Hjälp med 2-bitars räknare och Karnaughdiagram

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hadoque

Hjälp med 2-bitars räknare och Karnaughdiagram

Inlägg av hadoque »

Hej
Jag har fått i labbuppgift att designa en 2-bitarsräknare med D-flip-flops som ska kunna räkna upp eller ned. Med ett extra input, x, bestäms räkneriktningen; x=1, räknar upp, x=0, räknar ner.
Som hjälp fick jag tre tillståndstabeller att fylla i, en för D1 och D2 (flip-flopparna), och en för vardera D1 och D2.
Jag har fyllt i tabellerna så här:

Kod: Markera allt

q1q2|x=0|x=1
____|___|___
 00  | 11|01
____|___|___
 01  | 00|10
____|___|___
 11  | 10|00
____|___|___
 10  | 01|11
____|___|___

D1 D2

q1q2|x=0|x=1
____|___|___
 00  |  1|  1
____|___|___
 01  |  0| 0
____|___|___
 11  |  0| 0
____|___|___
 10  |  1| 1
____|___|___

D1

q1q2|x=0|x=1
____|___|___
 00  | 1 |0
____|___|___
 01  | 0 |1
____|___|___
 11  | 1 |0
____|___|___
 10  | 0 |1
____|___|___

D2
Om jag samlar ettorna till de båda funktionerna får jag

D1 = q1' + q2'
D2 = x'q1'q2' + xq1'q2 + x'q1q2 + xq1q2'
D2 blir efter förenkling ekvivalent 1, vilket ju inte kan stämma. Jag måste ha tänkt fel någonstans... Vore tacksam för synpunkter
cyprox

Re: Hjälp med 2-bitars räknare och Karnaughdiagram

Inlägg av cyprox »

Jag vill inte skriva svaret, det får du själv räkna ut, men jag ska ge dig en liten ledtråd.
Ta en extra titt på funktionen för D2. Ser den korrekt ut? Ta en titt på Karnaughdiagrammet en gång till.

Kom ihåg att du kan gruppera ettor som ligger i varsin ände av diagrammet. Tänk dig att diagrammet är är ritat på en cylinder så att vänster- och högersidan resp. topp och botten möter varannan så att diagrammet inte får något slut. Lite som vissa versioner att spelet snake där ormen kan åka igenom väggen och komma ut motsatt sida att spelplanen.
Hoppas du förstår vad jag menar. Lite klurigt att förklara så jag visar ett exempel

Du skrev såhär:

q1q2|x=0|x=1
____|___|___
00  | 1 | 1
____|___|___
01  | 0 | 0
____|___|___
11  | 0 | 0
____|___|___
10  | 1 | 1
____|___|___
Men det kan lika gärna skrivas såhär:

q1q2|x=0|x=1
____|___|___
11  | 0 | 0
____|___|___
10  | 1 | 1
____|___|___
00  | 1 | 1
____|___|___
01  | 0 | 0
____|___|___
Dessutom undrar jag om du inte råkat kasta om D1 och D2 i dina funktioner. I alla fall om utgången på D1 ska motsvara nästa tillstånd för q1 och utgången på D2 ska motsvara nästa tillstånd för q2. (I texten ovan har jag använt dina beteckningar)
Användarvisningsbild
hadoque

Inlägg av hadoque »

Japp, det stämmer. Nu har jag löst det. Tack för hjälpen.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

cyprox skrev: Kom ihåg att du kan gruppera ettor som ligger i varsin ände av diagrammet. Tänk dig att diagrammet är är ritat på en cylinder så att vänster- och högersidan resp. topp och botten möter varannan så att diagrammet inte får något slut. Lite som vissa versioner att spelet snake där ormen kan åka igenom väggen och komma ut motsatt sida att spelplanen.
Detta illustrerade vå oerhört pedagogiske föreläsare i kursen Digital och Datorteknik genom att visa ett karnaughdiagram ritat på ett stort papper med en liten triangel bortklippt längst ned. Han virade detta papper ett varv kring huvudet så att näsan passade perfekt i den bortklippta biten och sedan stod hand där med en stor strut på huvudet och i blindo försökte förklara just detta, på norsk-svenska dessutom.
Användarvisningsbild
hadoque

Inlägg av hadoque »

lol, låter som en lektion man kommer ihåg... ;)
Skriv svar