Sida 1 av 1

Guitar Hero Whammy - mod.

Postat: 1 oktober 2009, 13:10:25
av Housepainter
Jag har en liten fundering på om man skulle kunna göra en egen krets som varierar ett motstånd mellan ca 2,5k och 6k.
Frekvensen mellan dessa skall ligga på ca 5 byten mellan de två lägena i sekunden.

Hur är det simplaste sättet att göra detta?

Jag vill bygga in detta i en trådlös Guitar Hero-gitarr.

Nu står det still i huvudet, men hoppas ni förstår min undran.

Edit:
Till en början tänkte jag att man kunde testa två fasta lägen i motståndet.
Det jag vill simulera är en potensiometer som med hjälp av en svajarm dras fram och tillbaka. Poten är en B10k. Och när jag mätte de två ändlägena (armens) så fick jag ovan nämnda värden.

Re: Guitar Hero Whammy - mod.

Postat: 1 oktober 2009, 18:50:47
av netrunner
Varför inte en motordriven potentiometer?
Man kan gissa att motorn + växellåda + hjul från en leksaksbil är ungefär rätt storlek.
Så får du ha mekanik / elektronik / mC / ändlägesbrytare som gör att det går fram och tillbaka.

Om man sätter fast små fotodioder på TV:n med tejp så skulle man kunna automatisera hela spelet. 100,0% perfekt!

Re: Guitar Hero Whammy - mod.

Postat: 1 oktober 2009, 18:58:22
av JustNeed
jag har sett ett whammybarhack som funkade mha en 555:a. Det finns en bunt beskrivningar på nätet.
Här är en: http://blog.makezine.com/archive/2008/0 ... utowh.html

Re: Guitar Hero Whammy - mod.

Postat: 1 oktober 2009, 22:18:50
av Housepainter
Tack för den länken!!! Jag hittade någon annan sida med bild och länkadress till detta projekt, men sidan det ligger på finns inte längre.
Mycket tacksam!

Så nu blir det till att rota fram en 555:a och lödkolven!


En annan mod som jag samtidigt skall fixa är en switch som gör att alla "strums" oavsett upp eller ner kommer att registreras som up. I nya GH så är det vissa challenges som handlar om att spela bas med bara up-strums.

Tack igen!