Sida 1 av 3
Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 09:45:24
av Macce
Nu efter ett mellanår så har jag antingen blivit dum, eller sen är detta mycket svårare än jag tror.
Det som jag vill veta är strömmen från U1, U2 och genom R3.
Var är det enklast att börja? Blir strömmen i hela kretsen samma, dvs I U1 = I U2?
Det som blandar bort mig helt är att det finns två spänningskällor, med en vore det ju riktigt simpelt...
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 09:56:10
av HUGGBÄVERN
Kalla strömmen som går genom R1 (och R2) för i1 och strömmen genom R3 för i2.
Sätt upp en ekvation för slingan U1 - R1 - R3 - R2 och en ekvation för slingan U2 - R3 så här:
(1) U1 - i1(Rs+R1+R2) -i2R3 = 0
(2) U1 - i2(R3 + Rs) = 0
Börja med att lösa ut i1.
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 11:20:32
av jesse
glöm inte Rs
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 11:40:46
av HUGGBÄVERN
o-glömt, hoppas jag. Ser det vettigt ut så?
Man kan ju välja att antingen gå på strömmar eller potentialer. Vilka slingor man väljer är egalt.
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 11:43:54
av AndersG
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 11:53:03
av HUGGBÄVERN
Läste det som Kretsteori på unnisivetetet 78.
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 11:54:33
av AndersG
Hehe.. Dvs i Finland läste man det *före* universitetet

Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 12:29:54
av HUGGBÄVERN
Vi ligger lååååååååååååångt efter i våra skolor.

Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 17:47:41
av E85
Kallas för
Kirchhoffs lagar för den som vill söka mer info.
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 19:30:23
av xxargs
också 80-talet på 2 och 4-årig teknisk linje...ganska mycket till och med... tydligen är allt sådan uppflyttat till högskolenivå numera...
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 19:33:22
av TomasL
Vill minnas att vi faktiskt läste det i grundskolan, fysiken på 70-talet.
Dock var det väldigt mycket Kirchhoff och dylik teori i gymnasiet (4-årig T)
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 19:44:52
av Jonas L
Fast den där löser man ju lättast med superposition. Alltså man tar en spänningskälla i taget och nollställer den andra, sedan tar man summan av resultatet. Ledning: En nollställd strömkälla är ett avbrott, en nollställd spänningskälla är en kortslutning.
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 20:36:16
av bos
Jonas: Visa gärna hur man gör i detalj. Jag får helt olika svar när jag provar din variant, jämfört om jag gör vanlig potentialvandring (ställer upp de två ekvationer som soundbrigade visar).
Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 20:45:27
av swirve
Eller så slänger man in det i nåt enkelt simuleringsprogram i datorn och låter det räkna. Det fanns inte på 70-talet så det är därför vi inte lär oss detta förrän i högskolan nuförtiden

Re: Räknefundering
Postat: 2 november 2009, 20:56:52
av TomasL
Jodå, det gjorde det visst det, har (hadde) ett dylikt program i nån bok från 70-talet, skrivet för ABC80.