digital equalizer
digital equalizer
Hej! skulle behövs lite hjälp med en equalizer som man kan styra från en µC. Hade tänkt mig en vanliga 3-bands eq.
Hittar bara scheman där det är potensmetrar som styr styrkan. Någon som har någon ide?
Hittar bara scheman där det är potensmetrar som styr styrkan. Någon som har någon ide?
Re: digital equalizer
Du behöver iaf impedanselement för att ersätta potentiometrarna. Detta kan man realisera på flera sätt; transkonduktansoperationsförstärkare (en. ota), vissa vca-kretsar (kolla analog devices ssm-kretsar), digitalapotentiometrar.
Du skriver om att du vill ha en vanlig equalizer, gissar på att det är shelvingfilter som du är ute efter då. Detta är kanske inte det enklaste filtret att realisera med impedanselement. Kan tänka mig att ett bandpassfilter med digitaltstyrdförstärkning kräver mindre komponenter.
Du skriver om att du vill ha en vanlig equalizer, gissar på att det är shelvingfilter som du är ute efter då. Detta är kanske inte det enklaste filtret att realisera med impedanselement. Kan tänka mig att ett bandpassfilter med digitaltstyrdförstärkning kräver mindre komponenter.
- 13th.Marine
- EF Sponsor
Vill minnas att det finns färdiga sådana kretsar, kolla hos de större chiptillverkarna (maxim, ti, onsemi mfl)
hmm okej får väll börja söka runt men det är ju inte lätt att hitta på sidorna 
Börja med att kolla Analog Devices om de har någon digitalstyrd förförstärkare med equalizer.
Dock tycker jag det är lite luddigt vad du egentligen vill ha, vart ska equalizern användas och till vad?
Dock tycker jag det är lite luddigt vad du egentligen vill ha, vart ska equalizern användas och till vad?
bygger lite av ett försteg som ska gå ut till 2 slutsteg bara att det är varken är samma modell av slutsteg eller av högtalaren så där av vill ja ha möjlig het att kunna ställa in tonerna lite så dom låter lite mer lika.
Och jag vill ha det digitalt för att kunna dra på båda lite extra och kunna ställa in dom individuellt. Alltså vill jag kunna dra bad på bara ena slut steget och kunna öka båda samtligt.
Är inte så bara på att förklara men hoppas du fatta något av det jag sa.
Och jag vill ha det digitalt för att kunna dra på båda lite extra och kunna ställa in dom individuellt. Alltså vill jag kunna dra bad på bara ena slut steget och kunna öka båda samtligt.
Är inte så bara på att förklara men hoppas du fatta något av det jag sa.
Jag förstår tror jag, du vill ha en separat equalizer till varje slutsteg där du kan ställa in en individuellt eller båda samtidigt från samma reglage. Går även fixa analogt med omkopplare eller med ytterligare en equalizer före båda dom andra.
Dock vet jag inte om ett enkelt 3-vägs shelvingfilter kommer att hjälpa dig till bättre ljud om du har olika högtalare, beroende på placering. Hur ser ditt ljudsystem ut, har du 2 av samma typ av högtalare och sammanlagt fyra?
Dock vet jag inte om ett enkelt 3-vägs shelvingfilter kommer att hjälpa dig till bättre ljud om du har olika högtalare, beroende på placering. Hur ser ditt ljudsystem ut, har du 2 av samma typ av högtalare och sammanlagt fyra?
mm exakt det räcker till räkligt långt för mig i alla fall för just nu kör jag med förstärkarens inbyggda Eq som bara är dis och bas och det räcker tillräckligt för att dom ska låta tillräckligt lika. Men jag planerar att byta ut den förstärkaren till ett slutsteg som inte har sådan funktion och där av vill jag flytta den delen till försteget.
Varför vill du ha 3-vägs, om inte en vanlig bas- och diskanttonkontroll av shelvingtyp som finns på de flesta hifi-förstärkare räcker tycker jag inte att du ska köra med samma typ på 3-vägs. Bättre att gå över till någon annan typ av equalizer likt de som finns på studiomixerbord, kanske ett semiparametriskt eller som jag föreslog innan bandpassfilter.
hmm blir det lättare? Nja är väll mest att 3band känns lite roligare än bara 2band och allt över det börjar väll bli ganska mycket komponenter som ska fixats och sticker snabbt i väg med pris lappen?
Menar att det finns flera sätt att konstruera en trevägsequalizer och att utöka den typen som hittas i hifi-apparater till trevägs är inte lämpligt i alla applikationer. Men känns mer som du vill bara mecka ihop något och då är det väl bara att leta ic-kretsar som föreslogs innan.
Om du vill bilda dig en bättre uppfattning av olika equalizers:
http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization_filter
Om du vill bilda dig en bättre uppfattning av olika equalizers:
http://en.wikipedia.org/wiki/Equalization_filter