Jag har aldrig använt någon p-MOSFET innan och vet inte riktigt hur jag skall koppla...
Jag vill ha en krets som är sådan att lampan tänds när den är bruten och släcks när den är stängd...
Såhär hade jag tänkt:
Frågan är om det går att göra så, eller om jag har tänkt fel. Jag har kollat lite men inte hittat något, så om det är fel så kom gärna med förslag på hur jag skall göra istället.
om du kan ansluta lampan och strömbrytaren hur du vill så kan du köra båda p-mos och n-mos.
Lite sådär spontant så bör du ha ett motstånd mellan source och gate:n istället, resistorn mellan strömbrytaren gör ingen nytta, mosfet är spänningsstyrd.
Se bara till att VGS är högre än batterispänningen, annars kan du få genomslag genom gaten och en förstörd mosfet som resultat.
Anledningen till att jag valde en p-mos var för att kunna få lampan att lysa när kretsen är bruten. Det kommer rent fysiskt inte att vara en strömbrytare, utan att en sladd kopplas bort. Som jag fårstår det kan man inte göra det med en n-mos.
Skulle du kunna utveckla lite hur du menar? Jag är som sagt nybörjare på det här...
Menar du Vgs på mosfetens spec? Jag hade tänkte använda en IRF9520N som enl spec skall klara Vgs +-20V till ett 12V batteri.
Eller menar du att Vgs skall vara högre än 12V rent praktiskt? Hur lyckas jag i så fall med det?
Vad har resistorn mellan source och gate för funktion? Och hur stort bör det vara?
Ett tips när man tänker ut hur kretsen ska kopplas är att anta att alla transistorer är av N-typ. Sedan kan man vända på kretsen och byta till P-typ om det är lämpligt. (dessutom brukar man rita plus uppåt, minus nedåt, insignal från vänster och utsignal åt höger)
Komponenten du (antagligen) söker är en självledande FET, snarare än en självspärrande. Dessa finns i skolböckerna, men jag har hittils inte sett dem i någon verklig konstruktion. Du kan använda en vanlig MOSFET och en pull-up för att få funktionen du söker, men med två konsekvenser:
* Det kommer att gå en ström genom pull-up-motståndet när lampan är släkt (sladden urkopplad).
* Tillslaget blir långsamt, vilket innebär att det under en tid kommer att ligga både spänning och ström i FETen. Beroende på effekten på lampan samt vilken FET du har kan detta vara allt mellan insignifikant och katastrofalt.
Eftersom gaten på en FET i princip är en kapacitiv belastning så kommer det igentligen inte flyta någon ström genom motståndet förutom just vid inkoppling.
Jonas: Skulle du kunna rita en sådan krets till mig? Du får ursäkta, men jag förstår inte rikgt hur du menar...
Att jag förlorar lite ström när lampan inte lyser kan jag leva med... kretsen kommer ändå bara användas ett par timmar i taget, så om strömmen är < typ 0.05A spelar det inte så stor roll.
Det kommer vara en siren på 15W ungefär och mosfeten tar jag en passande...
4kTRB: Jag har kollat elfas faktasida och lyckades inte se något vettigt...
Jag har försökt köra kretsen i PSpice, men jag är helt enkelt för lat för att läsa alla instruktioner och sätta mig in i exakt hur programmet fungerar för att jag skall lyckas får det att fungera...det var så pass länge sedan jag använde det att jag glömt bort det mesta...
Men att ladda ner och lära sig använda sådan programvara är väl en svårare vetenskap än att koppla en vanlig on/off MOSFET?
N-mos är i regel billigare (vid högre effekter i alla fall) och att omslaget skulle gå långsamt och värma upp transistorn är irrelevant så länge du inte slår på och av hundratals gånger per sekund.
Om batteriet är på 12V och du använder ett pull-up motstånd på 12k så går det en ström på bara 1 mA när kontakten är sluten.
orkar inte ladda upp bild just nu... (sitter med fel operativsystem för det) får försöka leta lite på nätet för att hitta något liknande...
(hoppsan, Micke S var före mig.. han har ritat för en P-MOS, jag skulle valt att vända på allt (byt + mot -) och sätta dit en N-MOS. Då ska Source vara mot minus och drain mot lampan (plus).
Tackar så mycket Micke_s
Så det enda som var fel på min krets som jag ritat var att motståndet borde sitta mellan - och gate istället för där jag satt det?
jesse: Du får gärna hitta någon bild som visar exakt hur det blir om man vänder på allt... jag har nämligen en n-mosfet hemma och elfa har stängt... det vore skoj om jag kunde få färdigt kretsen ikväll
Men du säger att ett 12kohm motständ borde gå bra? Kan ett 27k funka? Jag har en IRF540.
Micke_s: Jo det stämmer bra att jag hade en liggandes... men det har jag inte längre eftersom jag råkade bränna den idag
Så nu har jag bara en n-mos kvar...
Det vore skitsnällt om du orkar göra en bild med den vända lasten med, så att jag inte fattar fel och bränner den med...
Tackar så mycket för all hjälp!
Nu funkar kretsen precis som den ska
Då är bara nästa fråga: Om jag vill att den bara skall lysa på max effekt i tex 60 sekunder, och sedan sluta (spelar ingen roll om den slutar långsamt) hur skall jag göra då?