Sida 1 av 1
Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 14:00:05
av mippen
Fick en förfrågan utav en kollega om man kan mäta varvtal från en Generator.
Om jag inte minns helt fel så använder vissa varvtalsinstrument ett "W" uttag (???) på generatorn.
Är det någon som vet mer om vad generatorn kan leverera för info och hur signalen ser ut?
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 14:23:33
av Andy
Det går att göra ett uttag själv om det inte finns, utsignalen blir AC och direkt beroende av poltalet.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 14:30:26
av mippen
Finns det någon generisk spec på utsignalen på generatorer som har uttaget?
Är det bara laddnivå den levererar eller går det att få fram en RPM signal som är någerlunda rättivisande?
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 15:15:00
av AndLi
mippen: Volvos FL6 -90(?) har varvräknaren kopplad mot generatorn.
Den känns väldigt exakt, förutom när fläktremmen slirar/går av...
Det kan kanske gå att hitta ett elschema, har sålt min så jag kan tyvärr inte hjälpa till med mätningar...
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 15:19:16
av mippen
Lite så jag misstänkte...
Frågan är hur signalen kan ha sett ut.. om det är amplituden (enkel voltmätning) eller om det är en frekvens signal som är generatorns varvtal.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 15:38:02
av limpan4all
Du kan filtrera ut motorvarvtalet från bilens matningsspäning.
AC koppla en kraftigt förstärkande OP-amp och gör en tvåpunktskalibrering mot känt varvtal så är du hemma.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 16:28:56
av mippen
i just det här fallet så skulle jag behöva en mer generisk lösning.
Kommer ej ha tillgång till fordonet innan så om W utgången (om den nu heter så) kan gå att använda så är det nog lösningen jag bör gå på.
Tack för tippset annars!
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 18:10:21
av Norpan
Många dieslar från 80-90tal använder W uttaget.
Problemet är dels att poltalet varierar från generator till generator, och att remskivorna vevaxel/generator inte har samma förhållande mellan två olika motorer.
Så ska du göra en generell varvmätare får du alltså göra den justerbar så den kan justeras till förhållandet mellan W-frekvens/motorvarv.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 18:31:10
av mippen
W, är det en frekvens vars period motsvarar (med ljustering för remskiva) rpm?
Eller är det frekvensen amplitud?
Skulle gärna vilja hitta lite mer info om just W signalen.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 18:33:30
av danei
Det är bara en anslutning innan likriktaren. Så frekvensen är proportionell mot varvtalet.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 18:36:45
av mippen
Finns det ngn info hur måna Hz 1000 rpm ökning motsvarar?
Och vad kan "grundfrekvensen" ligga på om man kompenserar för remskivan?
Vill kunna läsa signalen med en uP...
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 18:47:21
av Norpan
Kan ju säga så mycket att ökar du från 1000rpm till 2000 rpm så dubblas frekvensen.
Med en 8polig generator vid 3000rpm borde det bli 200Hz ut på W, om jag inte tänkte fel nu.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 18:48:12
av danei
Jag sa ju att den är proportionell mot varvtalet.
EDIT: Norpan: visst för generatorn. Men det är ju inte samma som för motorn.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 19:00:24
av Norpan
Det var ju därför jag skrev "generator vid 3000rpm"
Sen får man ju räkna på remskivorna.
Personligen hade jag nog kollat med oscilloskopet och en handhållen varvmätare för att komma förbi så mycket krångel som möjligt.
Jag tror förövrigt att det är ganska mycket övertoner och annat kul på W-uttaget så lite lämpliga lågpassfilter kan nog vara bra att ha med.
Re: Mäta varvtal från generator
Postat: 21 oktober 2009, 19:52:06
av laban12
limpan4all skrev:Du kan filtrera ut motorvarvtalet från bilens matningsspäning.
AC koppla en kraftigt förstärkande OP-amp och gör en tvåpunktskalibrering mot känt varvtal så är du hemma.
Precis så har jag gjort en gång - det fungerade klockrent på min Passat!! ...fast nu var det visst inte lämpligt i det aktuella fallet.