Sida 1 av 1
Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 4 oktober 2009, 21:45:00
av 13th.Marine
Tänkte isolera coaxingången till förstärkaren jag bygger med en optokopplare, men frågan är, är den tillräckligt snabb?
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 4 oktober 2009, 21:59:49
av grym
beror på sort och drivning, börjar bli jobbigt hemma över 120Mhz
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 4 oktober 2009, 22:13:48
av 13th.Marine
Hmm, räkna lite.
192kHz, 24bitar brukar man väl inte gå över.
Så en 5MHz om jag inte räknar som en kratta, är detta jobbigt att trycka igenom?
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 4 oktober 2009, 22:29:20
av grym
bara till att välja rätt optokopplare och drivkrets därefter så är det enkelt
någonstans runt 100khz så får man börja välja optokopplare och göra lite med drivkretsarna
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 5 oktober 2009, 01:36:10
av Henry
Vet inte om det finns men leta efter någon med en PIN-diod som mottagare så skule jag gissa på att man kan börja snacka om överföringshastigheter.
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 5 oktober 2009, 08:23:18
av prototypen
HCPL 2400 är hyffsat snabb
<<High speed: 40 MBd typical data rate >>
Står det i databladet.
Protte
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 5 oktober 2009, 12:41:29
av 13th.Marine
Tack för alla svar.
protte: enligt farnell så klarar den "bara" 20MBd, vilket iofs är mer än väl.
Annars funderar jag lite på:
http://se.farnell.com/avago-technologie ... dp/9130020
Men men, nu vet jag iaf att de funkar med en optokopplare! Tack återigen!
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 7 oktober 2009, 16:32:33
av peranders
Varför inte köra med toslink?
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 7 oktober 2009, 17:41:14
av jesse
Det gäller att du använder rätt ström till lysdioden och lastar utgången rätt (om du använder en "vanlig" optokopplare med bipolär transistor-utgång. Har du för hög R-last kommer du inte ens i närheten av specifierad hastighet. Därför kan du inte göra en särskilt strömsnål optokopplare. Med felaktiga strömmar är det på gränsen att du klarar 10-20 kHz med en billig optokopplare (4N35).
Vill du snåla på ström (både på sändar och mottagarsidan) kan ADUM1200 / 1201 etc. vara ett alternativ.
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 7 oktober 2009, 17:49:38
av Micke_s
Rekomenderar starkt ADUM kretsarna om du har TTL signaler eller liknande, finns upp till 100Mbit.
ADUM5xxx serien har inbyggd transformator för max 100mA om så önskas, där är max 25mbit.
Fördelen med ADUM är att man slipper tänka så mycket på rätt drivning.
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 7 oktober 2009, 21:00:07
av jesse
fast adum5xxx serien sprutar bokstavligen EMI omkring sig....
Re: Optokopplare, hur snabbt kan man skicka signaler genom en?
Postat: 8 oktober 2009, 08:11:07
av prototypen
HCPL 2400 har "TTL" utgång så man behöver inte oroa sig för strömmen genom fototransistorn, det är redan optimerat.
Protte