Sida 1 av 2
Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 09:46:18
av RobertT
Hur ska man räkna för att ta reda på storleken på motstånden i en Schmitt Trigger likt denna?
http://www.hobbyprojects.com/schmitt_tr ... ger_2.html
Jag vet att input från hallgivaren i en bil är 1,8-8v (hög) och 0,7-0v (låg)
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 09:52:06
av jesse
Den är ju lite bökig att räkna på , men formlerna finns
här.. Tyvärr går formlerna ut på att räkna ut spänningsnivåerna när du har givna resistanser. Du kan ju plocka in dom i ett program och iterera kanske, och få fram motstånd med vettiga värden?
Själv skulle jag rekommendera att du istället använder en OP-förstärkare.
schmitt-trigger med OP.
Om alla motstånd är lika (t.ex 10kΩ) så blir tröskelspänningarna 1/3 respektive 2/3 av matningsspänningen.
Ska du anpassa dessa så blir:
Vhög = Vmax ( R2 / ( (R1 // R3) + R2) )
Vlåg = ( (R2 // R3) / ( ( R2 // R3) + R1) )
"//" betyder parallellkopplad med och beräknas R1 // R2 = 1 / (1/R1 + 1/R2)
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 10:20:45
av electronix
Varför inte använda en IC? typ en nor, nand, inv? då behöver du inget mer än just den.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 12:16:04
av PeterH
För att ingen av oss vet vad trådskaparen *egentligen* vill ha hjälp med

Är det ett skolarbete vill han/hon säker ha hjälp med att räkna ut i just den länkad kopplingen, är det för att lösa en koppling som redan finns kan det vara platsbrist eller kostnad. Som vanligt kan man få helt olika svar beroende på hur mycket man besvärar sig med att informera i det första inlägget, som det är nu kommer tråden troligtvis bli ännu en lång tråd som slutar med något i stil "då skulle du gjort så här istället så behöver du ingen schmitt trigger alls"

Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 13:05:26
av electronix
Jepp det var så sant det, vi får väl se om det dyker upp mer info om det hela.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 13:44:02
av RobertT
Jag har byggt en tändmodul som man kan ställa/styra önskat varvtal i en bil, men den bygger på att man har ett tändsystem med brytarspetsar och kondensator. Nu tänkte jag använda den på en bil som redan har tändmodul med en hallgivare i fördelaren.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 14:13:12
av Icecap
Då är rätta valet en op-amp baserat schmitt-trigger.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 14:44:21
av prototypen
Bara för att det är jag. Man kan tota ihop en med diskreta transistorer också och då kan man välja tillslag och frånslag som man vill (det går på en OP baserad också men kräver fler komponenter. En med transistorer kan göras så den tar mindre plats också.
Protte
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 17:42:15
av RobertT
Jag får nog gå ner i källaren och labba lite. Jag vill ju helst kunna använda kortet jag redan etsat.
Man tackar så länge.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 18:38:54
av jesse
Du får väl prova dig fram med dina transistorer så att du får positiv trigg på ca 1.6 volt och negativ på 1.0 volt så har du lite marginaler. Se till att du inte har för låga värden på motstånden, då kan inspänningen påverkas.
Vill man bli av med elaka spikar och man känner till maxfrekvensen på signalen kan man också lägga in ett lågpassfilter. Det kan räcka med en kondensator till jord på rätt ställe.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 19:43:20
av jesse
Jag har lekt lite med Linear's LT-spice (laddade ner det i går) och simulerade prottes krets med två transistorer BC547B.
R1=15k, r2=5k6 och r3 = 470.
Matningsspänning: 12.5 volt.
ger triggvärdena 1.0 volt och 1.9 volt.
Även om utimpedansen på signalen är 1k så triggar den fortfarande vid samma (ursprungs) nivåer, men insignalen sänks ganska rejält. med en 220 nF kondensator på ingången dämpar du spikar, men får igenom 400-1000 Hz utan problem. (Nu har jag ingen aning om vilka frekvenser du har i din signal)
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 22:19:43
av RobertT
En bilmotor varvar väl på sin höjd 8-9000 rpm, max 150 pulser i sekunden.
Men matningspänningen från fördelaren till bilens tändmodul ligger mellan 1,8-8 v.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 22:46:08
av jesse
insignalens spänning varierar alltså mellan 0-0.7 (låg) och 1.8-8 volt (hög) där är jag med. Men vilken nivå på din utsignal från schmitt-triggern vill du ha? Jag räknade med att du matade själva schmitt-triggern med vanlig 12 volt , och då får du också 12 volt ut.... men du kanske vill ha nån annan nivå? 5 volt?
Re: Schmitt Trigger
Postat: 27 oktober 2009, 23:05:47
av bearing
Att bara mata med batterispänningen funkar nog inte så bra. Den är inte så ren, har jag läst.
Re: Schmitt Trigger
Postat: 28 oktober 2009, 08:24:16
av RobertT
Jag har byggt en tändmodul enl.
http://www.jetronic.se/Ign_varv2.PDF
Tror att min modul kanske kräver lite mer ombyggnation än vad jag först trodde.
Jag vill ta in signalen från hallgivaren genom J3 där nu kabeln från brytarspetsen sitter.
Sen vill jag att den går ut genom J1 om man inte trycker in switchen, gör man det begränsas signalen vid det varvtal man ställt in med trimpoten R4.
Chipet är programerat så. Dom ändringar som är gjorda är att D2 är utbytt mot ett 27ohm motstånd och en 100nF konding mellan U2 och GND.
Kan någon svara på vad som behövs göras?
RobertT
Edit: värden på komponenter