Vart man lär sig som nybörjare ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Ernetoft

Vart man lär sig som nybörjare ?

Inlägg av Ernetoft »

Hej:P

Som topic låter, vart lär man sig hur man bygger saker, de olika komponenternas funktion, läsa av scheman osv.

Ni kan också skriva hur ni började med elektronik och vilken väg just du tog för att komma till den nivå du är på just nu :mrgreen:
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Vart man lär sig som nybörjare ?

Inlägg av TomasL »

Biblioteket och internet är väl lämpliga startpunkter.

Hur det började, tja, började plocka isär alla mekaniska saker jag hittade som 5-åring (mitten 60-talet).
Var med farsan ute på jobb, byggde en färgmaskin i mekano och lego när jag var runt 8 eller så, med Wäfveribolagets färgmaskiner som inspiration (Morsan var vansinnig då jag tog alla elastiska bindor och gasbinda och färgade).
Lånade böcker på biblioteket, använde spikplattor och sockerbitar när jag byggde min första vippa.
Gick med i FRO som 13-åring därefter 4-Årig teknisk (Elkraft) osv.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> ...vilken väg just du tog för att komma till den nivå du är på just nu

Jag "tog" aldrig någon speciell "väg". Och det var inte för att komma till någon speciell "nivå".
Mest bara tillfälligheter. Är man intresserad så är man, det är inget man väljer...

Men som TomasL säger, vill man ha lite grunder så finns det säkert bra introduktionsböcker
på biblioteket. Bara att knata iväg och börja botanisera i hyllorna...
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

En utbildning i elektronik var min början. Det är inte den snabbaste vägen och i ärlighetens namn hade jag nog tjuvstartat lite.

Ett snabbare sätt att komma dit, är att ta del av de svar dom tidigare som frågat samma sak fått här på forumet!

Genom att söka på +börja +nybörjare +elektronik får man fram en hanterlig lista av tidigare trådar på ditt tema.
Skriv svar