.
Postat: 1 februari 2005, 16:54:10
av Tonyboy
Jo, det sitter batteri på den och någon typ av halvvågslikriktare för att ladda batteriet.
Lamporna drivs direkt från generatorn då dom lyser svagare då motorn går på tomgång.
Det finns ett färdigt "kit" att köpa till cykeln, jag tänkte väl i princip "kopiera" lösningen, OM det är enkelt. Annars köper jag
bara ett sådant kit och monterar på. Men det är ju roligare att göra något
själv och ta reda på hur saker fungerar.
Här finns en Full wave regulator/rectifier
http://www.trailtech.net/dc_conversion.htm
Det finns även ett dokument som beskriver hur man ska koppla in den:
http://www.trailtech.net/images/dc_conv ... on_ktm.pdf
Finns det någon enkel lösning som fungerar som denna?
/T
Postat: 1 februari 2005, 17:22:39
av danei
Vad jag har förstått så är det i allmänhet en permanent magnetiserad generator på enduromaskiner. Det ser ut så på bilderna. Då kan man inte använda en laddningsregulator från en bli. Man får använda en regulator som kortsluter lindningen när spänningen blir för hög. Ämnet har varit uppe förut. Testa att söka.
Postat: 1 februari 2005, 17:40:47
av 13th.Marine
hmmm sitter och funderar på nått liknande till min egen hoj (Kawa Kx 125B en LVreggad enduro). Men min gör tvärtom vid tomgång, då ökar skenet i lytorna. Samt att lyktorna går inte på växelström, detta eftersom de troligtvis skiner även om du slår av motorn för då går de över till batteridrift.
Postat: 1 februari 2005, 19:08:05
av janne66
Jo, detta ämne har varit uppe här tidigare minns jag. Å har sett det på mc-sidor.
Antar att du har magnettändning (som på moped), å ingen generator.
Har för mig att de som bygger "regulator" baser det på en zenerdiod som styr nån "ventil".
Postat: 1 februari 2005, 21:30:06
av Tonyboy
Ok, slänger upp bild på generator och ett tänkt kopplings-schema. Det är alltså regulatordelen som verkar vara problemet. Som "laster" finns bl.a. ett par lampor och batteriladdning.
Hur kan ett schema på regulatorn se ut.
Jag har bättre koll på digitalteknik än dessa analoga komponenter.
Ha överseende med ritningen då den är ritad i Paint
Tänkta kopplingen...
/T
[Edit]
Idag slocknar lamporna då motorn stannar. Men blinkers går på batterier, dvs likström.
[/Edit]
Postat: 1 februari 2005, 21:51:44
av DeeJayPA
Jag höll på med en shunt regulator till en skoter.. den jobbar ju så att den kortsluter ner inspänningen när den blir för hög. i det härfallet var det över 13,8V. en sån går ju att bygga inte alls så avancerat iaf.. har nån ritning på den jag höll på med men det är inte säkert att ritningen är helt okej dock.
den typen av regulatorer är ju vanliga i skoter MC och enduro bla. men då måste du ha batteri efter regulatorn.
Edit: såg att du fick ett svar av mej på elfa också=)
Postat: 1 februari 2005, 23:39:19
av danei
Om man bygger enligt Tonyboy skulle man få bränna massor av effekt i regulatorn. Spänningen kommer att bli opraktiskt hög efter likriktningen.
Postat: 2 februari 2005, 15:30:50
av Andy
Kanske det skulle fungera med en styrd likriktare!?
Postat: 2 februari 2005, 15:44:11
av danei
Kanske det. Men jag tror att den vanliga lösnigen. Med att kortsluta lindningen är den som funkar bäst.
Postat: 2 februari 2005, 15:53:14
av Andy
Danei;
Det är inte omöjligt att du har rätt men jag tycker lite synd om lindningarna och att slösa bort energi som kunde användas bättre än till värme.
Postat: 2 februari 2005, 15:57:57
av danei
Det är inte så illa som det först kan tyckas. När man kortsluter lindningen blir Spänningen noll. Det blir dessutom en mättnad i kärnan, så det blir inte så stor strömrusning. Jag reagerade som du första gången jag hörde om konstruktioen. Men efter lite funderande så kom jag fram till att den inte är så dum.
Jag är inte expert på området. Men det är iafa vad jag har resonerat mig fram till.
Postat: 2 februari 2005, 16:34:46
av Schnegelwerfer
Jag vet egentligen ingenting om generatorer, men borde inte en mättning av kärnan ge just en kraftig strömrusning p.g.a. att induktansen kraftigt sjunker vid mättnad?
Vanliga induktorer fungerar ju på det sättet.